کام تلخ بیماران دیابتی در خراسان جنوبی/ انسولین  هم کیمیا شد

مدتی است که اخبار کمبود و نبود انسولین قلمی در خراسان جنوبی هم به گوش می رسد، این کمبود ها در کنار بیماری کرونا نگرانی ها و نارضایتی هایی را به بار آورده و بیماران دیابتی منتظر تأمین انسولین قلمی هستند تا سلامت خود را تضمین کنند.

خبرگزاری شبستان_خراسان جنوبی: مدتی است که بیماران دیابتی خراسان جنوبی همانند سایر نقاط کشور با کمبود انسولین قلمی دست و پنجه نرم می کنند و برخی بیماران هنوز نتوانسته اند، انسولین مورد نیازشان را تامین کنند و این موضوع مشکلات جسمی شان را دو چندان کرده است.

 

 

بعد از گذشت چند ماه  از قول های مساعد مسئولین در راستای تأمین انسولین، هنوز مشکل بیماران دیابتی استان خراسان جنوبی حل نشده و برخی بیماران چاره را در خرید انسولین های ایرانی و از  بازار آزاد می بینند.

 

 

ماجرای کمبود انسولین، بعد از شیوع گسترده کرونا در جهان بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است زیرا بر اساس گفته های وزارت بهداشت، افرادی که بیماری زمینه‌ای همانند دیابت دارند، بیش از سایرین در معرض ابتلا و جان باختن بر اثر کرونا هستند.

 

 

بنا به گفته های «علیرضا مهدوی» معاون دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت؛ «درحال حاضر بیش از ۴۰۰میلیون دیابتی در دنیا وجود دارند که پیش‌بینی می‌شود این عدد در سال ۲۰۳۵ به بیش از ۶۴۰میلیون نفر برسد، به همین ترتیب مشخص می‌شود هم‌اکنون حدود ۲۵۰میلیون نفر دچار اختلال قندخون ناشتا در جهان زندگی می‌کنند».

 

 

همچنین به گفته مهدوی ۱۱ درصد جمعیت بالای ۲۵ سال در کشور به دیابت مبتلا هستند که در این میان تعداد افراد مبتلا به دیابت نوع دو بسیار قابل‌توجه‌تر از مبتلایان به دیابت نوع یک است؛ از آمار یاد شده ۱۰ درصد را مردان و ۱۱.۵ درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

 

 

به هر حال داروی انسولین هم اکنون به صورت پرونده‌ای و به میزان محدودی در ماه و تنها در داروخانه‌های منتخب کشور و استان خراسان جنوبی قابل تهیه است، این در حالی است که پیش از این، همه داروخانه ها انسولین قلمی را عرضه می‌کردند و سهمیه ماهانه هر بیمار چند برابر سهمیه حال حاضر بود.

 

دغدغه ای از جنس سلامت

در حال حاضر خانواده هایی که حداقل یک نفر فرد مبتلا به دیابت نوع یک دارند، دغدغه ای از جنس سلامت در روزگار کرونایی دارند، چراکه کمبود انسولین می تواند به قیمت جان این فرد تمام شود.

 

 

«صغری حاجی زاده» یکی از بیماران دیابتی استان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان ضمن گلایه از کمبود انسولین قلمی در استان خراسان جنوبی، گفت: روزانه 24 واحد و هر شب 30 واحد انسولین نمونه ایرانی و نارنجی رنگ تزریق دارم، در صورتی که پیش از این کمبودها، از انسولین قلمی خاکستری رنگ با اثر گذاری بیشتر استفاده می کردم.

 

 

این بیمار دیابتی که یک دوره بیماری کرونا را هم پشت سر گذاشته است، افزود: طبق گفته خود مسئولان در صدا و سیما، ما بیماران زمینه ای در معرض خطر ابتلای بیشتری از بیماری کرونا هستیم، بنابراین مسئولان باید همت و داروی مورد نیاز ما را تأمین کنند.

 

 

وی با بیان اینکه چند وقتی است که انسولین قلمی و خاکستری رنگ مصرفی تمام شده است، افزود: هم اکنون انسولین قلمی در داروخانه های استان پیدا نمی شود و مجبورم انسولین نمونه ایرانی و نارنجی رنگ را تنها به مقدار دو عدد از داروخانه هلال احمر بیرجند تهیه کنم، در حالی که دکتر پنج عدد را برای من ویزیت کرده بود و داروخانه از پرداخت این تعداد خودداری کرد.

 

 

حاجی زاده در ادامه از عدم رعایت پروتکل های بهداشتی در بخش تزریقات بیمارستان های بیرجند نیز گلایه کرد و گفت: بیماران حاضر هستند پول ملحفه و الکل ضد عفونی خود را بپردازند تا به بیماری کرونا مبتلا نشوند زیرا در بخش تزریقات بیمارستان بیرجند حتی یک ضدعفونی کننده پیدا نمی شود.

 

 

با این وجود موضوع کمبود انسولین قلمی در خراسان جنوبی را از «علی راستی»، مسئول اداره نظارت بر امور دارویی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند جویا می شویم که در ادامه به آن پرداخته می شود...

 

توزیع انسولین نمونه ایرانی به مقدار محدود در خراسان جنوبی

مسئول اداره نظارت بر امور دارویی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با تأیید کمبود انسلولین قلمی در خراسان جنوبی، به خبرنگار شبستان، گفت: نمونه ایرانی این نوع انسولین به مقدار کم در استان خراسان جنوبی تامین شده و از امروز در داروخانه های منتخب استان توزیع می شود.

 

 

راستی با بیان اینکه در سطح کشور با کمبود انسولین قلمی مواجه هستیم، افزود: به همین دلیل سهمیه های تخصیص به وفور به استان ها تزریق نمی شود اما در حد رفع نیاز بیماران دیابتی امروز و فردا (21 و 22 آبان) داروی نمونه ایرانی آن توزیع می شود.

 

 

وی با بیان اینکه انسولین لانتوس«طولانی اثر» در استان خراسان جنوبی کمیاب شده است و نیست، افزود: نمونه وارداتی این نوع انسولین طبق  شنیده ها، تا آخر این ماه به استان تزریق خواهد شد که باز هم خبر موثقی نیست.

 

 

مسئول اداره نظارت بر امور دارویی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در ادامه تصریح کرد: نمونه ایرانی انسولین «لانتوس» به صورت کم و مستمر در استان توزیع می شده است.

 

 

وی گفت: کل سهمیه انسولین شهرستان بیرجند را به داروخانه هلال احمر بیرجند داده ایم و این داروخانه به ازای هر نسخه می تواند، تنها دو عدد به هر بیمار تحویل دهد تا به همه بیماران نیازمند برسد.

 

 

مسئول اداره نظارت بر امور دارویی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از اختصاص سهمیه ای دیگر از انسولین قلمی برای استان خراسان جنوبی خبر داد و افزود: این مقدار طی روزهای «21 و 22 آبان» بین داروخانه های منتخب استان توزیع می شود، مقدار توزیعی به مقداری است که بیماران ناامید از داروخانه خارج نشوند.

 

 

راستی ضمن بیان این مطلب که هیچ زمانی با وجود کمبودها، از وجود انسولینِ نمونه ایرانی در استان به صفر نرسیده ایم، خاطرنشان کرد: مردم نگران نباشند چراکه نمونه ایرانی انسولین به صوت هفتگی بین داروخانه  هلال احمر و داروخانه های شبانه روزی در شهرستان های استان توزیع می شود و مردم می توانند با مراجعه به این داروخانه ها، انسولین مورد نیاز خود را تأمین کنند.

 

وی تصریح کرد: بیماران دیابتی می توانند از ۶ نمونه انسولین موجود در بازار استفاده کنند؛ ضمن اینکه اگر انسولین قلمی نباشد، هیچ گونه مشکلی برای بیماران پیش نمی آید و بیماران دیابتی تنها باید با مراجعه به پزشک،  می توانند انسولین مصرفی خود را عوض کنند.

 

 

مسئول اداره نظارت بر امور دارویی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه در هفته آینده انسولین بیشتر توزیع خواهد شد، گفت: با تخصیص این سهمیه حتی بازار اشباع شده و از نگرانی مردم کاسته می شود، چراکه روز به روز شرایط بهتر می شود.

 

 

 

راستی در پایان خاطرنشان کرد: در نهایت اگر انسولین مورد نیاز استان خراسان جنوبی صفر شد، بیماران می توانند انسولین مصرفی خود را عوض کنند، چراکه  انسولین های قلمی دو سال است که وارد بازار شده و بیماران به دلیل کاربرد آسان تر از آن بیشتر استقبال می کنند، اما نمونه انسولین قلمی ایرانی به تدریج وارد بازار خواهد شد.

کد خبر 992297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha