دوران امام عسکری (ع) و آمادگی برای غیبت

حجت الاسلام راستگو گفت: یکی از مهمترین فعالیت‌های امام یازدهم شناساندن فرزندش به شیعیان خاص و آماده ‌سازی مردم برای دوران غیبت بود.

به گزارش  خبرگزاری شبستان از بوشهر، به مناسب فرار رسیدن میلاد یازدهمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، امام حسن عسکری (ع) روز سه شنبه (4 آذر) گفتگویی با «حجت الاسلام عیسی راستگو» مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد استان بوشهر تنظیم شده که متن این گفتگو به شرح ذیل می باشد:

 

از عصر امام کاظم (ع) روش برخورد ائمه با شیعیان به گونه‌ای بود که مردم آماده عصر غیبت شوند. لذا ائمه زیاد در منظر مردم قرار نمی‌گرفتند تا مردم یاد بگیرند که از طریق وکلا با امام ارتباط برقرار کنند. هر کدام از امامان ما، از امام کاظم (ع) تا امام عسکری (ع) و حتی امام زمان (عج) در عصر غیبت صغری، وکلایی را معرفی می‌کنند.

 

از این امامان بزرگوار روایاتی باقی مانده است که به نوعی خط مشی آینده شیعیان را روشن نموده و همچنین نقش و جایگاه علما و فقها را در هندسه آینده جهان اسلام ترسیم می‌کند.

 

به نظر می‌رسد لازم باشد تأمل بیشتری در مورد زندگی سه امام آخر شیعه و مخصوصاً امام عسکری(ع) برای آشنایی بیشتر دوستداران این ذوات مقدسه با سیره آن حضرات صورت گیرد.

 

زمان امام عسکری (ع) را «دوران محنت» می گویند.در آن دوره به جهت «تفتیش عقائد» شیعیان، سخت‌ترین زمان برای شیعه بوده و به دوره محنت معروف شده است یعنی دوران «متوکل»، «معتز»، «مستعین» و «مستنصر» که همه از بنی عباس بودند و خود را خلیفه می دانستند و اتفاقاً از القابی استفاده می کردند که همان لقب‌های امام زمان (عج) است؛ چون این‌ها خودشان ادعای مهدویت داشتند.

 

زمانی، یکی از شیعیان در نامه ای به حضرت عسکری (ع) می نویسد: «اگر ما تشنه بودیم و آب خواستیم چه کار کنیم»؟ مشخص است که آن ها آب به معنای مصطلح نمی خواستند؛ لذا منظور آن ها این بود که اگر ما خواستار هدایت، حق و حقیقت بودیم باید به کجا مراجعه کنیم؟  بنابراین فضا و جوّ آن روز آن قدر تاریک بود که شیعیان نمی توانستند به صراحت با امام زمان خویش صحبت کنند. امام علیه السلام، در پاسخ می نویسند: «آب را از سرچشمه بگیرید و به چپ و راست متمایل نشوید، به دنبال امام خود رفته و هدایت را از مکان اصلی آن جویا شوید». سپس شاگرد ایشان می گوید: اگر میان ما و سرچشمه فاصله افتاد چه کنیم؟ حضرت در پاسخ می فرمایند: «شما اخلاص پیشه کنید آب به طرف شما خواهد آمد». 

 

یکی از مهمترین فعالیت‌های امام یازدهم  شناساندن فرزندش به شیعیان خاص و آماده‌ سازی مردم برای دوران غیبت بود.

 

از دوران امام هادی (ع) به علت خفقان در حکومت، شیعیان مجبور به ارتباط پنهانی با امامان بودند و یا از طریق نمایندگان سؤالات و شبهات را پاسخ می‌گرفتند.

 امام عسکری(ع) در شرایط سخت‌تر نسبت به سایر امامان بود و تحت تعقیب و حصر حاکمان بنی‌عباس بود ازاین ‌رو گاهی آشکار و گاهی به ‌صورت مخفی فرزندش و آخرین سلسله امامت را به شیعیان نشان می‌ دادند و می ‌فرمودند که این فرزند من و امام بعد از من است.

 

امام عسکری (ع)  حدیثی از رسول خدا نقل فرمودند: «مَنْ تَتَبَّعَ‏ عَوْرَاتِ الْمُؤْمِنِینَ تَتَبَّعَ اللَّهُ عَوْرَاتِهِ وَ مَنْ تَتَبَّعَ اللَّهُ عَوْرَاتِهِ فَضَحَهُ‏ فِی‏ جَوْفِ‏ بَیْتِهِ؛ یعنی «اگر کسی دنبال عیب مردم باشد، خدا هم دنبال عیب خود اوست. و او را رسوا می‌کند، حتی در خانه خودش.»

کد خبر 996486

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha