هفت شهر استان کرمان در وضعیت مشکی کرونایی/تعجیل در همکاری های بهداشتی به نفع همه است

استان کرمان که اخیراً رکوردتازه ای از مرگ و میر ناشی از کووید ۱۹ ثبت کرده، وضعیتی بحرانی دارد و از آنجا که نتیجه اعمال محدودیت‌ها دو هفته بعد مشخص می‌شود لذا هر اندازه زودتر این همکاری‌های بهداشتی انجام شود به نفع جامعه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ محمدصادق بصیری، بعداز ظهر شنبه(۲۴ آبان) در ستاد استانی مدیریت و مقابله با بیماری کرونا ابتدا از زحمات محمدجوادفدایی، استاندار سابق در همه زمینه‌ها به ویژه پیشگیری و مقابله با کرونا قدردانی کرد و سپس افزود: طرح جامعی توسط ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا در دست تهیه است که با پشتوانه رسانه‌ای باید موضوعات را به اطلاع مردم برسانیم. 

 

 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمان گفت: تا اعلام طرح جامع از سوی ستاد ملی (از اول آذر ماه)، مصوبات گذشته ستاد استانی پا برجا هستند و تعطیلی همه مشاغل به جز گروه یک از ساعت 18 در تمام شهرستان‌های استان تا 20 آذر ماه اعمال می‌شود. 

 

 

وی با اعلام اینکه شهر کوهبنان به جمع 6 شهر بحرانی استان اضافه شد و اکنون 7 شهرستان استان در وضعیت بحرانی قرار دارند؛ تأکید کرد: در شهرستان‌های انار، بردسیر و راور با وضعیت قرمز و شهرستان‌های بافت، رفسنجان، زرند، سیرجان، کرمان، کوهبنان و شهربابک به لحاظ وضعیت بحرانی، دورکاری 50 درصدی کارمندان تا پایان هفته جاری الزامی است.

 

 

بصیری ادامه داد: مابقی شهرستان‌ها تا سقف 50 درصد اختیاری و به عهده مدیران گذاشته شده ضمن اینکه ادارات امنیتی، انتظامی، نظامی، امدادی و نظارتی موارد استثنایی هستند که مسئولان مربوطه تصمیم گیری خواهند کرد. 

 

 

غلامرضا نویدی، مدیرکل بازرسی استانداری در این جلسه اظهار کرد: 100 هزار واحد{تولیدی و صنعتی} در استان وجود دارد که با یک هزار و 800 نفر نیرو باید بازرسی شوند که مجموع بازرسی ها در کل استان 21 هزار و 157 مورد و بیشترین آن در کرمان، جیرفت، رفسنجان، سیرجان و انار بوده است. 

 

 

وی با بیان اینکه هفته گذشته 4 هزار و 234 مورد تذکر شفاهی، هزار و 834 مورد تذکر کتبی و 214 تعطیلی واحدها اعمال شده؛ ادامه داد: شهرستان‌های جیرفت و سیرجان بیشترین تذکر‌ها و شهرستان‌های بم، ریگان و عنبرآباد کمترین موارد تذکر را در رابطه با نحوه رعایت پروتکل های بهداشتی گرفتند.

 

 

مدیرکل بازرسی استانداری کرمان بیشترین شکایت مردم را مربوط به عدم اطلاع از نحوه محدودیت‌ها و تعطیلی‌ها و گلایه ادارات از نحوه دورکاری و بعضاً برگزاری جلسات عنوان کرد. 
 

 

دکتر حمیدرضا رشیدی‌نژاد، رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان هم با اشاره به اینکه اشغال تخت های بیمارستانی استان توسط بیمارانی کرونایی در مقایسه با هفته گذشته بیش از 100 مورد افزایش دارد؛ افزود: به لحاظ تقسیم‌بندی رنگی در استان کرمان دیگر هیچ شهر زردی نداریم و هفت شهر استان بحرانی و سیاه هستند و از مجموع تخت‌های اشغالی بیش از 50 درصد آن یعنی 699 بیمار، موارد قطعی کووید 19 هستند. 

 

 

وی ادامه داد: 200 تخت آی‌سی‌یو در استان کرمان توسط بیماران مثبت کووید 19 اشغال شده و 91 نفر نیز زیر دستگاه تنفس مصنوعی قرار دارند، آمار مرگ و میر روزهای اخیر هشداری است که همه باید دست به دست هم دهیم و زنجیره انتقال کرونا ویروس را قطع کنیم.

 

 

دکتر رشیدی نژاد با بیان اینکه نتیجه اعمال محدودیت‌ها دو هفته بعد مشخص می‌شود و هر اندازه زودتر این همکاری‌های بهداشتی انجام شود به نفع ما هست؛ افزود: حدود 2 هزار تخت نقاهتگاهی توسط سپاه ثارالله و نیروهای مسلح آماده شده و 2  هزار تخت هم در بیمارستان‌ها آماده کرده‌ایم که تاکنون بیش از 65 درصد تخت‌های بیمارستانی اشغال شده و اگر روند همین گونه پیش برود در چند روز آینده با کمبود تخت بیمارستانی روبرو خواهیم شد.

 

 

وی با اشاره به اینکه گرچه محدودیت‌ها باعث ضررهای مالی و اقتصادی می‌شود اما حفظ جان مهمتر است؛ مهدکودک‌ها را از مکان های پرخطر دانست که علوم پزشکی با بازگشایی آن مخالف است.

 


نوذر نخعی، مشاور ارشد رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان درصد آلودگی در شهرهای استان را متفاوت دانست و گفت: از فردا هوا سردتر می‌شود لذا تعداد مبتلایان به دلیل آنکه درب‌های ساختمان‌ها بسته می‌شود، زیاد می‌شود اما امیدواریم این اتفاق نیفتد.

 


وی ادامه داد: حدود 54 میلیون نفر در جهان به کووید 19 مبتلا شدند و در کشور ما به ازای هر 100 هزار نفر 48.3 نفر جان خود را از دست دادند که در استان کرمان این عدد 43.6 نفر است لذا ما از میانگین کشور کمتر هستیم و در میزان بروز استان کرمان 1100 نفر به ازای هر 100 هزار نفر است این در حالی است که در کشور این عدد 870 است بنابراین میزان بروز در استان کرمان بیشتر از میانگین کشور است.

 

 

 

 

 

 

کد خبر 993038

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha