تدارک رواق کتاب برای بچه‌های مسجد؛ از افزایش سرانه مطالعه مفید تا تولید کتاب‌های صوتی

کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با تولیت رواق کتاب و اجرای طرح‌هایی همچون «پیک کتاب»، «شنبه‌های کتاب» و «نذر کتاب» درصدد افزایش سرانه مطالعه مفید بچه‌های مسجد و تولید کتاب‌های صوتی و احیای نقش کتابخانه‌هاس مسجدی در اعتلای فرهنگ عمومی هستند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در راستای عمل به مطالبه مقام معظم رهبری برای تحقق ایران قوی، طرح ملی «ایران قوی» را بر مدار سه شبستان فرهنگ، هنر و نوآوری و رواق های دوازده گانه به اجرا گذاشته است.

یکی از این رواق ها، رواق کتاب است که استان چهارمحال و بختیاری به عنوان معین آن انتخاب شده، و به مناسبت فرا رسیدن بیست و هشتمین هفته کتاب جمهوری اسلامی با شعار «دانایی، مانایی» مروری بر فعالیت های این رواق کرده ایم، که در ادامه می آید.

 

«محمدرضا مظاهری» درباره فعالیت های رواق کتاب طرح ملی «ایران قوی»، اظهار کرد: اساساً وظیفه همه نهادهای فرهنگی اهتمام به اشاعه و گسترش مسئله کتاب و کتابخوانی با بهره گیری از به‌روزترین روش ها و ابزارها و معرفی کتاب های مفید و نقش آفرین است. استان چهارمحال و بختیاری به علت فعالیت های شاخص کتاب و کتابخوانی و همراهی با فعالیت های نخستین رویداد ملی فهما در سال گذشته به ویژه مشارکت حداکثری در طرح شنبه های کتاب مساجد، به عنوان معین رواق کتاب طرح ملی «ایران قوی» انتخاب شده است.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان چهار محال و بختیاری با بیان اینکه رواق کتاب همه فعالیت های ترویجی کتاب و کتابخوانی را با مشورت ستاد فهمای مرکز برنامه ریزی و اجرا می کند، گفت: برنامه های رواق کتاب که از امروز(شنبه، 24 آبان) آغاز می شود برخی استانی و برخی ملی با تکیه بر فضای مجازی اجرا می شود که جمعاً 11 عنوان برنامه را شامل می شود البته طبیعتاً کانون ها هم برنامه های بومی و محلی خود را دارند.

 

اجرای طرح های ملی و استانی با تولیت رواق کتاب

 

 

کتابخوانی و مهمترین فواید آن ؛ چرا باید کتاب بخوانیم؟ - هوش برتر ایرانیان

 

 

بنابر این گزارش، «پیک کتاب» با محور انتشار لیست کتاب های مساجد، ثبت سفارش کتاب های موردنیاز و ارسال آنها به در خانه اعضاء ازجمله این طرح ها است. علاوه بر این، طرح ملی «شنبه های کتاب» را نیز با تکیه بر فضای مجازی و شبکه های اجتماعی پیش می بریم.

 

به گفته مظاهری از مهمترین برنامه های رواق کتاب رویداد ملی «ایران قوی»، طرح ملی «شنبه های کتاب» با محور انتخاب و معرفی کتاب های مفید و انس بچه های مسجد با آن کتاب ها با اهدافی همچون ترویج فعالیت های کتاب و کتابخوانی، احیای نقش کتابخانه مساجد در اعتلای فرهنگ عمومی، آشنایی با کتاب های مفید و نیازسنجی به منظور افزایش سرانه مطالعه نوجوانان و جوانان و ترویج مطالعه مفید است.

در این طرح کتاب های منتخب از طریق امام جماعت، مسئول کانون فرهنگی هنری و یا کتابدار مسجد در بستر فضای مجازی معرفی می شود. به گفته مظاهری به منظور گسترش این طرح، از اعضای شورای هماهنگی کانون های استان ها و شخصیت های برجسته در جامعه و افراد صاحب نفوذ درخواست شده تا کلیپ های یک دقیقه ای را برای معرفی کتب مفید تولید و در فضای مجازی منتشر کنند.

 

تولید کتاب های صوتی با همکاری بچه های مسجد

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان چهار محال و بختیاری با اشاره به برخی طرح های استانی رواق کتاب، بیان کرد: طرح «مسجد، مدرسه، کتاب» برای سومین سال متوالی در استان چهارمحال و بختیاری و با همکاری آموزش و پرورش و از طریق ارتباط گیری کتابدار مسجد با معلمان مدارس و معرفی کتاب های مفید در کلاس های آنلاین، روخوانی کتاب ها و ارسال فایل صوتی و نیز تولید کتاب صوتی و انتشار در فضای مجازی در مدارس اجرایی می شود. برگزاری مسابقات کتابخوانی به همراه تجلیل از دانش آموزان برتر و انس دانش آموزان با مسجد از دستاوردهای این طرح استانی بوده است.

 

 

پویش نذر کتاب برای غنی کردن کتابخانه‌های مناطق کم‌تر برخوردار/امیداوریم  شاخص‌های فرهنگی افزایش یابد | خبرگزاری فارس

 

 

 

اختصاص سه شنبه های تکریم به فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی

 

 

فعالیت ۲۴ کتابخانه مسجدی هم‌نام با «امام حسن عسکری (ع)» در کشور - خبرگزاری  شبستان ، رسانه حوزه دین ، فرهنگ و اندیشه

 

وی از اجرای طرح ملی سه شنبه های تکریم با محور تقدیر از فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی در هفته کتاب، تاکید کرد: ناشران، مولفان، شاعران و دیگر فعالان این عرصه در این طرح ملی تقدیر و کتاب های فاخر نیز رونمایی می شوند.

 

مظاهری درباره دیگر طرح های استانی رواق کتاب ویژه چهارمحال و بختیاری ابراز کرد: طرح «بهتر بخوانیم» با همکاری یکی از رسانه های استان و با محور تولید انیمیشن و موشن گرافی آموزش شیوه صحیح کتابخوانی برای نوجوانان که در هفته کتاب رونمایی می شود، طرح «مادران، سفیران یار مهربان» با محور معرفی کتاب های مناسب برای مادران توسط کتابداران مساجد، روخوانی به شیوه قصه گویی و تولید فایل صوتی و جمع آوری فایل ها و تدوین در قالب کتاب های صوتی نیز در گستره استانی اجرا می شود. همچنین است، مسابقه «مثل و متل» به شیوه برگزاری قصه گویی ویژه همه اعضای خانواده و با اولویت داستان های بومی و منطقه ای و اجرای نمایش های خانگی از این قصه ها.

 

افتتاح رواق های کتاب استانی

 

این گزارش می افزاید: افتتاحیه ملی رواق کتاب در استان های متقاضی همچون سمنان و جنوب کرمان و ... نیز در هفته کتاب انجام می شود تا برنامه های ملی و استانی کانون های مساجد در حوزه کتاب و کتابخوانی در این رواق ها دنبال شود.

پویش مردمی «نذر کتاب» به منظور توزیع کتاب های مفید به همراه بسته های معیشتی میان آسیب دیدگان اقتصادی کرونا، برگزاری مسابقات متعدد کتابخوانی در سطوح ملی و استانی و به‌روزرسانی اطاعات کتابخانه ها به دو صورت ملی و استانی نیز در هفته کتاب و به همت رواق کتاب انجام می شود البته کانون های فرهنگی هنری مساجد به تناسب ظرفیت های بومی محلی هم مجری طرح های ابتکاری کتاب و کتابخوانی هستند.

مسئول ستاد فهمای چهارمحال و بختیاری درباره برکات ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در مساجد، خاطرنشان کرد: وقتی کار را در دل مسجد انجام می دهیم مثل انتخاب و معرفی کتاب توسط امام مسجد، مسئول کانون فرهنگی و هنری و کتابدار مسجدی، طبیعتاً آثار و برکات خوبی دارد یعنی هم یک کار میدانی رخ داده که بر محله تاثیر می گذارد و هم بچه های مسجد بستر متناسب با نیازهایشای را می یابند. انتظار این است با توجه به میزان استقبال از طرح ملی شنبه های کتاب، شاهد افزایش سرانه مطالعه مفید در بین اهالی و بچه های مسجد باشیم.

 

کد خبر 992893

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha