مقام بالای علمی حضرت معصومه (س)، موضوعی که مغفول مانده است

حجت الاسلام ابراهیمی گفت: چیزی که کمتر در مورد حضرت معصومه سلام الله علیها پرداخته شده مقام علمی این بانو است، بانویی که در این جلالت بین اصحاب معروف و مشهور بوده است.

خبرگزاری شبستان - مشهد - مرضیه وحدت/ داستانهایی در خصوص کرامات علمی حضرت معصومه سلام الله علیها شنیدیم، اما آنچه که قابل ذکر و تأمل است این است که شهری که این بانوی آسمانی در آن مدفون است، به برکت این بانو، مهد علم و پرورش فقها و علمای اسلام است و به واقع مصداق آیه "و جعلنی مبارکاً این ما کنت" می باشند،

 

ایشان وجود بابرکتی هستند که فقهای عظام و علمای اعلام از عتبه بوسی آستانش و توسل بر ضریح مطهرش، مستفیض شدند و خیر و برکات این بانوی آسمانی به همه عالم هستی، و نه فقط قم و ایران و شیعه می رسد. همزمان با سالروز وفات حضرت معصومه سلام الله علیها با حجت الاسلام «حسین ابراهیمی» فعال مجازی و کارشناس دینی گفتگو کرده است:

 

در مورد فصائل اخلاقی حضرت معصومه (س) توضیح بفرمایید؟

حضرت معصومه سلام الله علیها از بزرگ ترین امامزاده ها از جهت شان و مقام هستند ، امام زاده ای که از پنج امام معصوم درباره شان و مقام معنوی ایشان حدیث داریم و این موضوع بسیار کم نظیر است و از مهمترین فضایل حضرت معصومه سلام الله علیها که در احادیث اهل بیت (ع) به آن اشاره شده مقام شفاعت ایشان است.

 

در مورد شهر قم هم احادیثی داریم که بی شک این مقام برای شهر قم بخاطر حضور این بانوی بزرگ و حرم مطهر ایشان در این شهر است. امام صادق علیه السلام فرمودند: آگاه باشید برای خدا حرمی است و آن مکه است برای رسول خدا حرمی است و آن مدینه است- برای امیرالمؤمنین علی علیه السلام حرمی است و آن کوفه است و قم کوفه کوچک است و بدانید که بهشت دارای ۸ در است که سه در آن از قم گشوده می شود آن گاه فرمود: تُقبَضُ فیها امرأةٌ مِن وُلدی- اسمُها فاطمة بنتُ موسی و تَدْخُلُ بشفاعتها شیعتی الجنّة بأجمعهم (بحار الأنوار ؛ ج۵۷،ص۲۲۸) خانمی از فرزندان من در این شهر از دنیا می رود که اسمش فاطمه فرزند موسی علیهما السلام است و مقامی دارد که می تواند برای تمامی شیعیان در بهشت شفاعت کند!

 

همچنین علامه مجلسی نقل می کند از اهل ری که ما خدمت حضرت صادق علیه السلام رسیدیم، گفتیم ما اهل ری هستیم، فرمود مرحبا به برادران ما از از اهالی قم گفتیم ما از اهالی ری هستیم! باز حضرت فرمود مرحبا به برادران ما از اهل قم. آن گاه فرمود: برای خدا حرمی است و آن مکه است و برای رسول خدا حرمی است و آن مدینه است و برای امیرالمؤمنین علیه السلام حرمی است و آن کوفه است و برای ما حرمی است و آن شهر قم است و فرمود: سَتُدْفَنُ فیها امرأة مِن اولادی تُسمّی فاطمة فمن زارَها وجبت له الجنّة (بحار، ج۶۰، ص۳۱۶) بزودی دفن می شود در این شهر خانمی از اولاد من بنام فاطمه که هر کس او را (با معرفت) زیارت کند بهشت بر او واجب می گردد!

 

علت اینکه حضرت معصومه سلام الله علیها ازدواج نکردند چه بود؟ آیا این مطلب که همکفویی برای ایشان وجود نداشته است صحیح است؟

در مورد ازدواج نکردن حضرت معصومه سلام الله علیها مطالب زیادی گفته شده است و بحث تنها پیدا نکردن کفو مناسب نیست، که در مورد حضرت زهرا سلام الله علیها هم داریم که اگر امیرالمومنین علیه السلام نبود کفوی برای او پیدا نمیشد و حضرت معصومه سلام الله علیها هم از نظر مقام علمی و معنوی در عصر خود در سطح بسیار بالایی بودند.

 

طبق سفارش امام کاظم علیه السلام که در زندان هارون بودند قرار بود با مشورت و تایید برادر بزرگوارشان امام رضا علیه السلام ازدواج کنند که این اتفاق نیفتاد، نکته دیگر که کمتر گفته می شود این است که با یک نگاه به وضعیت این خانواده متوجه می شویم که چقدر در فشار و اذیت حکومت عصر خود بوده اند و کسی که داماد این خانواده می شود هم بی شک در تمام این اذیت و آزارها و خطرات سهیم خواهد بود و این خود نکته مهمی ای برای پاسخ به این سوال شماست!

 

علت مهاجرت حضرت معصومه سلام الله علیها به قم چه بود؟

در مورد هجرت و مسافرت حضرت معصومه سلام الله علیها علت را دیدار با برادر بیان کرده اند اما قضیه بالاتر از این حرف هاست که می تواند برای ما درس آموز باشد و آن حمایت از شخص امام رضا علیه السلام و مقام ولایت و رهبری ایشان و فضایی است که این بانوی مکرمه با حرکت خود در بین شیعیان در جهت تقویت این امر ایجاد کرده بود.

 

حضرت معصومه سلام الله علیها از لحاظ عصمت و طهارت چه جایگاهی دارد مگر غیر از چهارده معصوم معصوم دیگری داریم؟

غالب امامزادگان ما زیارت نامه ماثور یعنی زیارت نامه ای که از امام معصوم رسیده باشد ندارند اما زیارت این بانوی بزرگ از زبان عالم آل محمد رسیده است و لقب معصومه سلام الله علیها را خود حضرت رضا علیه السلام به ایشان دادند چرا که مقام عصمت دارای مراتبی است که غیر ائمه در بین امامزادگان و حتی علما می توانند به اندازه امکان وجودی خود به درجاتی از آن برسند.

 

چیزی که کمتر در مورد حضرت معصومه سلام الله علیها پرداخته شده مقام علمی این بانو است، بانویی که در این جلالت بین اصحاب معروف و مشهور بوده است. می گویند امام کاظم علیه السلام به مسافرت رفته بودند و جمعی از شیعیان حضرت برای پرسش چند سؤال به خانه ایشان در مدینه آمده بودند در حالی که آن حضرت نبودند، آنها سؤالها را در کاغذی نوشتند به اهل خانه دادند و فردا که برای خداحافظی آمدند دیدند حضرت معصومه سلام الله علیها که حدود ۵-۶ سال داشت جواب همه را نوشته به آنها داد، در مسیر به امام برخورد کردند، امام علیه السلام در اینجا وقتی جوابها را می بینند سه بار می فرمایند: فِداها ابوها.

 

حاج آقا سخن پایانی در مورد حضرت معصومه سلام الله علیها بفرمایید؟

ما و مردم کشور ما، مخصوصا شیعیان و دلدادگان خاندان عصمت و طهارت به این بانوی بزرگوار بسیار مدیون هستیم که حضور ایشان در ایران موجب ایجاد یک قطب علمی و معنوی و بسیاری از برکات در این کشور گردید و البته مردم مومن این آب و خاک همیشه قدردان این بانوی مجلله بوده اند از آن روزی که با احترام و اکرام ایشان را به خاک سپردند و مزار ایشان عبادتگاه شیعیان شد تا به امروز که حرم این بزرگوار جای قبر مخفی حضرت زهرا سلام الله علیها را برای عاشقان و شیفتگان این خاندان پر کرده است.

 

کد خبر 997285

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha