اگر انتظار را به آماده‌سازی جهانی برای ظهور تفسیر کنیم، معنایی برتر از جهاد می‌یابد

حجت‌الاسلام بهاری با شرح نقش انتظار فرج در زندگی‌های ما، تاکید کرد: اگر انتظار را به آماده‌سازى مردم سراسر جهان براى ظهور آن حضرت(عج) تفسیر کنیم، انتظار معادل جهاد بلکه گاهى ابعاد گسترده‌تر می‌یابد.

حجت الاسلام والمسلمین «ابراهیم بهاری» در گفتگو با خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان درباره «نقش انتظار فرج در زندگی ما»، اظهار کرد: امیرمومنان امام علی(ع) فرمودند: «اَلْمُنْتَظِرُ لاَِمْرِنا کَالْمُتَشَحِطِّ بِدَمِه فى سَبیلِ اللهِ؛ کسى که در انتظار ظهور ما باشد مانند کسى است که در میدان جهاد به خون آغشته است» (بحارالانوار، جلد 10، صفحه 104 ).

 

این استاد اخلاق در شرح و تفسیر این حدیث، تصریح کرد: دو تفسیر براى این روایت قابل ذکر است که با یکدیگر در تضاد نیستند؛ نخست آنکه منتظران ظهور اعمالى انجام مى دهند که نتیجه اش با نتیجه جهاد در راه خداوند یکى است، همان گونه که حضرت على(ع) مى فرماید: «جهاد باعث عظمت و علو و سربلندى دین و نصرت حق و عدالت مى شود»(نهج البلاغه، کلمات قصار، شماره 252).

 

وی ادامه داد: نتیجه انتظار منتظران واقعى نیز همین امور است، انتظارى که در پرتو آن خودسازى و اجراى احکام اسلام و رسانیدن نداى دین با استفاده از قلم و بیان و تمام وسایل روز به اقصى نقاط عالم تحقّق یابد.

 

حجت الاسلام بهاری در پاسخ به این سوال که ما چگونه منتظرانى هستیم؟، بیان کرد: برخى از منتظران فقط با تکرار «عَجّل علی ظهورک»، خود را منتظر حضرت(عج) مى دانند؛ برخى دیگر، انتظار را فقط در خواندن دعاى «ندبه» و زیارت «آل یاسین» و مانند آن خلاصه کرده اند. برخى دیگر علاوه بر این، به مسجد مقدس جمکران نیز مشرف مى شوند، و همین را کافى مى دانند!

 

این کارشناس مذهبی تاکید کرد: این گونه تفسیرها از انتظار سبب مى شود در مواجهه با چنین روایات پرمعنایى تعجب کنیم و بپرسیم: «چطور ثواب یک دعا، با تلاش مجاهدى که در خون خود غلطیده برابر است؟!». امّا اگر انتظار را به آماده سازى مردم سراسر جهان براى ظهور آن حضرت(عج) تفسیر کنیم، انتظار معادل جهاد بلکه گاهى ابعاد گسترده تر می یابد.

 

وی درباره تفسیر دوم این حدیث علوی(ع) ابراز کرد: بعد بیرونى انتظار همان تفسیر نخست است اما بعد درونى انتظار جهاد با نفس است، ما باید خود را بسازیم و آماده کنیم. چون حضرت حجت(عج) مجرى عدالت هستند، من اگر ظالم باشم نمی توانم منتظر ظهور ایشان باشم. حضرت(عج) طیب و طاهر است، پس من اگر آلوده باشم چگونه مدعى انتظار ایشان هستم؟!

 

حجت الاسلام بهاری تاکید کرد: انتظار واقعى در صورتى تحقق مى یابد که جهاد با نفس داشته باشیم و چنان ساخته شویم که لایق سربازى امام زمان(عج) باشیم. روشن است که جهاد با نفس به مراتب سخت تر از جهاد با دشمن است، به همین دلیل پیامبر اکرم(ص) در حدیث مشهور خطاب به مسلمانانى که از جنگى سخت برگشته بودند، فرمودند: «مَرْحَباً بِقَوْم قَضَوْا اَلْجِهادَ الاَْصْغَرَ وَ بَقِىَ عَلَیْهِمُ الْجِهادُ الاَْکْبَرَ، قالُوا: وَ مَا الْجِهادُ الاَْکْبَرُ؟ قالَ: اَلْجِهادُ مَعَ النَّفْسِ»(میزان الحکمة، باب 586، حدیث 2741).

 

 وی در پایان خاطرنشان کرد: نتیجه آنکه انتظار باید در ابعاد درونى و بیرونى آن براى مردم تفسیر شود تا به صورت بى محتوا در نیاید و در محدوده دعا خلاصه نشود. اگر ما در انتظار مهمان محترمى باشیم، چه مى کنیم؟ هم خود را تمیز و هم خانه تکانى مى کنیم. آیا منتظران امام زمان(عج) نباید خانه تکانى کنند؟.

کد خبر 986938

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha