تشکیل ستادهای پیشرفت منطقه ای دستاورد برگزاری جشنواره نجم بسیج

علیپور با اشاره به برگزاری دومین سال برگزاری جشنواره نجم به شکل مجازی با هدف رویکرد حل مسئله در میان طلاب و دانشجویان گفت: تشکیل ستادهای منطقه ای و شکل گیری الگوی پیشرفت منطقه ای یکی از اهداف اصلی جشنواره نجم محسوب می شود.

خبرگزاری شبستان_ گروه سیاسی_ فرزانه تهجا: همزمان با سالروز تشکیل بسیج طلاب و دانشجویان در سال گذشته اولین جشنواره نجم با حضور آیت الله پناهیان و حجت الاسلام رییسی با حضور 4500 نفر از دانشجویان علاقمند به حوزه  مسئله محوری با هدف گفتمان سازی برگزاری شد و امسال نیز با توجه به گذشت یک سال از تشکیل هسته های مسئله محور برای حل مشکلات مردم و کسب تجربیات متعدد دومین سال برگزاری این جشنواره در 2 آذز برگزار می شود در همین رابطه گفتگویی با محمدحسین علیپور، دبیر جشنواره نجم و دبیر اعتلای بسیج دانشجویی کشور به شرح زیر ارایه می شود.

 

جشنواره نجم با چه رویکرد و نگاهی برگزار می شود و آیا این جشنواره فقط در حوزه جهادی اجرا می شود؟

جشنواره نجم مخفف نهضت جوانان مسئله محور است و صرفا در حوزه جهادی نیست. این جشنواره در پنج پنل تخصصی برگزار می شود که تقریبا تمام عرصه های اجتماعی و مسایل و مشکلات کشور در این جشنواره گنجانده شده است. علت این امر آن است که دانشجویان و طلاب در تمام عرصه ها و رشته های دانشگاهی و حوزوی تخصص دارند و می توانند به حل مسئله بپردازند. این جشنواره نگاهش بر شناخت و تقویت هسته های مسئله محور است. نقطه و هدف این جشنواره ایده ها و طرح ها در زمینه حل مسایل اساسی کشور است.

 

پیش بینی شده بود این جشنواره به شکل حضوری برگزار شود و دستاورد این جشنواره در کل کشور در محیط نمایشگاهی ارایه شده و برای مردم عرضه شده و برای مخاطبان قابل بازدید باشد که به دلیل تصمیمات ستاد ملی کرونا این جشنواره به شکل مجازی برگزار می شود.

 

شیوه انتخاب هسته ها را توضیح دهید؟

هسته های انتخاب شده از میان دانشجویان و طلاب انتخاب شده اند و تمام مقاطع تحصیلی را دربر می گیرد و در مقاطع ارشد و دکتری بیش از مقاطع کارشناسی جذب هسته وجود داشته است و بیش از 2 هزار هسته مسئله محور ثبت ایده کرده اند و دستاوردهای خود را در سامانه نجم به ثبت رسانده اند. از این تعداد در مرحله اول 1200 هسته، در مرحله دوم 400 هسته و در مرحله سوم 100 هسته و در مرحله نهایی با نظر داوران در کمیسیون نهایی 15 هسته برتر انتخاب می شوند که در هر پنل سه هسته منتخب در پایان جشنواره معرفی می شوند. این جشنواره شامل پنج پنل تخصصی است.  این پنج پنل عبارتند از : پنل اول: مطالبه گری، گفتمان سازی و جریان سازی،پنل دوم: فرهنگ ،هنر و رسانه ، پنل سوم خدمات اجتماعی و جهادی، پنل چهارم پژوهش نوآوری و فناوری، پنل پنجم تربیت ، آموزش و تشکیلات سازی است.

این جشنواره فردا ساعت 9 صبح به صورت مجازی با 14 هزار مخاطب برگزار می شود و پس از جشنواره موضوع تقویت هسته های مسئله محور، آموزش و توانمندسازی آنها در شتاب دهنده نجم که با پشتیبانی سازمان بسیج دانشجویی راه اندازی شده است، آغاز می شود.

 

چه نوع پشتیبانی و حمایتی از هسته های انتخاب شده در جشنواره نجم صورت می گیرد؟

نوع پشتیبانی از این هسته ها حمایت های مادی و معنوی است که به صورت غیر مستقیم انجام می شود. در حقیقت در این مرحله ما شاهد اتصال دادن حامیان دستگاه ها و مجموعه های دولتی و خصوصی به هسته های مسئله محور و دستاوردهای آنها هستیم و از سوی دیگر موقعیت مکانی به هسته های برتر اختصاص می یابد. بر این اساس در تهران ساختمانی برای شتاب دهنده نجم در نظر گرفته شده و این هسته ها در آنجا مستقر شده و فرآیند توانمندسازی آنها انجام می شود.

 

تعداد نفرات در هسته های ثبت شده در سامانه نجم چند نفر هستند؟

میانگین نفرات در هسته های ثبت شده در سامانه نجم پنج نفر عضو است البته هسته سه نفره و هشت نفره نیز وجود دارد.

 

شرایط جذب هسته در جشنواره نجم را توضیح دهید؟

محور جشنواره نجم حل مسئله است و انتخاب ها نیز صرفا از جامعه دانشجویی و طلاب نبوده است بلکه بر اساس رویکرد مسئله محوری که قریب به 2 سال در بسیج دانشجویی مطرح شده با محوریت حل مسئله انجام شده است. هیچ محدودیتی در جذب هسته ها به لحاظ عضویت نداشته ایم و قالب هسته ها به لحاظ عضویت ظاهری و یا اداری هویت بسیجی ندارند اما از جایگاه تعریف حضرت امام (ره) از بسیج که آن را مزرعه بی حصار تعریف کرده اند اقدام کردیم و معتقدیم با قید عضویت اداری بسیج یک نفر بسیجی محسوب نمی شود بلکه هر کسی که در راستای حل یکی از مسایل مردم با متد و روشی که معرفی شده اقدام کند، می تواند در این جشنواره وارد شود و مورد ارزیابی قرار بگیرد. برای شرکت در جشنواره نجم هیچ عضویتی به لحاظ اداری در بسیج نیاز نیست.

 

محورهای انتخاب هسته ها در جشنواره نجم را توضیح دهید؟

ملاک انتخاب هسته ها و داوری میان آنها در اولویت اول با روش مسئله یابی فرد ارزیابی شده است. در حقیقت در انتخاب هسته ها باید هسته ای که به مسایل ریشه ای تر پرداخته  و مسایل کلیدی را جست و جو و آنها را شناخته در اولویت قرار گیرد و در مرحله دوم تجربه و سابقه آن هسته در حل مسئله ملاک ارزیابی هسته ها در این جشنواره است. ممکن است هسته ای صرفا ایده داشته باشد که در این صورت در اولویت های بعدی قرار می گیرد اما در مواردی نیز هسته ای ایده خود را عملی کرده و حل مسئله صورت گرفته است. ملاک سوم پراکندگی هسته ها در پرداختن به مسایل عمومی و استانی است یعنی از میان هسته ها ،هسته ای که به مسایل ملی و گسترده پرداخته اند در اولویت قرار گرفته  و هسته هایی که مسایل بومی را مد نظر قرار داده اند در اولویت بالاتری قرار دارند.

 

خروجی اصلی این جشنواره آن است که امیدواریم پس از پایان این جشنواره با حضور هسته های عمومی ستادهای پیشرفت منطقه ای را شکل بگیرد و این هسته ها را مسئول رویکرد مسئله محوری در استان های مربوطه قرار دهیم. تشکیل ستادهای منطقه ای و شکل گیری الگوی پیشرفت منطقه ای یکی از اهداف اصلی جشنواره نجم محسوب می شود.

 

مراحل عملی شدن طرح های مطرح شده در هسته ها را چگونه ارزیابی می کنید؟

ملاک ارزیابی هسته ها، هسته ای است که فعالیت خود را عملی کرده باشد. هسته ای که قبلا ایده خود را عملی کرده در واقع پیش نیازی را گذرانده و در حال حاضر پس از ورود به این جشنواره نیازمند تقویت و پشتیبانی است؛ به همین منظور شتاب دهنده نجم را پیش بینی کرده ایم که با پشتیبانی سازمان بسیج دانشجویی موقعیت مکانی در یکی از ساختمان های شهر تهران برای آنها اختصاص یافته است . هسته ها از چند جهت تقویت می شوند و با اتصال حامیان به این هسته ها در جریان حل مسئله نهادها و سازمان ها قرار می گیرند. این مسایل شامل موضوعاتی است که حاکمیت متولی حل آنها بوده و برای آنها هزینه می کند و از سوی دیگر بسیاری از بخش های خصوصی به این موضوع می پردازند. طبیعی است اولین مشتری حل مسئله در هسته ها حامیان و مجموعه هایی هستند که خود را متولی حل مسایل کشور می دانند. شناسایی این نهادها و حامیان از قبل صورت گرفته است و مراحل اتصال آنها انجام می شود.

 

حمایت بعدی جشنواره نجم از هسته ها آموزش است که برای توانمندسازی آنها در نظر گرفته شده است. بسیاری از هسته ها فعالیت و تجربه دارند اما به شکل حرفه ای و تخصصی در کار خود نبوده اند. بخشی از اقدامات ما در شتاب دهنده نجم این است که آموزش هایی را برای تقویت هر هسته ارایه دهیم. در بخش سوم نیز شاهد واگذاری برخی از ماموریت ها و مسئولیت ها در حوزه حل مسئله به این هسته ها هستیم که همان ستادهای پیشرفت منطقه ای را در بر می گیرد.

 

در مورد حمایت سازمان ها و نهادها از این هسته ها توضیح دهید؟

بخشی از نهادها به عنوان حامی اعلام آمادگی کرده اند اما هنوز به سازوکار مشخصی برای هدایت این موضوع نرسیده ایم و در حال حاضر دانشگاه جامع امام حسین (ع)، بنیاد تعاون بسیج و سازمان بسیج مستضعفین به عنوان حامیان اصلی طرح هستند البته برخی از حامیان نیز مانند بنیاد نخبگان حوزه علمیه قم نیز اعلام آمادگی کرده اند که هنوز به سازوکار مشخصی نرسیده ایم. در حوزه رسانه نیز شاهد حمایت هایی از سوی شبکه سوم سیما برای به نمایش گذاشتن آثار در برنامه های تلویزیونی هستیم که در شبکه های سیما پخش می شود.

 

اختتامیه جشنواره نجم با توجه به شیوع بیماری کرونا در چه زمانی و به چه شکلی برگزاری می شود؟

 

فراخوان این جشنواره از دو ماه گذشته اعلام رسمی شد و تیرماه آغاز فرآیند جشنواره را شاهد بودیم اما آغاز رسمی جشنواره برای ثبت اطلاعات هسته ها از شهریور ماه آغاز شده است و مراسم اختتامیه فرآیند رسمی ارزیابی هسته ها را دربر می گیرد و قسمت اصلی فعالیت اصلی جشنواره نجم پس از پایان مراسم اختتامیه آغاز می شود.

 

اختتامیه این جشنواره به شکل رسمی فردا ساعت 9 صبح به شکل مجازی در سامانه جشنواره نجم برگزار می شود و شرکت برای عموم آزاد بوده و علاقه مندان می توانند با وارد کردن مشخصات اولیه لینک بارگزاری آنلاین جشنواره را به صورت آنلاین مشاهده کنند. این مراسم فردا با حضور قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی، سردار سلیمانی رییس سازمان بسیج مستضعفین و نیک روش رییس سازمان بسیج دانشجویی به شکل مجازی برگزار می شود.

 

 

کد خبر 995506

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha