فعالیت ۱۱۵ کتابخانه نهادی و ۳۱ کتابخانه مشارکتی در آذربایجان شرقی

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان کفت: با اینکه ۱۱۵ کتابخانه نهادی و ۳۱ کتابخانه مشارکتی در آذربایجان شرقی وجود دارد، ۱۱۵ کتابخانه دیگر نیز نیاز است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، «شهرام خدایی» امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت فرا رسیدن بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران ترتیب یافت، اظهار داشت: هم اکنون ۱۱۵ کتابخانه نهادی استان و ۳۴ کتابخانه مشارکتی در استان وجود دارد. 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان شرقی افزود: در کتابخانه‌های استان بیش از 3 میلیون جلد کتاب وجود دارد و البته آرزو چشم‌انداز ما رسیدن به مرز بیش از چهار میلیون جلد کتاب است تا هر آذربایجانی یک جلد کتاب داشته باشد. 

وی با تأکید بر گسترش کتابخانه های عمومی در استان گفت: با اینکه ۱۱۵ کتابخانه در استان وجود دارد ولی ۱۱۵ کتابخانه دیگر نیاز است زیرا کتاب و کتابخانه می‌تواند در تحکیم خانواده‌، کاهش آسیب‌های اجتماعی کمک کند.

خدایی با بیان اینکه کتاب محصول مکتوب اندیشه بشری است و اگر انسانی بخواهد، اندیشه خود را ماندگار کند باید این اندیشه را در قالب کتاب جاودان سازد، گفت: با توجه به اینکه با رشد و گسترش فضای مجازی و دنیای دیجیتال روبه‌رو هستیم ولی ارزش و جایگاه کتاب هیچ‌گاه از بین نمی‌رود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح برنامه‌های هفته کتاب در استان پرداخت و اظهار داشت: برگزاری نشست و همایش روز کتاب با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت مجازی و پخش از شبکه ۴، نشست صمیمانه با کتابداران سطح استان آذربایجان‌شرقی، برگزاری همایش کتابداران استان با استاندار آذربایجان‌شرقی به صورت مجازی از جمله این برنامه ها است.

وی بازگشایی کتابخانه پروین اعتصامی در تبریز  با حضور امام جمعه تبریز به صورت نمادین را از دیگر برنامه های هفته کتاب در استان برشمرد و گفت: این کتابخانه به علت تعمیرات و نیاز به بهسازی اساسی تعطیل بود.

خدایی افزود: اهدای کتاب یکی از افتخارات تبریز است به طوریکه از سال‌ها پیش طرحی با عنوان اهدای کتاب، اهدای دانایی ارائه شد زیرا از دهه‌های ۲۰ و ۳۰ فرهنگ اهدای کتاب در تبریز جاری بود از این‌رو این طرح به عنوان مساله فرهنگ دینی تبیین شد. 

وی خاطرنشان کرد: خود امام جمعه تبریز یک هزار و ۶۲۳ جلد کتاب با قیمت بیش از ۸۰ میلیون تومان در چند مرحله اهدا کرده است. آذربایجان‌شرقی در امر کتابداری و کتابخانه‌ای نیز جزو ۵ استان برتر و ممتاز کشور می‌باشد. 

وی با اشاره بر اینکه قدیمی‌ترین کتابخانه ایران، کتابخانه تربیت تبریز است، ادامه داد: کتابخانه مرکزی تبریز با متراژ ۱۴ هزار مترمربعی بزرگترین کتابخانه ایران است و همچنین تعداد نسخ خطی تبریز نسبت به سایر استان‌ها برتریت دارد. 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان با بیان اینکه سرانه مطالعه ارزیابی شده سال گذشته، ۲۳ دقیقه در طول شبانه‌روز است، گفت: شعار هفته کتاب با حال خوش کتاب‌خوانی از تئوری "لذت دانستن" بیان می‌شود از این‌رو تلاش می‌کنیم از طریق دستگاه‌های مرتبط، موضوع کتابخوانی را گسترش دهیم. 

خدایی پروژه‌های متنوع ساخت کتابخانه در استان را مورد اشاره قرار داد و گفت: این کتابخانه‌ها توسط سازمان‌های مختلف از جمله راه و شهرسازی و خیرین در حال ساخت است که برخی از آنها جزو همان مصوبات سال‌های گذشته می‌باشد. 

وی یادآور شد: ساخت کتابخانه در شهرستان بستان‌آباد با طرح ملی وجود دارد که یکی از کتابخانه‌های بزرگ استان خواهد بود که البته نقشه بسیار زیبا و شکیلی نیز برای آن پیش‌بینی شده است. 

خدایی افزود: یک کتابخانه در محله ملازینال تبریز از محل بازآفرینی شهری شروع شده و همچنین در منطقه ۱۰ شهرداری تبریز در قبرستان ستارخان عملیات احداث کتابخانه‌ای آغاز شده است. 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان با بیان اینکه دومین کتابخانه بزرگ استان با بیش از ۳ هزار مترمربع زیربنا در شهر جدید سهند در دست تکمیل است، افزود: امید است تا پایان هفته کتاب یا دهه مبارک فجر مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

خدایی با تاکید بر اینکه هم اکنون ۱۸ کتابخانه روستایی داریم و به صورت خوب نیز خدمات ارائه می‌کنند، افزود: آخرین کتابخانه روستایی در در روستای شیرامین در سال ۹۸ افتتاح شد. 

کد خبر 992559

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha