زبان از ارکان قدرت نرم کشور هاست/ نیاز به زبان فارسی را باید در جهان ایجاد کنیم

فلاحت پیشه گفت: آموزه های موجود در ادبیات فارسی را بایددر قالب مفاهیم نو در بسته بندی های فرهنگی برای جهانیان پیاده کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، «دکتر شهروز فلاحت پیشه» امروز (دوشنبه 26 آبان) در نشست «گسترش زبان فارسی در جهان و معرفی بهتر ایران» که در سومین روز هفته کتاب در موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد، گفت: دیپلماسی عمومی یکی از ابزارهای گسترش زبان است. یکی از ارکان قدرت نرم حوزه زبان در هر کشور است. زبان فارسی به واسطه ادبیات غنی و ثروتمند، ظرفیت پویا و ارزشمندی دارد. به واسطه زبان می توانیم داشته های کشور خود را به جهانیان معرفی کنیم.

 

معاون امور بین الملل بنیاد سعدی اظهار داشت: انگیزه ها برای یادگیری زبان فارسی مختلف است. عده ای زبان فارسی را برای تحصیل و دسته ای برای تفنن یاد می گیرند. باید بررسی شود که زبان فارسی به چه نیازی از مخاطب پاسخ می دهد. مسئله مهم این است که چه کنیم که زبان فارسی تبدیل به نیاز شود. اگر زبان فارسی نیاز باشد، توجه به آن نیز زیاد می شود. در حوزه فرهنگ و تمدن ایران و ادبیات فارسی جای کار زیادی وجود دارد. زبان فارسی ریشه در ادبیات فارسی دارد. آموزه هایی که در ادبیات فارسی وجود دارد را باید در قالب مفاهیم نو در بسته بندی های فرهنگی برای جهانیان پیاده کرد.

 

فلاحت پیشه با بیان اینکه زبان فارسی درگاه ورود به جهان ایرانی است، عنوان کرد: باید از این منظر به زبان فارسی نگاه کرد. باید زبان فارسی را به عنوان کالای فرهنگی بسته بندی کنیم و به جهانیان عرضه کنیم.

 

فلاحت پیشه در مورد نقش رایزن های فرهنگی ایران در ایجاد و ارتقای سطح فرهنگی خاطرنشان کرد: رایزن های فرهنگی در خارج کشور در قالب دیپلماسی عمومی، بازوی اجرایی معرفی ایران هستند. رایزن های فرهنگی در حوزه کرسی های زبان فارسی و تعاملات با دانشگاه ها باید داستان ایران را به عنوان کالای فرهنگی عرضه کنند. زبان فارسی می تواند زبان علم، تجارت و پزشکی باشد و این آرزوی دست یافتنی است. رایزن فرهنگی باید زبان فارسی را ارایه دهد و طرف خارجی را متمایل به این حوزه کند. در حوزه زبان فارسی یکی از بازوان ما در بنیاد سعدی رایزنان فرهنگی هستند.

 

گفتنی است، بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «دانایی، مانایی» از 24 آبان آغاز و تا 30 آبان در سراسر کشور ادامه دارد. طرح پاییزه کتاب ۹۹ همزمان با هفته کتاب در حال برگزاری است.

کد خبر 993798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha