رویکرد دستگاه قضائی در خصوص آسیب های اجتماعی ارزیابی، اقدام و حمایت است

عابدبن زاده با بیان اینکه از ابتدای آغاز اجرای طرح سایبان امید حدود ۸۵ کودک که در چهار راه ها بودند شناسایی شدند که ۲۴ کودک ایرانی و ۶۱ کودک اتباع بودند، گفت:رویکرد دستگاه قضائی در خصوص آسیب های اجتماعی ارزیابی، اقدام و حمایت است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد؛ «نیره عابدین زاده» امروز دوشنبه ( 12 آبان) در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که با موضوع حمایت از حقوق زنان و ساماندهی کودکان کار در دادگستری ساجدی برگزار شد؛ ضمن تبریک اعیاد پیش رو بیان کرد: در دادسرای ناحیه 5 مشهد به امور سقار و مهجورین می پردازد و طبق تصمیم دادستان می خواهیم این دادسرا را به  آسیب دیدگان اجتماعی نیز اختصاص دهیم و با رویکرد اجتماعی این اسیب ها را بررسی کنیم تا با رویکرد متفاوتی نسبت به آسیب های اجتماعی نگاه کنیم.

 

معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد گفت: شاید آسیب های اجتماعی متولی خاصی نداشته باشد و در بحث اسیب های اجتماعی اینکه متولی ندارد خود یک آسیب است، بودجه های متفاوتی هم در قوانین برای آسیب های اجتماعی پیش بینی شده است ولی این ردیف بودجه ها نتیجه آن و اینکه در انتها برای جامعه مفید است ارزیابی نمی شود.

 

وی با بیان اینکه دستگاه قضا در خصوص آسیب های اجتماعی رویکرد متفاوتی داشته است و تقویت خواهد کرد؛ افزود: طبق دستور العمل رئیس قوه قضائیه در خصوص ترک فعل مدیران، رویکرد ما به این شکل خواهد بود که ارزیابی، اقدام و حمایت می کنیم و در کنار مدیران دستگاهها هستیم اما اگر ترک فعلشان برای ما مستند شود و یا اینکه اهمال ها به حایی می کشد که کمک هم برای آن فایده نخواهد داشت نسبت به دیرانی که متولی کنترل آسیب های اجتماعی هستند اعلام جرم خواهیم کرد و اکنون در مرحله حمایت هستیم.

 

وی در خصوص کودکانی که بر سرچهار راهها شیشه ماشین تمیز می کردند و یا گل فروشی می کردند؛ گفت: وقتی در حوزه آسیب های اجتماعی وارد می شوید به قدری دستگاهها مستقل عمل می کنند و ارزیابی ها درست انجام نم شود و در کنار هم در کنترل آسیب های اجتماعی نیستند که نه تنها معضلات را برطرف نمی کند بلکه اضافه هم می کند.لذا کاری که ما انجام دادیم وظایف قانونی خودشان را در بحث کودکان کار از قوانین استخراج کردیم.

 

عابدین زاده با بیان اینکه ورود دستگاه قضا در موضوعات مختلف زمانی است که یک موضوعی مردم را ناراحت می کند و مردم مطالبه می کنند؛ بیان کرد: گاهی داستگاهها برای کنترل آسیب های اجتماعی بودجه می گیرند ولی هزینه نمی شود لذا تمام مدیران دستگاهها در خصوص عملکردشان در خصوص آسیب های اجتماعی رصد می شوند.

 

وی اظهار داشت: در خصوص کودکان کار تا آسیب آن مرتفع نشده قطعا دستگاه قضا پیگیر خواهد بود حق آن کودک را هم در بحث آموزش و موارد دیگر باز خواهد ستاند. همچنین در خصوص شناسایی کودکان کار با همکاری شهرداری ون هایی با تزیینات و تغذیه در نظر گرفته شود تا کودکان کار نگرانی و ترس نداشته باشند و به مرکز غربال که موسسه مردم نهاد است منتقل می شوند در آنجا خانواده های کودکان فراخان و آموزش لازم داده می شود و پرونده ای برای حمایت از آن خانواده ها تشکیل می شود.

 

سرپرست دادسرای ناحیه 5 مشهد با بیان اینکه۹۰ درصد بچه های شناسایی شده در منطقه ساختمان هستند؛ گفت: بچه هایی که سر چهار راه ها هستند توسط لیدر اداره می شوند و از دور نظاره گر کودک هستند و بعد از آن با کتک پول را از بچه ها می گیرد، برخی از لیدرها شبی ۱۰ میلیون درامد دارد و جالب اینجا است که بچه های دیگر که در چهار راههای مختلفی کار می کنند کاملا هم را می شناسند و کسی بدون اجازه لیدر آن چهار راه خاص نمی تواند وارد تیم شود.

 

وی گفت: ما در این یک هفته اجرای طرح حدود ۸۵ کودک از چهار راه ها شناسایی کردیم که ۲۴ کودک ایرانی و ۶۱ کودک اتباع بودند، ۶۳ کودک را تحویل خانواده دادیم و هر کدام متفاوت از دیگری بنا به مشکلاتی که داشتند بسته حمایتی برایش تعریف کردیم و به ارگان ها معرفی کردیم، الان ۱۰ کودک در قرنطینه داریم که پدرو مادرشان آنها را رها کردند.

 

 عابدین زاده با بیان اینکه کوچکترین کودک شناسایی شده ۵ سال و بزرگترین ۱۵ سال سن دارد و دو دختر بین این 85 کودک شناسایی شده اند؛ اظهار داشت: ۵ نفر که بهره کشی اقتصادی از این کودکان می کردند نیز بازداشت شدند. همچنین تمام خودرو و موتور سیکلتی که ایاب و الذهاب این کودکان را بر عهده دارند توقیف می شوند و تاکنون ۷ خودرو به پارکینگ منتقل شده است.

 

وی با بیان اینکه شهرداری از ابتدای کار همراهی خیلی خوبی با قوه قضاییه داشته است اما بهزیستی به عنوان متولی باید بیشتر با دستگاه قضا همراهی داشته باشند؛ گفت: نیروی انتطامی نیز از ضابطین زن در این مورد استفاده کند و ما در این خصوص حاضر به آموزش ها هستیم چرا که برخی از آسیب های اجتماعی نگاه و ظرافت زنانه را می طلبد.

 

معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد در خصوص کودکان مشکوک التابعه گفت: در قانون برای این افراد راهکار ارائه شده است اما به دلایلی این قانون اجرا نمی شود اما در خصوص آموزش این افراد آموزش و پرورش را ملزم به ثبت نام و ارائه مئرک تحصیلی کرده ایم در این راستا امسال دادگستری ۳۵ کودک را به آموزش و پرورش معرفی کرده است.

 

وی در خصوص اجرای طرح سایبان امید گفت: کودکانی که مورد آزار جنسی قرار می گرفتند و خانواده شکایت می کردند دستگاه قضا فرایند پیدایش مجرم و مجازات را انجام می داد کهبیشترین مجازات اعدام و کمترین مجازات آن شلاق بود اما چون بدترین برخورد با مجرم مسئله ای را حل نمی کند و کودک استرس های خود را دارد لذا دستگاه قضا کودک را هم لحاظ کرد برای این منظور روان درمانی برای کودکان زیر ۱۳ که مورد پازار جنسی واقع شده بودند و مادران آنها، در کنار اجرای صدور کیفر انجام شود که در مشهد برای اولین بار در کشور انجام شد.

 

 

کد خبر 989451

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha