اخلاق و عقاید از تاثیرگذارترین مولفه ها در رفتار انسان است

پیغامی اخلاق و عقاید را از تاثیرگذارترین مولفه ها در رفتار انسان برشمرد و با اشاره به اینکه یکی از محورهای تقوای اقتصادی در خانواده مصرف است، گفت: بحث نخست در مصرف، شکرگزاری می باشد. شُکر استفاده صحیح از نعمت و رعایت اسراف و تبذیر است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، «عادل پیغامی» امروز(۶ آبان) در دومین نشست خانواده، تربیت و اقتصاد با اشاره به اینکه نخستین مرحله‌ خروج مفهوم تقوا و ورود آن در سبک زندگی را در آثار شهید مطهری می بینیم، گفت: شهید مطهری آسیب شناسانه به مفهوم تقوا ورود پیدا کرد و معنای جدید تقوا را برون دینی معرفی می کند. از این رو که هر فرد عاقلی در مسیر زندگی خود باید خودنگه دار باشد و این، یک لازمه‌ی عقلی برای هر انسان دارای مسلک و هدف است.

 

استادیار دانشگاه امام صادق(ع) با بیان اینکه تقوای اقتصادی به معنای تمام بایدها و نبایدهای فقهی است، افزود: فقه الاقتصاد گستره زیادی دارد چرا که هر کس اهل تولید نيست پس اهل مصرف است و به این مفهوم، فعالیت اقتصادی دارد و باید فقه اقتصاد را بداند.

 

وی اخلاق و عقائد را از تاثیرگذارترین مولفه ها در رفتار انسان برشمرد و با اشاره به اینکه یکی از محورهای تقوای اقتصادی در خانواده مصرف است، تصریح کرد: بحث نخست در مصرف، شکرگزاری می باشد. شُکر استفاده صحیح از نعمت و رعایت اسراف و تبذیر است.

 

پیغامی با بیان اینکه در مصرف کالاهای خارجی تقوای اقتصادی در خانواده این است که کالای داخلی مصرف شود، ادامه داد: محور دوم، تولید است، خانواده یک نهاد مولد می باشد و در موارد تولید نیروی انسانی، سرمایه انسانی، سرمایه عاطفی و سرمایه اجتماعی به عنوان تولید کننده محسوب می شود.

 

استادیار دانشگاه امام صادق(ع) افزود: پس انداز نیز تولید مهم دیگر خانواده است، پولی که در خانواده پس انداز می شود، وارد چرخه تولید اقتصاد ملی شده و در آن تاثیر می گذارد.

 

وی با اشاره به این مطلب که خانواده با نوع مصرف خود به اقتصاد، خط مشی می دهد، تصریح کرد: نوع خرید افراد خانواده، تصمیمات تولید کننده ها را جهت می دهد از این رو اقتصاد مقاومتی در عرصه خانواده هم مطرح است.

 

پیغامی مسائل ناظر بر تخصیص های بین زمانی، میان خانواری و بین خانواری را از دیگر محورهای تقوای اقتصادی خانواده برشمرد و در پایان گفت: عدم تعادل خرج درآمد و تبعیض بین افراد خانواده به عنوان بی تقوایی اقتصادی مطرح می شوند.

کد خبر 987327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha