کمک‌ مومنانه مسجدی‌ها برای کاهش آسیب‌های اقتصادی کرونا در منطقه نعمت‌آباد

حجت‌الاسلام نصیری با بیان اینکه مسجد حضرت رقیه(س) بدون داشتن درآمد و موقوفه و با تکیه بر نیات خیر اهالی خود در مقابله با کرونا، فعالیت داشته است، گفت: باوجود همه محدودیت‌ها کوشیده ایم آسیب‌های اقتصادی کرونا را در منطقه نعمت‌آباد کاهش دهیم.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد: شیوع ویروس کرونا تهدیدی بزرگ برای جامعه بشری است که بسیاری از معادلات در حوزه های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را بر هم زد، با وجود این، فرصت های جدیدی پیش روی جهانیان قرار داد. تبدیل شدن هر تهدیدی به فرصت نیازمند تدبیر و درایت است که الحمدالله در کشورمان، در وجود اهالی مساجد و هیئت های مذهبی و سایر فعالان فرهنگی مشاهده می شود. این حقیقت در پی فرماش حکیمانه مقام معظم رهبری درباره کمک مومنانه، یک بار دیگر متجلی شد به طوری که مساجد و هیئت های مذهبی، رزمایش مواسات و همدلی را به حرکتی فراگیر در کشور و مستمر در این مراکز دینی تبدیل کردند.

 

مسجد امام حسن مجتبی (ع) (واقع در تهران، نعمت آباد، شهرک احمدیه، خیابان شهید مطهری، کوچه آیت) باوجود وسعت کم و نداشتن هیچ گونه درآمد ثابت و موقوفه ای، به همت اهالی اش در خدمت به نیازمندان و مقابله با کرونا و ترویج کتاب خوانی، فعال است، خبرنگار ما به منظور اطلاع از فعالیت های این مسجد در این حوزه ها، گفت و گویی با حجت الاسلام والمسلمین «علی نصیری»، امام جماعت این مسجد داشته است که مشروح آن در ادامه می آید.

 

مسجد حضرت رقیه (س) طبق اطلاعات ما مسجدی کوچک در منطقه نعمت آباد شهر تهران است که در دوره شیوع ویروس کرونا ضمن رعایت پروتکل های بهداشتی، در خدمت به نیازمندان فعال بوده است، لطفا در این باره توضیح دهید.

 

مسجد حضرت رقیه (س) همانطور که اشاره کردید 300 متر زیربنا دارد و در یک طبقه بنا شده است و به جز شبستان های زنانه و مردانه، صرفا دارای آبدارخانه و اتاق خادم است. این مسجد هیچ گونه موقوفه و درآمد ثابتی ندارد و مخارج آن به صورت هفتگی از سوی مردم جمع آوری می شود و گاهی نیز یکی دو خیر و برخی از دستگاه ها کمک هایی به این مسجد می کنند. ما با تمام این محدودیت ها و مستضعف نشین بودن مردم منطقه نعمت آباد و شهرک احمدیه، سعی کردیم چراغ مسجد حضرت رقیه (س) را در طول سال به ویژه در ۹ ماهی که از شیوع کرونا می گذرد، روشن نگاه داریم. از دستگاه ها توقع داریم که به مساجدی که درآمد ندارند یا درآمد ناچیزی دارند، امکانات در حوزه های بهداشتی و فرهنگی اختصاص دهند. البته اداره اوقاف نعمت آباد 500 عدد ماسک در دوره ۹ ماه کرونا به مسجد حضرت رقیه (س) اهدا کرد.

 

کمبود منابع مالی هر مسجدی از جمله مسجد حضرت رقیه (س) نیازمند فعالیت بیشتر هیئت امنای آن است، کارگزاران این مسجد در این زمینه چه کارهایی انجام داده اند؟

 

انجام چنین کارهایی بیش از همه نیازمند نیرو و خلاقیت و انگیزه جوانی است که به دلیل مسن بودن تمام اعضای هیئت امنای این مسجد به جز فرمانده پایگاه بسیج، این کار هیچ گاه به نتیجه نرسیده است. البته باید اشاره کنم که به دلیل بافت فرهنگی منطقه و باورهای ساکنین اینجا، امکان تغییر هیئت امنا و افزودن جوانان تقریبا غیرممکن است و در صورت انجام این کار، مشکلاتی پیش می آید. ولی باید تدبیری اندیشید که نیروهای جوان تر و با انگیزه تر با استفاده از تجربه میانسالان و کهنسالان موجب تغییر اساسی در روند تامین منابع مالی مسجد حضرت رقیه (س) شوند.

 

باوجود این شرایط چه توفیقاتی در مقابله کرونا داشته اید؟

 

پایگاه های بسیج خواهران و برادران با همکاری چند پزشک و متخصص مربوطه، قدس مسجد حضرت رقیه (س) با شیوع ویروس کرونا با حضور در منازل مردم شهرک احمدیه از افراد بالای 60 سال تست کرونا می گرفتند. ضمنا در تمام مدت شیوع این ویروس از نمازگزاران در بدو ورود به این مسجد، تب سنجی صورت گرفته است. کار دیگر ما در این دوره توزیع بسته ارزاق میان 60 خانوار تحت پوشش مسجد حضرت رقیه (س) است که تاکنون در سه نوبت صورت گرفته است. خیریه این مسجد بیش از 15 سال سابقه فعالیت دارد و هر سال به این خانواده ها در چند نوبت بسته های ارزاق و پوشاک تقدیم می کند. اطلاع رسانی درباره نشانه ها، روش های ابتلا و مقابله با ویروس کرونا اقدام دیگری است که توسط اهالی این مسجد از طریق پیام رسان واتس آپ به صورت مرتب صورت می گیرد.

 

فارغ از مقابله با کرونا، درباره دیگر فعالیت های مسجد حضرت رقیه(س) توضیح دهید.

 

یکی از برنامه های مهم در مسجد حضرت رقیه (س) که با استقبال خوبی از سوی مردم شهرک احمدیه روبر شد و به نوعی مهم ترین برنامه ثابت این خانه خدا است، برگزاری مراسم حدیث کساء همراه با پذیرایی در صبح های چهارشنبه است که حدود پنج سال قدمت دارد. اهدای ماهیانه جوایز به کودکان و نوجوانان مکبر و نوجوانانی که مرتب در نماز جماعت و برگزاری برنامه های این مسجد در مناسبت های مختلف شرکت می کنند، برنامه مورد توجه دیگر مسجد حضرت رقیه (س) است. ما در این مسجد به صورت وسیع از ظرفیت کودکان و نوجوانان شرکت می کنیم و جالب است بدانید در حالی که در بسیاری از مساجد، میانسالان یا کهنسالان یا جوانان، قرائت یک صفحه از قرآن را برعهده دارند، در مسجد حضرت رقیه (س) این کار نیز توسط کودکان و نوجوانان آشنا با قواعد قرائت قرآن انجام می گیرد.

کد خبر 993881

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha