اظهارات استاندار جدید کرمان در مراسم معارفه/سرمایه استان باید به سمت مناطق محروم هدایت شود

استاندار کرمان با تشریح سیاست ها و رویکردهای کلی خود در سکان استانداری کرمان گفت: خدمت در استان کرمان مسئولیت سنگینی است و باید سرمایه این استان به صورت متعارف و با تبعیض مثبت به سمت مناطق محروم هدایت شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، علی زینی وند یکشنبه (25 آبان) در مراسم معارفه خود گفت: تقدیر و تشکر می کنم از همه استاندارانی که در این استان پهناور، پرافتخار، صاحب نام و کهن انجام مسئولیت کردند و توفیقات آفریدند به خصوص در دولت تدبیر و امید؛ و همه کسانی که در این راه زحمت کشیدند و تلاش کردند.

 

 

استاندار جدید کرمان افزود: خدمت در استان کرمان مسئولیت سنگینی است به خصوص آن هم در این شرایط اندکی سخت؛ این استان سرزمین اسطوره ها، تاریخ ساز و سرزمین تدوین پایه های انقلاب شکوهمند ایران است.

 

 

وی با بیان اینکه کرمان یک ظرفیت بزرگ است، اظهار کرد: ما در این سال ها یک رویکرد جدید و یک منشور فراگیر مدیریتی به نام گام دوم انقلاب اسلامی داریم که همه راهبردهای مدیریتی و همه اسناد بالادستی در درون بیانیه به خوبی مشهود است که البته اگر تحلیل محتوا شود، بند بند آن مبتنی بر آسیب شناسی گذشته و رویکرد آینده است و این رویکرد موضوع بسیار مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

 

 

زینی وند خاطر نشان کرد: موضوع دیگری که در این استان مهم است و مسئولیت و رسالت ما را سنگین تر می کند این است که علاوه بر اینکه این استان زادگاه تاریخ سازان و انقلابیون بزرگی همچون شهید باهنر و آیت الله هاشمی رفسنجانی بوده است، امروز این استان به عنوان حضور زنده سردار شهید سلیمانی و نگاه دنیا به این استان متمرکز است و شاید جوانان و نخبگان این استان رسالت سنگینی در تعریف مکتب سلیمانی داشته باشند زیرا مکتب سلیمانی، مکتب هویت ساز است و مکتبی است که به جوانان ما غرور، انگیزه تحرک و امیدواری می دهد.

 

 

وی ادامه داد: گام های استوار سردار سلیمانی در خاورمیانه پر تلاطم لرزه بر استبداد و قدرتمندان پوشالی می انداخت که اگر نمی انداخت که بزدلانه او را شهید نمی کردند؛ به همان اندازه گام های سردار سلیمانی در خاورمیانه ی پر آشوب، آرامش بخش همه آزادی خواهان دنیا بود.

 

 

استاندار کرمان افزود: در درون شخصیت شهید سلیمانی هم آزادی، شجاعت، تهجد و ... بود لذا این ها هویت ساز هستند و اگر این مؤلفه ها را هویت کهن ایرانی اسلامی حساب کنیم، جوانان ما چندین برابر امروز انگیزه برای ساختن ایران دارند و ما رسالت سنگینی در استان کرمان برای معرفی هویت واقعی جمهوری اسلامی به برکت حضور زنده و همیشگی سردار سلیمانی خواهیم داشت و بنده در این راه حتماً برنامه های منسجمی را خدمت نخبگان ارائه می دهم که باید کمک کنند.

 

 

وی در خصوص انتصاب خود، بیان کرد: حضور منِ روستایی عشایر زاده در رأس مدیریت اجرایی یک استان کهن و پر ظرفیت، محصول اصل هویت و ساختار جمهوری اسلامی است و اگر جای دیگری این ساختار دقیق عمل نمی کند، عیب از مسلمانی ما است و از هویت و ساختار جمهوری اسلامی نیست.

 

 

زینی وند با بیان اینکه من محصول یک ساختار سالم و ارتقایی در جمهوری اسلامی هستم، ادامه داد: اینکه دستگاه های نظارتی و محرم نظام نیروها را بدون اطلاع خودشان رصد کنند و مدیرانی که نه شبکه، نه به رانت و باند و جریانات خاص دست به دامن نشوند و خود سیستم ساختار جمهوری اسلامی را برگزیند و بر مصدر امور بنشاند، این اصل هویت جمهوری است که البته توقع از نخبگان، مسئولین و در رأس آن ها مجلس شورای اسلامی است که در این چنین رویه هایی صحه بگذارند و تشویق کنند و آن جایی که انحراف است را جلوگیری کنند.

 

 

وی گفت: نکته دیگر اینکه اساس کار در کشور تعامل، خرد، عقلانیت و گذشت از سلایق شخصی به نفع منافع ملی و به نفع توسعه استان است و بنده حتماً با تعامل و کمک گرفتن از همه نهادهای قانونی، مردم، مجلس شورای اسلامی و نمایندگان این استان فضای همگرایی در استان فراهم خواهیم کرد.

 

 

استاندار جدید کرمان اظهار کرد: از ظرفیت همه جریاناتی که در زیر چتر جمهوری اسلامی و در چهارچوب قانون اساسی و زیر چتر گسترده و فراگیر ولایت فقیه فعالیت می کنند، استفاده می کنیم و هیچ خط و مرزی برای ارتباط با آن ها از هر جناح و گروهی که باشند؛ نداریم و دست همه آن ها را به گرمی برای توسعه استان خواهیم فشرد.

 

 

وی ادامه داد: توجه به تشکل ها و نهادهای مردمی پایاپای ساختارهای دولتی مهم است و باید دستگاه های دولتی آغوش خود را برای فعالیت تشکل ها و نهادها و گروه ها باز کنند و وقتی زمینه را برای این ها فراهم می کنیم، غوغا می کنند.

 

زینی وند در ادامه بیان کرد: در کشورهای پیشرفته هیچوقت امنیت را به مردم واگذار نمی کنند و در جمهوری اسلامی که جنگ با مشکل مواجه شد، وقتی جنگ به مردم واگذار شد، همه معادلات دنیا عوض شد و ما پیروز شدیم لذا باید زمینه را برای حضور واقعی مردم فراهم کرد.

 

 

وی ادامه داد: بانوان و جوانان، دو قشر محرک و تأثیرگذار جامعه هستند که مدیران باید در عمل زمینه حضور آن ها را فراهم کنند؛ این استان مملو و سرشار از استعداد های بی نظیر کشاورزی و گردشگری و صنعت است؛ اما اداره امور به شیوه های سنتی و کهنه و به دور از پایگاه های دانش با شکست مواجه است و باید همه حوزه های مهم را به شرکت های دانش بنیان که در سال های آینده پیشرو در توسعه کشور هستند، به هم وصل کرد.

 

 

زینی وند با بیان اینکه قلب تپنده توسعه استان ها پارک های علم و فناوری است که باید با جدیت پیگیری شوند، اظهار کرد: معادن بزرگ این استان شهرت جهانی و درآمدهای میلیارد دلاری دارند که افتخار کشور است و اداره این معادن باید برای مردم شفاف باشد که به نفع خودشان است.

 

 

وی افزود: باید سرمایه این استان به صورت متعارف و با تبعیض مثبت به سمت مناطق محروم هدایت شود که با این کار زندگی پررونق در روستاها فراهم می شود و اگر زندگی روستاها پررونق بود امروز شاهد حاشیه نشین های آینده سوز و نسل سوز در کلان شهرها نبودیم لذا باید به روستاها و مناطق محروم توجه شود و حتماً بنده در زمان تصدی مسئولیت خود به توسعه متوازن و توجه به مناطق کمتر توسعه یافته و استفاده از همه ظرفیت های نیروی انسانی، توجه خواهم کرد..

 

 

استاندار کرمان ادامه داد: فعالیت معین های اقتصادی در حوزه محرومیت اقدام مثبتی است که دکتر رزم حسینی انجام داد و باید زمینه را فراهم کنیم و در محرومیت زدایی و کارآفرینی اجتماعی که یک مدل موفق در دنیا است، نخبگان نظر بدهند و ما باید ریل گذاری کنیم.

 

 

وی ادامه داد: در حوزه آموزش و بهداشت در نقاط محروم استان باید توجه شود و تسهیل گری و ذهن حل المسئله ای مدیران باید به عنوان یک تابلوی راهنمای جلوی دستشان باشد؛ نظام اداری بروکراتیک ما، نظام غیرشفافی است و در تار و پود این نظام پیچیده و پرقانون که قوانین تورم بی جهت دارد، رانت و فساد ایجاد می شود و راه میان بر و دور زدن مثبت این نظام، استفاده از مدیران جسور، با دانش و دارای ذهن حل المسئله ای است؛ نه ذهن بخشنامه ای و مانع ساز؛ در  حوزه خصوصی سازی باید به واقع وارد شد؛ دولت پیمانکار و کارخانه دار خوبی نیست و باید حاکم و ناظر خوبی باشد و هر آنچه که ادارات می توانند به مردم واگذار کنند، دستشان نباید بلرزد؛ هرچه اداره کوچک تر و چابک تر باشد، روند توسعه بهتر فراهم می شود.

 

 

زینی وند با افزودن این مطلب که نظام کارمندمحور فسادزا است و هر کسی در رأس نظام اداری باشد، این نظام نمی تواند آدم ها را سالم به مقصد برساند و خصوصی سازی شفاف راه نجات است نه خصولتی سازی؛ اظهار کرد: مدیریت آب در این استان امر مهمی است و راه آن ایجاد فرهنگ صرفه جویی از منابع موجود و فکر کردن به منابع بیرونی است که آغاز شده است.

 

 

وی در خصوص تعامل با رسانه ها، خاطر نشان کرد: مدیران از مواجهه با رسانه ها نترسند البته تخریب فرق می کند و مردم آن را می فهمند؛ رسانه ها مشاورین بی مزد و منت ما هستند و از آن ها استفاده کنید و اگر نقدی می کنند، شکایت آن ها را نکنید.

 

 

زینی وند افزود: تجارت خارجی در این استان مقوله بسیار مهمی است که علاوه بر تقویت تجارت فعلی با کشورهای مختلف، پیوند استان سیستان و بلوچستان و بندر استراتژیک چابهار، اهمیت ویژه ای دارد که می تواند بخش عمده مشکلات امروز در حوزه اقتصاد را حل کند و بخشی از اقتصاد کرمان با پیوند یزد و مرز سیستان و بلوچستان قابل حل است و بنده در این زمینه برنامه دارم و حتماً پیگیری می کنیم.

 

 

وی ادامه داد: مقوله امنیت مقوله مهمی است و در حوزه امنیت اسناد بالا دستی داریم که باید روی آن تمرکز کنیم و برنامه بد از بی برنامگی بهتر است و همه دستگاه ها باید برای خود برنامه داشته باشند.

 

 

استاندار کرمان گفت: بنای ما تغییرات حداقلی است اما با مدیران کم دانش، بی انگیزه و کم تحرک هیچ تعارفی نداریم؛ با هر پشتوانه ای که فکر می کنند دارند و با هر دوره ای که از انتصابشان گذشته باشد؛ آنچه رابطه من را با مدیران خراب می کند، کار است و اگر کسی این ویژگی ها را ندارد باید خود را برای خداحافظی با صندلی خود آماده کند زیرا ما حق نداریم مردم را به خاطر بی انگیزگی خودمان معطل کنیم.

 

 

 

وی با بیان اینکه فرمانداران و مدیران خود را برای یک دوره پرتحرک در استان آماده کنند و می شود تحرک داشت و بازدید رفت، پروتکل ها را رعایت کرد، اظهار کرد: پشت میز نشینی ملال، بی حالی و بی خبری از شهرها و روستاها را می آورد که باید مدنظر قرار دهیم و امروز جوانان و مردم نیاز به امید دارند ضمن اینکه ما هیچ وقتی برای صرف کردن به حاشیه ها نداریم، نداریم، وقت ما فقط کار است و همه مدیران آماده شوند تا دوره خوبی را با هم سپری خواهیم کرد.

 

 

زینی وند گفت: از نمایندگان استان می خواهم اگر گلایه مندی دارند، کنار بگذارند و بیایند کار را شروع کرده و حرف ها و ظرفیت هایمان را یکی کنیم تا در استان کار شده و استان توسعه پیدا کند.

 

 

وی در ادامه بیان کرد: من هیچ وابستگی به هیچ کس به جز جمهوری اسلامی ندارد و در این راه کسی به نام جمهوری اسلامی بخواهد منافع شخصی خود را به من تحمیل کند، زیر بار نمی روم و با کسی که تطابقی با جمهوری اسلامی ندارد، تکلیف ما روشن است.

 

 

استاندار جدید کرمان افزود: از همه علما، نمایندگان، نخبگان، بزرگان و ... می خواهم به ما کمک کنند تا حرکت استان را پر شتاب تر کنیم.

کد خبر 993559

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha