شلختگی در آموزش مجازی، دانش آموزان و معلمان را کلافه کرده است

آموزش و پرورش خراسان شمالی هر روز بر ممنوعیت استفاده از پیام‌رسان‌های خارجی برای انجام فرآیند آموزش دانش‌آموزان تاکید دارد و این در حالی ست که سامانه «شاد» هنوز نتوانسته شرایط مناسب برای آموزش مجازی را فراهم کند.

خبرگزاری شبستان _ خراسان شمالی؛ آموزش و پرورش خراسان شمالی هر روز بر ممنوعیت استفاده از پیام‌رسان‌های خارجی برای انجام فرآیند آموزش دانش‌آموزان تاکید دارد و این در حالی ست که سامانه «شاد» هنوز نتوانسته شرایط مناسب برای آموزش مجازی را فراهم کند و این مهم انتقادهای معلمان، مدیران، والدین دانش‌آموزان و دانش‌آموزان را بیشتر کرده و این شلختگی داد این قشر را در آورده است و حتی به گفته اولیا برخی از دانش آموزان، آموزش را رها کرده اند.

 

بیشتر اولیای دانش آموزان و حتی معلمان بیان می کنند که شبکه «شاد» هزار مشکل دارد و در لحظه آنلاین قطع و وصل می شود، صدای دانش آموز به معلم نمی رسد، صدای معلم هست صدای دانش آموز نیست، پیام های نوشتاری ارسال می شود اما پیام های صوتی ارسال نمی شود، پیام های نوشتاری دیر ارسال می شود، یک دفعه قطع می شود و دوباره باید وارد شبکه شوی، حتی کلا از سامانه حذف می شوی، هر لحظه یک مشکل دارد اما متاسفانه اصرار بر استفاده تنها از این فضا نیز وجود دارد در حالی که هم اکنون می توان از سایر فضاها نیز برای آموزش بهره برداری کرد که شاید اگر تعداد کاربران کمتر شود این فضا مناسب تر نیز شود.

 

مادر یکی از دانش آموزان می گوید: مادر دانش آموز مدرسه غیر انتفاعی هستم، مدرسه دخترم برای برگزاری کلاس های آنلاین سایتی را فراهم کرد که آموزش به نحو احسن انجام می شد اما از سازمان آموزش و پرورش بخشنامه دریافت کردند که آموزش تنها باید در شبکه «شاد» انجام شود.

 

«مریم فیروز آبادی» افزود: من بیش از سه میلیون تومان برای شهریه مدرسه غیر انتفاعی پرداخت کرده ام و آموزش با کیفیت  را از آنان مطالبه دارم و حتی در زمان ثبت نام نیز این مهم  را بیان کردم و شرط گذاشتم اما در این روزها آموزش مدرسه بر مدار سامانه «شاد» است که خوب نمی چرخد و جذابیتی نیز برای کودکان ندارد و حتی امکانات  و شرایط لازم برای آموزش حداقلی ندارد چه برسد آموزش با کیفیت!

 

وی از این الزام نارضایتی دارد و می افزاید: باید به معلمان و مدارس اجازه بدهند تا با روش های مختلف آموزش را برای دانش آموزان آسان تر و جذاب تر کنند و هم اکنون برخی از این قشر، هیچ انگیزه ای برای درس خواندن ندارند و هیچگاه وارد شاد نیز نمی شوند حتی من می بینم که  مادران وارد شبکه شاد می شوند تا برای کودکان و نوجوانان خود حضور بزنند، حضور مادر به جای دانش آموز هیچ فایده ای نخواهد داشت.

 

وی اظهار داشت: با وجود اینکه گفته می شود فضای شاد ارتباط دو طرفه بین معلم و دانش آموز است اما از زمان راه اندازی، ما تنها صدا و تصویر معلم  را داریم و صدا و تصویر دانش آموز در این فضا وجود ندارد بلکه باید پیامک بدهیم فرزند من که کلاس اول است چه طور می تواند پیامک دهد، دانش آموزان کلاس دوم و سوم نیز در این شرایط محدودیت دارد.

 

یکی از دانش آموزان مقطع متوسطه تیزهوشان نیز گفت: در این ایام کرونا به ما رحم کنید ما که باید برای کنکور خود را آماده کنیم چطور شبکه شاد با محدویدت های زیاد می تواند به ما کمک کند؟!

 

«ع. ر» افزود: با وجود اینکه مدرسه ما خاص است و دانش آموزان و اولیای ما همه رضایت داده اند تا از یک فضای دیگر که توانمند تر است برای آموزش استفاده شود و حتی هزینه ها را نیز جبران می کنیم اما آموزش و پرورش اجازه این کار را نداده است ما به اجبار با هزینه های هنگفت کلاس های آنلاین در اینترنت را خرید می کنیم و این در حالی است که آموزش باید از مدرسه خودمان توسط معلمان ارایه شود اما در این ایام چند گانگی آموزش وجود دارد.

 

مادر این فرزند نیز گفت: حتی مجبور شده ایم که برای فرزندمان معلم خصوصی بگیریم که مستلزم هزینه زیاد است، چرا که آموزش مدرسه کافی نیست و دانش آموزان ضعیف بار می آیند و وضعیت به حضور و غیاب اکتفا شده و حضور فدای کیفیت شده است.

 

شیوع کرونا نخستین تأثیرش در تعطیلی اماکن را بر مدارس گذاشت که از ابتدای اسفندماه سال گذشته تعطیل شد و عملا هنوز هم برخی از فضاهای آموزشی تعطیل است به همین دلیل از نخستین روزهای شیوع کرونا آموزگاران تصمیم گرفتند با استفاده از پیام‌رسان‌های مختلفی که در اختیار دارند، ارتباط با دانش‌آموزان را برقرار کنند و مفاهیم درسی را در فضای مجازی آموزش دهند.

 

به مرور تصمیم‌های جدیدتری برای آموزش مجازی گرفته شد، صدا و سیما کلاس‌های درس تلویزیونی را راه‌اندازی کرد و آموزش و پرورش هم پیام‌رسان «شاد» را ایجاد کرد، اما هنوز نتوانسته این شبکه روی پای خود بایستد و نیازهای دانش‌آموزان و آموزگاران را برطرف کند و هزاران مشکل دارد اما متاسفانه بر استفاده از آن اصرار می ورزند.

 

یکی از مادران گفت: مدرسه فرزندم نرم افزار اسکای روم را راه اندازی کرده بود که بسیار نیز مناسب بود اما بخشنامه آموزش و پرورش باعث شد تا دیگر در آن فضا، آموزش برقرار نشود، اتکا به «شاد» دانش آموزان را دچار چالش کرده و حداقل باید به مدارس غیر انتفاعی، تیزهوشان و سایر مدارس خاص اجازه بدهند که سایر روش ها را نیز داشته باشند و محدود کردن استفاده از فضا محدود کردن آموزش است.

 

«عذرا کریمی راد» افزود: دانش آموزان هم اکنون در گوشی شخصی خود به تمامی شبکه ها دسترسی دارند و محدود کردن آنان تنها برای آموزش، این قشر را به استفاده از سایر آموزش ها که حتی مناسب نیز نیستند در همان شبکه ها سوق می دهد، دانش آموزان علت محدودیت ها را متوجه نیستند و استفاده از شاد برای آنان هیچ جذابیتی ندارد چرا که آنان با شبکه های با کیفیت و جذاب آشنایی دارند.

 

اما آموزش و پرورش همچنان بر ممنوعیت استفاده از پیام‌رسان‌های خارجی در فرآیند آموزش دانش‌آموزان تأکید می‌کند و معتقد است که همه بخش‌های آموزش باید با استفاده از سامانه شاد انجام شود.

 

بسیاری از آموزگاران معتقدند که در فرآیند این تأکیدهای مکرر مبنی بر ممنوعیت استفاده از پیام‌رسان‌های خارجی، بیشترین آسیب و فشار به آن‌ها وارد می‌شود چرا که به دلیل وجود مشکلات متعدد در سامانه شاد و سرعت پایین این سامانه در تبادل اطلاعات، دانش‌آموزان و والدین آن‌ها حاضر به فعالیت در این سامانه نیستند و در نهایت آموزگار ناچار است در پیام‌رسان‌های خارجی به فعالیت خود ادامه دهد، این امر نیز باعث بی نظمی در آموزش شده و به اجبار برخی از اطلاعات را در فضای واتساب، برخی از اطلاعات را در تلگرام و برخی موارد ارتباط تصویری را در سایر فضاها که در اختیار دارند و این حرکات و تغییرات، دانش آموزان و حتی خانواده های آنان را گیج، کلافه و سردرگم کرده است.

 

یکی از مادران دانش آموزان هم گفت: از آموزش و پرورش می خواهیم که نظمی به آموزش دهد، آموزش جدی را رها نکند و تنها به حضور و غیاب در مدارس اکتفا نشود، متاسفانه پایه علمی دانش آموزان بسیار ضعیف شده و این روزها مدارس تنها به حضور و غیاب اکتفا کرده اند، اگر اصرار به استفاده از پیام رسان مورد نظر را دارند باید این پیام رسان را تقویت کنند.

 

«فریده سامانیان» افزود: معلمان برای آموزش تلاش زیادی می کنند، شب و روز در پای فضای مجازی هستند و این در حالی است که قبل از شیوع کرونا تنها یک شیفت مشغول به کار بودند اما هم اکنون شبانه روزی کار می کنند اما محدود کرد این قشر باعث شده که دانش آموزان و اولیای آنان از این قشر ناراضی باشند چرا که مشکلات شاد و محدودیت ها و ناتوانمندی این شبکه آنان را خسته کرده است.

 

وی گفت: علاوه بر مدارس عادی آموزش باید در مدارس خاص، ویژه تر باشد چرا که اولیای دانش آموزان شهریه نیز می پردازند، البته آموزش نباید محدود  به قشر خاصی باشد اما در این ایام خانواده دانش آموزان مدارس غیر انتفاعی و تیزهوشان و سایر موارد انتظار بیشتری از معلمان و مدیران دارند، آنان باید پاسخگو باشند.

 

یکی از معلمان بر آموزش از طریق صدا و سیما تاکید کرد و افزود: آموزش شبکه ملی باید بسیار جدی گرفته شود و قوی کار کند تا تمامی دانش آموزان بتوانند از این ظرفیت و فرصت استفاده کنند، تنها حالت نمایشی نباشد، وزارتخانه مربوطه باید این مهم را نیز بسیار جدی بگیرد.

 

یکی دیگر از معلمان هم گفت: واقعیت این است که تنها استفاده من و دانش‌آموزانم از سامانه شاد حضور و غیاب است؛ یعنی برای انجام کارهای آموزشی از واتساپ استفاده می‌کنم که دلیل‌اش نیز نارضایتی خانواده ها و دانش آموزان است.

 

«ع. ت» افزود: اما مسئولان آموزش و پرورش بارها در این خصوص تذکر داده اند، در این ایام از طرف خانواده ها محکوم به کار نکردن شده ایم و از طرف آموزش و پرورش نیز محکوم به عمل نکردن بخشنامه ها خواهیم شد، معلمان و مدیران تکلیف مشخصی برای آموزش ندارند، همچون خانواده ها ما نیز خسته و کلافه شده ایم در صورتی که باید دست این قشر را باز بگذارند تا هر کدام با توجه به شرایط و امکانات و تجهیزات مدرسه، توانمندی درآمد خانواده ها که خود معلمان تنها تشخیص می دهند، روشی را برای آموزش فراهم کنند.

 

 یکی از معلمان حاشیه شهر شیروان هم گفت: مدرسه ما در حاشیه شهر قرار دارد و بیشتر دانش آموزان قشر ضعیف جامعه هستند، شخصا از محتواهای آموزش مدارس غیر انتفاعی و خاص که در آن مدارس دوستانی دارم در اختیار  این دانش آموزان نیز قرار می دهم.

 

«مجید قربانی» افزود: در این شرایط معلمان و مدارس باید با هم تبادل داشته باشند و برای کاهش هزینه ها محتواهای آموزشی را حتی با هم تبادل کنند، مدارسی که امکانات و شرایط بهتری دارد باید به مدارس روستایی و حاشیه شهر نیز بیشتر توجه داشته باشد.

 

«فرامرز صدقی» معاون فناوری اطلاعات اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی نیز اعلام کرده است: طبق برآوردهای انجام شده، طی سال تحصیلی جاری ۳۴ درصد دانش آموزان این استان در شبکه شاد غایب هستند.

وی افزوده است: تعداد دانش آموزان در سال تحصیلی جاری ۱۷۳ هزار نفر است که حدود ۶۱ هزار دانش آموز در شبکه شاد حضور ندارند و بیشترغایبان مربوط به دوره ابتدایی هستند و بیشتر دانش آموزان غایب، دانش آموزان روستایی هستند.

 

وی اظهارکرد: عدم دسترسی به اینترنت و گوشی هوشمند به ترتیب بیشتر در روستاهای راز و جرگلان، بام و صفی آباد شهرستان اسفراین، بخشی از روستاهای بجنورد، شیروان، فاروج، جاجرم و گرمه است.

 

«عباس سعیدی» مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی نیز در خصوص میزان و چگونگی افزایش عدالت آموزشی در استان گفت: در حال تهیه درس نامه، لوح فشرده، فلش و بسته‌های آموزشی خصوصاً در مقطع ابتدایی هستیم تا آنها را هر سه ماه به دانش آموزانی که نمی‌توانند از شبکه شاد استفاده کنند، ارائه دهیم.

 

 

 

کد خبر 990175

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha