ظرفیت ناشناخته خانه های فرهنگ دیجیتال مساجد

خانه های فرهنگ دیجیتال مساجد و مجتمع دیجیتال شهری ظرفیت هایی توانمند و با امکاناتی نسبت مطلوب فرصت های خوبی برای فعالیت در حوزه فناوری های نوین روز است که این پتانسیل ها توسط مسئولان و مردم کمتر شناخته شده اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، بیش از 12 سال پیش موضوع راه اندازی خانه های فرهنگ دیجیتال مساجد و مجتمع های شهری دیجیتال با هدف فعالیت در این حوزه با رویکرد فرهنگی و فرهنگ سازی و توسعه فناوری های نوین آغاز شد که در این مسیر پر سرعت تعداد زیادی مرکز در سراسر کشور راه اندازی و فعالیت هایی در حوزه فرهنگی، مسابقات، جشنواره ها، کلاس های آموزشی و مسابقات جام دیجیتال سر گرفته شد.

 

این روزها نیز بخش خصوصی نیز در این حوزه سرمایه گذاری و برنامه ریزی کرده که انگیزه آن ها بیشتر بر بازی و فعالیت در عرصه گیم است که این اقدامات برای اوقات فراغت جوانان و نوجوانان حائز اهمیت است.

 

با وجود انتخاب ماموریت ها و سرمایه گذاری در این حوزه اما بسیاری از این مراکز ناشناخته و یا در برخی از مناطق تعطیل شده اند که این تعطیلی ناشی از عدم توسعه تجهیزات و یا نبود نیروی انسانی متخصص برای توسعه فعالیت ها بوده است.

 

مجتمع های دیجیتال در امر فرهنگ سازی، غنی سازی اوقات فراغت و فعالیت های آموزشی کمک بزرگی به جامعه می کنند که باید برای تداوم فعالیت های آن ها و هدفمندسازی اقدامات آن ها هم افزایی و چشم انداز مناسبی برای آن ها پیش بینی شود و دولت با ارائه حمایت های بلاعوض و تسهیلات مانع از تعطیلی آن ها شود.

 

*راه اندازی پویش دیجیتال با موضوع خانواده در استان اصفهان

 

معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان گفت: رویداد فرهنگی با موضوع راه اندازی پویش مردمی با محوریت فضای مجازی در موضوع خانواده امسال به صورت ملی توسط مراکز فرهنگی دیجیتال این استان انجام می شود.

 

«اصغرمختاری» با بیان اینکه فراخوان این رویداد به موسسات و مراکز دیجیتال اعلام شده، افزود: رزومه و توانایی مراکز بررسی و نتیجه برای تصمیم گیری نهایی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام شده تا با انتخاب مرکز مجری این رویداد رقم بخورد.

 

وی تولید محتوا با موضوع خانواده در فضای مجازی رویکرد این برنامه اعلام کرد و گفت: بهتر آثار مورد تجلیل و حمایت قرار خواهند گرفت که در این عرصه فعالان دیجیتال، موسسات فعال در حوزه خانواده و شخصیت های حقیقی توانمند پس از اعلام فراخوان می توانند در این رویداد شرکت کنند.

 

مختاری یادآورشد: هدف گذاری برای فعالیت های فرهنگی دیجیتال در برنامه جامعه و چشم انداز حوزه فرهنگ و هنری استان اصفهان پیش بینی شده که نهادهای فرهنگی مردمی و عموم تشکل ها و نشریات نقش خود را با حمایت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تولید محتوا ایفا کنند.

 

وی یادآورشد: ظرفیت های و استعدادهای این حوزه همچنان ناشناخته مانده و جای و بستر برای فعالیت بسیار زیاد و فراهم است و از این جهت باید موسسات نیز فعال شوند.

 

*امکانات متناسب با تقاضا برای راه اندازی برای راه اندازی مراکز دیجیتال مساجد نیست

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد اصفهان با اشاره به فعالیت 10 خانه و مجتمع دیجیتال در این استان گفت: امکانات متناسب با تقاضا برای راه اندازی برای راه اندازی مراکز دیجیتال مساجد نیست.

 

حجت الاسلام «محمدرضا نیستانی» با بیان اینکه در تمامی شهرستان های استان این مراکز را نداریم، افزود: تقاضا در بین کانون های فرهنگی و هنری مساجد برای راه اندازی خانه های دیجیتال وجود دارد اما امکانات و بودجه های ستاد کانون های مساجد پاسخگو نیست.

 

وی ادامه داد: فعالیت بخش خصوصی، مشارکت دیگر بخش های دولتی و مدیران کانون های مساجد برای توسعه این مراکز لازم است تا در کنار همدیگر شاهد راه اندازی و ایجاد چنین بسترهای فرهنگی باشیم که وجود آن ها برای شرایط امروز لازم است.

 

نیستانی به تفاوت حجم فعالیت های این مراکز اشاره کرد و گفت: رویکرد و برنامه های خانه ها و مجتمع های دیجیتال مساجد با همدیگر فرق دارد که بسته به ظرفیت و پتانسیل هر مرکز فعالیت ها انجام می شود.

 

وی با اشاره به اینکه برخی از مراکز دیجیتال این استان رتبه های ملی هم داشته اند، گفت: مجتمع دیجیتال تیران که در مسجد قمربنی هاشم این شهر راه اندازی شده علاوه بر رتبه های ملی، در حوزه فرهنگ دیجیتال، برگزاری جشنواره های فرهنگی و شرکت در نمایشگاه بین المللی رسانه های دیجیتال فعالیت داشته است.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد اصفهان خاطرنشان کرد: سرمایه گذاری در حوزه دیجیتال برای کشور لازم و بر اساس برنامه های سالانه فهما برای تولیدات دیجیتال امتیاز در نظر گرفته شده است.

 

وی تیم سازی، تربیت نیرو، حمایت از فعالیت های فرهنگی حوزه دیجیتال و مشارکت افراد مختصص در این حوزه برای برون رفت از مشکلات و بهره برداری حداکثری از فضای لازم است.

 

*هم افزایی بین مراکز فرهنگی دیجیتال وجود ندارد

 

مدیر مجتمع دیجیتال امام حسن مجتبی(علیه السلام) تیران گفت: هم افزایی و مشارکت بین موسسات و مراکز فرهنگی دیجیتال برای پیشرفت کار لازم است.

 

«اکبر مهدی زاده» با اشاره به اینکه در برخی از جشنواره ها دیگر موسسات و تشکل های دیجیتال شرکت ندارند، افزود: وقتی یک مجتمع و خانه دیجیتال در سطح ملی و استانی فعالیتی را انجام می دهد به مشارکت و همکاری دیگر خانه ها نیز نیاز دارد اما این حلقه مفقود است.

 

وی ادامه داد: نشست های سالانه، تبادل نظر کارشناسان و مدیران این مراکز با همدیگر برای رصد به موقع و ارائه خدمات در سراسر کشور لازم و البته در این نشست ها به حضور سایر نهادهای دولتی و اثرگذار برای رفع چالش های پیش رو و ایده پردازی و توسعه ظرفیت ها نیاز است.

 

مهدی زاده خاطرنشان کرد: ایده ها، نظرات و رصدهای کارشناسان فناوری اطلاعات و مدیران مراکز دیجیتال در جلسات استانی، شهرستانی و ملی با موضوع فرهنگ دیجیتال و فضای مجازی استفاده نمی شود و افراد بدون صلاحیت کارشناسی در بعضی این نشست ها اظهارنظرهای سلیقه ای دارند.

کد خبر 991544

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha