مهم‌ترین کتابخانه‌های اسلامی در مساجد تاسیس شدند/ کتاب به سبد کمک مومنانه مسجدی‌ها افزوده شود

حجت‌الاسلام احمدی با تاکید بر لزوم افزوده شدن کتاب به سبد کمک‌های مومنانه مسجدی‌ها، گفت: بسیاری از مساجد کشور دارای کتابخانه و قرائت‌‌خانه هستند که در افزایش حضور مردم در مساجد و ارتقای سطح مطالعه در جامعه بسیار موثر است.

حجت الاسلام «سید ناصر احمدی» در گفت‌ و‌ گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با بیان اینکه اسلام برای علم و دانشمندان جایگاه و رتبه ویژه ای قائل شده است که در همین ارتباط قرآن می فرماید: «هَلْ یَسْتَوِی الَّذِينَ یَعْلَمُونَ وَالَّذِينَ لَا یَعْلَمُونَ»، اظهار کرد: روایتی از امام صادق (ع) درباره نقش کتاب نزد مردم  نقل شده است که بسیار تامل برانگیز است: «اُکْتُبْ وَ بُثَّ عِلْمَکَ فِی‌ إخْوَانِکَ فَإنْ مِتَّ فَوَرِّثْ کُتُبَکَ بَنِیکَ فَإنَّهُ یَأتِی‌ زَمَانُ هَرْجٍ مَا یَأنَسُونَ فِیهِ إلاّ بِکُتُبِهِم؛ بنویس و دانشت را در میان برادرانت منتشر کن، و هنگام‌ مرگت‌ کتاب های‌ خود را برای‌ فرزندانت‌ به‌ ارث‌ بگذار! زیرا بر مردم روزگار آشفته ‌ای رسد که با چیزی جز کتاب هایشان انس نگیرند.»

 

امام جماعت مسجد طوس افزود: بنابر اهمیتی که اسلام برای دانش و مطالعه قائل شده است همیشه کتابخانه های مهم در کشورها و شهرهای اسلامی جزوی از مساجد بوده اند که کتابخانه مسجدالحرام و کتابخانه مسجدالنبی(ص) از جمله مهم ترین این مساجد هستند. در واقع در همه شهرهای کوچک و بزرگ اسلامی کتابخانه ها در جوار مساجد تاسیس می شدند، اقدامی که امروزه نیز جزوی از سنت مسجدسازی است.

 

وی اضافه کرد: جایگاه کتابخانه مساجد در ایران نیز همیشه مهم بوده است که در این زمینه می توان از کتابخانه های مساجد جامع در شهرهایی همچون اصفهان و مرو نام برد. امروزه نیز بسیاری از مساجد کشور دارای کتابخانه و قرائت خانه هستند که در افزایش حضور مردم در مساجد و ارتقای سطح مطالعه در جامعه بسیار موثر است.

 

احمدی با بیان اینکه وجود کتابخانه ها، قرائت خانه ها و برگزاری مسابقات کتابخوانی و هدیه کتاب در مناسبت های مختلف به نمازگزاران از مهم ترین نمودهای ترویج مطالعه از سوی این خانه های خدا است، گفت: بهتر است هر گاه سبد ارزاق یا بسته پوشاک یا کارت هدیه ای از سوی مساجد به افراد و خانواده ها تقدیم می شود یک یا چند کتاب نیز اهدا شود که حتما در افزایش سرانه مطالعه میان ایرانیان بسیار موثر خواهد بود.

 

وی در پایان با بیان اینکه برخی از مساجد در دوره کرونا پویشی برای افزایش مطالعه مردم به ویژه مسجدی ها راه اندازی کردند، خاطرنشان کرد: این دوره با تمام تهدیداتی که داشت فرصتی برای ایجاد نهضت مطالعه در جامعه است که مساجد گام های خوبی در این زمینه برداشتند که باید با افزایش محدودیت ها در پی تشدید شیوع ویروس کرونا در کشور تدابیر بیشتر و عملیاتی تری در این زمینه اتخاذ کنند.

 

کد خبر 992225

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha