مطالعه کتب تاریخ اسلام راه درست صلح و سکوت را به مسئولان نشان می دهد

افتخاری گفت: مطالعه کتب مختلف تاریخ تحلیلی اسلام به مسئولان نشان می دهد که کجا صلح، سکوت یا جنگ و از چه راههایی برای کادر سازی در نظام اسلامی اقدام کنند.

خبرگزاری شبستان _ گروه سیاسی _فرزانه تهجا: کتاب یکی از مهمترین ابزار برای بالا بردن اطلاعات و آگاهی مردم در ادوار مختلف محسوب می شود تا جایی که بالا رفتن میزان مطالعه در هر کشوری نسبت مستقیم با میزان توسعه و پیشرفت آن کشور دارد  به همین دلیل نیاز است اقشار جامعه و بویژه مسئولان در عرصه های مختلف از جمله عرصه سیاسی زمان مناسبی را برای مطالعه کتاب و بالا بردن سطح معلومات خود اختصاص دهند در همین رابطه و به مناسبت آغاز هفته کتاب  با «لاله افتخاری» نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی گفتگویی داشته ایم که مشروح آن را در متن زیر می خوانیم:

 

ارزیابی شما از فرهنگ کتاب و کتب خوانی چیست؟

متاسفانه فرهنگ کتاب و کتابخوانی مظلوم است. در سطح نخبگانی نیز نمی بینیم که چندان وابسته و دل بسته به کتاب باشند البته در سال های اخیر بیشتر موضوع کتابخوانی در فضای مجازی رونق گرفته است اما پیش از آن نیز با توجه به اینکه نمایشگاه های کتاب با رونق خوبی مواجه بودند اما کتاب نتوانسته است جای خود را در فرهنگ مردم باز کند.

 

کتاب تا چه اندازه در نگرش مخاطبان موثر است؟

 تاکیدات رهبر انقلاب در موضوع کتاب و کتابخوانی به صورت یک کتابچه تدوین شده است و ضروری است افراد در حوزه های مختلف اطلاعات و آگاهی خود را بالا ببرند. کتاب می تواند به قلم و نگرش مخاطبان کمک کند اما متاسفانه توجه کافی در این زمینه نشده است و انتظار می رود در هفته کتاب و در این فضا مورد بازنگری قرار گرفته و متن هایی برای مطالعه ارایه شود.

 

راه های مختلف برای ترغیب مردم به فرهنگ کتابخوانی را توضیح بفرمایید؟

ترویج فرهنگ کتابخوانی در فضای مجازی با عناوین گوناگون مانند ای بوک (کتاب الکترونیکی)، ترویج فرهنگ کتابخوانی در اماکن عمومی از جمله راه هایی است که می تواند مردم را به این فرهنگ سوق دهد. برخی از کشورها توجه ویژه به فرهنگ کتابخوانی دارند و می بینیم که در فرودگاه، مترو، ایستگاه های مختلف اتوبوس و یا بسیاری از اماکن عمومی دیگر از کوچک ترین لحظه برای خواندن کتاب استفاده می کنند. اگر این فرهنگ در مترو و سایر اماکن عمومی رواج پیدا کند، می تواند در درازمدت در نگرش مردم موثر باشد.

 

 

چه کتابهایی را برای مطالعه سیاستمداران پیشنهاد می دهید؟

اولین کتابی که برای افرادی که می خواهند وارد عرصه سیاست شده ، مسئولیتی را بپذیرند و یا وارد سکوی نمایندگی مجلس تصدی کنند پیشنهاد می کنم ، کتاب تاریخ سیاسی تحلیلی اسلام را به صورت دقیق بخوانند. بسیاری از نگاه های ما به خارج و بسیاری از مشکلات ما در جامعه به دلیل عدم آگاهی است. اگر به صورت دقیق تاریخ پیامبر گرامی اسلام (ص) را بخوانیم و یا کتاب انسان 250 ساله مقام معظم رهبری را مورد مطالعه قرار دهیم که در خصوص زندگی سیاسی ائمه (ع) است، به خوبی می توانیم با مطالعه این کتاب ها می دانیم که کجا باید صلح کنیم و کجا سکوت و یا جنگ کنیم و چگونه کادر و ظرفیت نیروی انسانی را برای آینده تربیت کنیم.

 

اهمیت خواندن کتاب برای مسئولان تا چه اندازه ضروری است؟

خواندن کتاب ها مانند تاریخ تحلیلی اسلام برای مسئولان ضروری است، تاریخ تطبیقی و تحلیلی اسلام موجب می شود تا نگرش مان به شکل جامع و کاربردی در رابطه با دشمن شناسی، دوست شناسی، مردم شناسی و حقوق شهروندی و یا اقلیت های دینی کامل شود و سبک زندگی و سیره زندگی ما مورد تاثیر قرار می گیرد.

 

آیا صرفا خواندن علوم قرآنی و حقوقی برای مسئولان و سیاستمداران کافی است؟

تاکید من بر این است حتی افرادی که الهیات و یا علوم قرآن و حدیث می خوانند، حتما باید تاریخ اسلام را به شکل تحلیلی مطالعه کنند. با درک درست تاریخ اسلام و سرنوشت آندولس و فراز و فرودهای آن و آگاهی از حکومت های گذشته می توانیم در موضع گیری ها، مصوبات، اجرا، تهدیدات و تطمیع ها به راحتی تصمیم بگیریم.

 

جایگاه کتب دفاع مقدس را در مطالعه چگونه ارزیابی می کنید؟

کتب دفاع مقدس بسیار متنوع هستند و از جمله این کتاب ها می توان به کتاب "چای خانه" اشاره کرد. این کتاب عظمت روحی و تاثیرگذاری اسلام، جنگ و تربیت بانوان را نشان می دهد، افرادی که اصلا دیده نشدند و حتی فیلمی در مورد آنها ساخته نشد، زمانی کسانی بودند که در جنگ همه چیز را گذاشتند و در پشت جبهه قرار گرفتند. کتاب "من زنده ام" نیز از دیگر کتب دفاع مقدس است که می خواهد قوت و قدرت یک زن را در مراحل مختلف جنگ و اسارت نشان دهد. "گردان قاطرچی ها" از دیگر کتب موثر در موضوع دفاع مقدس است که در نگاه اول شاید جوک یا فکاهی به نظر برسد اما با مطالعه این کتاب می بینیم که چقدر جبهه می تواند انسان را تربیت کند. مطالعه کتاب های دفاع مقدس به ما می گوید که ما مدیون چه کسانی هستیم و از چه ظرفیت هایی در کشور برخورداریم و می دانیم که اسلام در هر لباس و کسوتی به افراد چه تربیتی می دهد و در نهایت انسان تربیت می کند.

 

با چه چالش هایی در نشر کتاب مواجه هستیم؟

بخشی از این چالش ها مربوط به بی مهری مردم است که نسبت به کتاب و کتابخوانی بی توجه هستند و بسیاری ترجیح می دهند کتاب ها را ارجاع دهند و یا در کنار پیاده روها آنها را به فروش برسانند. بخشی از چالش های کتاب به سیاست های مسئولان باز مربوط می شود که نیازمند حمایت از این بخش هستیم و البته هدایت و نظارت نشر کتاب نیز بسیار مهم است. مسئولان چاپ و نشر کتاب را به سوی آنچه که در جامعه مورد نیاز است، هدایت کنند و پاسخگوی نیاز مردم باشند. از سوی دیگر خیرین نیز از چاپ و نشر کتاب های مفید و ارزشمند حمایت کرده و در مکان های مختلف کتاب برای مطالعه قرار دهند و مردم را به کتابخوانی تشویق کنند.

 

تحریم ها چه تاثیری در نشر کتاب داشتند؟

بخش کمی از چالش کتاب به تحریم ها باز مربوط می شود، البته تورم را نیز دربر می گیرد اما باید چاپ و نشر کتاب به روز رسانی شود و از مسئولان ذیربط پیشنهادات سازنده آنها جمع آوری شود. امروز بسیاری از کتاب ها به صورت الکترونیکی است و محتوا از این طریق به دست مردم می رسد. نیازمندیم در این رابطه برنامه ریزی شود تا افراد در هر کجای کشور که هستند در شرایط کرونا از ظرفیت کتاب های الکترونیکی استفاده کنند.

 

کد خبر 992976

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha