مطالعه در کشور سیر منطقی را طی نمی کند/ مطالعه باعث ارتقای سطح فرهنگ عمومی جامعه می شود

نماینده مردم خمین با انتقاد از اینکه مطالعه در کشور بیشتر طوطی وار و وابسته به شبکه های مجازی است، گفت: متاسفانه این نوع مطالعه سیر منطقی را در کشور طی نمی کند.

خبرگزاری شبستان- گروه سیاسی- مریم رضازاده: مقام معظم رهبری همواره در بحث فرهنگ کتابخوانی و اهتمام برای این مهم تاکیدات بسیاری داشته اند. واقعیت امر این است که در کشور ما سرانه مطالعه بسیار ناچیز است و در این امر یعنی بحث کمرنگ شدن فرهنگ مطالعه عوامل بسیاری اثرگذار است که شاید از مهمترین عوامل آن درگیری انسان با مسایل روزمره زندگی است. اینکه افراد از هر دقیقه اوقات فراغت خود در راستای مطالعه کتاب استفاده کنند، نیاز به فرهنگ سازی و آماده سازی برخی زیرساخت ها در این حوزه دارد که متاسفانه نه تنها در این راستا در جامعه ما فرهنگ سازی نشده است بلکه در حوزه زیرساختی نیز برای گسترش فرهنگ مطالعه دچار ضعف ها و اشکالات جدی هستیم.

از جمله اقشار جامعه که مطالعه برای آنها از ضروریات است، مسئولان و سیاستمداران  است. اینکه تا چه اندازه این افراد به کتاب و کتابخوانی و فرهنگ مطالعه اهمیت می دهند، موضوع گفت و گوی ما با علیرضا نظری، نماینده مردم خمین و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی است. آنچه در ذیل آمده است، متن گفت و گوی ما با این نماینده مجلس است.

 

با توجه به مانوس بودن رهبر انقلاب با کتاب و توصیه های ایشان به مطالعه فرهنگ کتابخوانی تا چه اندازه میان سیاستمداران کشور رواج دارد؟

همان گونه که مقام معظم رهبری نیز به شکلی مطرح کردند سرانه مطالعه در کشور ما رقم قابل قبولی نیست به ویژه که در سنوات اخیر که بحث شبکه های اجتماعی در ایران و تمام نقاط جهان گسترش یافته است، عمدتا جوانان معطوف به سرگرمی در همین شبکه های اجتماعی شدند. هیچ کدام از شبکه های اجتماعی مطالعات دقیقی را به افراد ارایه نمی دهند، یک نوع اطلاعات طوطی وار و مبتنی بر شنیده ها که خیلی از آنها ارزش علمی و پایه تحقیقاتی درستی نیز ندارند و فقط بر اساس ذهنیت افراد تولید و منتشر می شوند و به همین دلیل موضوع مطالعه در کشور ما به شدت آسیب دیده است و کمتر از گذشته شده است این در حالی است که مطالعه از ضروریات اساسی زندگی افراد و جامعه است.

 

در حال حاضر نسل های جدید عمدتا اطلاعات شان نسبت به مسایل پیرامونی خودشان بسیار پایین است. اگر بر فرض مثال یک سوال از سطح جامعه پرسیده شود و از نزدیک ترین مسایلی که به عنوان سمبل ملی کشور بوده است، مطرح شده باشد هر کسی یک جوابی می دهد و این نشان می دهد که مطالعه ای در کار نیست و سیر منطقی را طی نمی کند لذا در این جهت باید در این قضیه تجدید نظر شود، از جمله مسایلی که ما باید به آن بپردازیم راه های مشوقی است که بتواند این قضیه را در کشور به حد قابل قبولی برساند و باید برایش در بخش های مختلف برنامه داشته باشیم. یکی از بخش ها مربوط به خانواده است. اینکه پدر و مادر خانواده اهل مطالعه باشند. وقت های که می توانند در زندگی شان مدیریت کنند، برای مطالعه به کار بگیرند و بخش خوب مطالعه شان را به سایر اعضای خانواده منتقل کنند؛ همین امر باعث می شود که سایر اعضای خانواده و بچه ها به سمت مطالعه گرایش پیدا کنند و این موضوع یکی از عوامل موثر است که می تواند مطالعه را در کشور ما از غربت خارج کند.

 

مدارس چه در پایه ابتدایی چه متوسطه باید در این راستا برنامه ویژه داشته باشند. اگر ما سهم هر بخش را مطالعه و آنالیز کنیم و متولی خاصی برای آن پیگیر شود، می توانیم این فضا را تغییر دهیم و از حالت مطالعه طوطی وار و بی پایه ای که در شبکه های اجتماعی مردم سرگرم آن هستند به سمت مطالعات اساسی و مبنایی گرایش پیدا می کنند؛ همین موضوع موجب ارتقای سطح فرهنگ عمومی کشور نیز می شود.

 

تاثیرگذارترین کتابی که مطالعه کرده و در زندگی شما موثر بوده است، چه کتابی است و چه کتاب هایی برای مطالعه به مردم پیشنهاد می کنید؟

مطالعات بنده عمدتا در حوزه مباحث سیاسی بوده است و کتاب هایی که در مباحث سیاسی از مراکز معتبری که بیشتر تحلیل شان مورد توجه هم بوده است در آن کتاب ها مطرح شده است. عمدتا کتاب هایی که معاونت سیاسی سپاه در سطح کشور در زمینه های داخلی و خارجی تولید می کند را با دقت مطالعه می کنم. این کتاب ها بیشتر در رابطه با جریانات سیاسی و مسایل داخلی کشور است که پیشنهاد می کنم مردم نیز برای اطلاع از مسایل داخلی کشور آنها را مطالعه کنند.

 

کتاب هایی که سیاستمداران باید بخوانند، چه کتاب هایی است؟

مباحث علوم سیاسی بسیار گسترده است. در حوزه داخلی جریان شناسی داخلی و مباحث منطقه ای و بین المللی و تعامل بین کشورها و مباحثی از این دست حوزه های مختلفی هستند که همه نمی توانند به این حوزه ها اشراف داشته باشند یعنی آن قدر فرصت نیست و نمی توانند مطالعات عمیقی در این رابطه داشته باشند. به نظر می رسد هر کسی در یک حوزه خاصی که کار می کند اگر در آن زمینه به صورت تخصصی وقت بگذارند و مطالعه کند، می تواند برایش مفید باشد البته علاوه بر اینکه برای خودش مفید است، برای عموم جامعه نیز می تواند مفید باشد و اگر اظهار نظری در هر حوزه ای ارایه دهد برآمده از یک عقبه تحلیلی و عمیقی است که بر اثر مطالعه به آن تحلیل دست یافته است و قطعا برای وضعیت کشور و مردم نیز موثر است.

 

در کشور ما نهادهایی به صورت تخصصی به نشر در حوزه سیاست مشغول هستند. چالش ها و فرصت های نشر کتاب در این حوزه چیست؟

در حال حاضر متاسفانه افراد به دنبال این هستند که رزومه ای برای خودشان تهیه کنند لذا اینکه متن کتابی را به چاپ برساند و بگویند ما صاحب چند تالیف هستیم برایشان کافی است؛ این در حالی است که باید تولید مباحث سیاسی در اثر رشد فکری افراد باشد. اگر می خواهند هم در آثارشان از منابع دیگر استفاده کنند و فقط در حد شاهد مثال باشد یا به عنوان تجربه نه اینکه سراسر کتاب کپی پیست از اینترنت و یا سایر کتاب ها باشد. اینکه قرار است اثری به نام فردی در حوزه سیاست چاپ شود، قطعا باید حاصل فکر و اندیشه وی باشد و فرد پایه مطالعاتی دقیقی در آن داشته باشد. در واقع باید مطالعات و تحقیقات و تولیدات در حوزه مباحث سیاسی برآمده از ظرفیت سیاسی افراد و تراوشاتی باشد که آنها به عنوان محقق و پژوهشگر از خودشان تولید می کنند نه آنچه که از طرف این و آن جمع می کنند و به اسم خودشان چاپ می کنند.

 

 

کد خبر 993738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha