مسئله ورود شیعه به عصر غیبت و خودکفا کردن جامعه شیعیان

حجت الاسلام اجرایی ،گفت: یکی از مسائلی که امام عسکری علیه السلام کارها و تلاش فراوانی برای به ثمر نشستن آن انجام دادند مسئله ورود شیعه به عصر غیبت و خودکفا کردن جامعه شیعیان بود.

حجت الاسلام محمد حسین اجرایی امام جمعه هرسین ضمن تبریک ۸ ربیع الثانی ولادت امام حسن عسکری(ع) در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در کرمانشاه، گفت: در زمینه های فقهی یکی از لقب های امام حسن عسکری علیه السلام فقیه است که نشان می‌دهد امام از سوی اصحابش به طور خاص به این وجه شناخته ‌شده و بخشی از احادیث امام به موضوع فقه و ابعاد فقهی مربوط می شود.

 

وی با اشاره به ابعاد شخصیتی و زندگی امام حسن عسکری(ع) افزود: نقل های مختلفی در مورد تولد ایشان وجود دارد که در سامرا رخ داده است که امامیه و شیعه ،ولادت ایشان را در ربیع الثانی سال ۲۳۲ می‌داند و  چیزی که مشهور و معروف است تولد امام در هشتم ربیع الثانی بوده. همسر امام حسن عسکری(ع) و مادر امام عصر ارواحنا فداه ، کنیزی از کنیز های رومی بودکه  به منظور پنهان کردن تولد امام مهدی ارواحنا فداه ازدواجشان رابا امام حسن عسکری،مخفی کردند و در مورد ایشان صحبت های کمی شده و مطالب محدودی وجود دارد . 

 

تنها فرزند امام عسکری علیه السلام بر اساس اکثر منابع شیعه ، امام مهدی ارواحنا فداه است .

 

حجت الاسلام اجرایی  با بیان اینکه در زمان خلافت عباسی شرایط سختی برای امام حسن عسکری علیه السلام ایجاد شده بود، خاطر نشان کرد: شرایط خاصی در زمان امام عسگری (ع) وجود داشت. دوره زندگی امام حسن عسکری (ع) همزمان بود با سه  خلیفه عباسی، معتز عباسی ، مهتدی عباسی و معتمد عباسی. یعنی از سال ۲۵۲ تا سال ۲۶۰ هجری که ایشان زندگی می کردند، سه خلیفه، خلافت کردند و شرایط را خیلی بر امام عسکری (ع) سخت شده بود . قیام ها و شورش ها و اعتراض های مختلفی هم در زمان امام حسن عسکری علیه السلام صورت گرفت که بعضی از آنها از سوی شیعیان و برخی هم با سوء استفاده از نام علوی‌ها بود .

 

امام جمعه هرسین با بیان اینکه حکومت عباسی ارتباط امام حسن عسکری(ع) را با شیعیان سختو محدودیت هایی وجود داشت ، تصریح کرد: ارتباط امام علیه السلام با شیعیان که آن زمان در اقلیت بودند ، ارتباط سختی بود و جامعه شیعه در تقیّه به سر می‌برد. امام عسکری علیه السلام برای امور شیعیان و مسائل مختلف آنها وکیل هایی رو به سرزمین‌های مختلف می فرستاد و این گونه با مردم ارتباط داشت، از گزارش‌های تاریخی بر می‌آید که در بخش‌هایی از زندگی امام عسکری علیه السلام محدودیت‌هایی برای ارتباط مستقیم شیعیان با امام وجود داشت .

 

وی  با اشاره به اینکه مردم علاقه فراوانی به امام داشتند، گفت: وقتی امام را به دارالخلافه می‌بردند شیعیان در مسیر حرکت او حاضر می‌شدند تا او رو ملاقات کنند.شیخ طوسی نقل می کند که تجمع مردم موقع عبور امام عسکری علیه السلام بخاطر احترام آنها به امام علیه السلام بوده، ولی به خاطر مراقبت های حکومت گاهی امام (ع) شیعیان را از همین نوع رابطه با خود هم منع می کرد. علی بن جعفر نقل کرده است که در یکی از روزها که قرار بود امام به دارالخلافه برود در انتظار دیدار این بزرگوار جمع شدیم ، ولی در عین حال از طرف ایشان نوشته‌ای به این مضمون به ما رسید، که کسی برمن سلام و حتی اشاره هم من نکند، چون در امان نیستید.

 

حجت الاسلام اجرایی با بیان اینکه بیشتر ارتباط امام حسن عسکری( ع) با شیعیان از طریق رابطه ها و مکاتبه با آنها انجام می گرفت، اظهار کرد: در آن زمان امام عسکری(ع) نمایندگانی برای ارتباط با مردم داشتند، که در شمار این افراد باید از عقید خادم خاص امام حسن(ع) یاد کنیم . که امام او را از کودکی بزرگ کرده بود ، وی حامل بسیاری از نامه‌های امام به شیعیان بود و تا آخرین لحظات امام عسگری (ع) هم در کنار امام حضور داشت .  همچنین کسی که مستقیماً و مشخصا در منابع شیعه به عنوان باب و نماینده و رابط امام شناخته می‌شد عثمان بن سعید هست که بعد از شهادت امام عسکری علیه السلام و با ورود به عصر غیبت صغری به عنوان اولین وکیل و نایب خاص امام زمان ارواحنافداه هم نقش داشته است . یکی از راه های ارتباط شیعیان با امام عسگری علیه السلام مکاتبه بود ، که برای نمونه می توانیم به نامه های امام به علی بن حسین بن بابویه و نامه به مردم قم اشاره کنیم که در کتاب کمال الدین آمده است . 

 

امام جمعه هرسین با اشاره به سواد بالایی علمی و فقهی امام حسن عسکری (ع) گفت: امام (ع) تفسیر قرآنی دارد که از کهن‌ترین آثار تفسیری شیعه است و منسوب به امام عسکری علیه السلام است . در زمینه عقاید و کلام هم ایشان مباحثی را از خودشان به یادگار گذاشته اند، از جمله بحث نفی جسمانیت خدای متعال که در آن سال‌ها مطرح بود. 

کد خبر 996485

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha