آموزش و توانمندسازی ضرورتی برای زوج های جوان

آموزش و توانمندسازی موضوعی مهم برای کاهش آسیب ها و مشکلات و افزایش کیفیت در هر حوزه ای است که این دو سرفصل نقش کارآمدی در زندگی زوج های جوان دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، ارائه سرفصل های آموزشی در موضوعات مختلف برای ارتقای سطح دانش و توانمندسازی افراد مقوله ای اساسی و زیربنایی در حوزه های مختلف محسوب می شود و هرچقدر متولیان امر در این عرصه برنامه ریزی و اقدام کنند نتایج اثر بخش آن را در کاهش هزینه های ناشی از بی اطلاعی و کیفیت بخشی در کار خواهند دید.

 

خانواده و زندگی مشترک مثل دیگر عرصه ها نیازمند توانمندسازی و آگاهی و مهارت است و هرچقدر زوج های جوان در خصوص مسائل مختلف زندگی خود دانش داشته باشند مطمنا بهتر تصیم گیری خواهند کرد و آسیب هایی مثل تعارضات و اختلافات عمیق و منجر به طلاق کاهش می یابد.

 

آموزش ها در روش های مختلفی تدوین و ارائه می شود اما باید هدف گذاری مشترک و سودمندی داشته باشد از این رو سرمایه گذاری بر کارگاه های آموزشی، تولید محتواهای فرهنگی، فعالیت های هنری و سینمایی و مواردی از این قبیل در جهت توانمندسازی جامعه لازم است.

 

آموزش و توانمندسازی موضوعی مهم برای کاهش آسیب ها و مشکلات و افزایش کیفیت در هر حوزه ای است که این دو سرفصل نقش کارآمدی در زندگی زوج های جوان دارد.

 

نهادهای مختلفی در این عرصه ماموریت و وظیفه دارند که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت ورزش و جوانان، سازمان بهزیستی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، قوه قضاییه، صدا و سیما، کانون های فرهنگی و هنری مساجد، بسیج، سازمان های مردم نهاد و حوزه های علمیه از جمله آن ها هستند.

 

هرکدام از این نهادهای دولتی و غیردولتی در بخشی از این حوزه دارای توانایی و قابلیت هایی هستند و البته در سازمان های مردم نهاد اعضای آن ها نیز یک مجموعه سازمان یافته برای طی دوره های آموزشی به یک فرصت هستند.

 

*خانواده ها به آموزش و مشاوره نیاز دارند

 

مسئول واحد مشاوره اداره کل بهزیستی اصفهان گفت: خانواده ها در ابتدا تشکیل زندگی و ادامه آن به آموزش هایی متناسب با مقطع زمانی و سنی نیاز دارند.

 

«حسین خاکشور» با اشاره به ضرورت توانمندسازی زوج های جوان افزود: توانمندسازی برای چگونگی رفتار با همدیگر، درک مناسب از همسر، چگونگی رفتار با اطرافیان و فرزندان برای کاهش تنش ها و ارتقای کیفیت زندگی لازم است.

 

وی ادامه داد: نسبت به موضوع مدیریت رفتار در محیط خانه و همسرداری کمترین سرمایه گذاری ها در گذشته انجام شده و باید به این موضوع بیشتر توجه شود و دختر و پسرها نیز به مطالعه و مراجعه به روانشناس در این خصوص دقت و تمرکز کنند.

 

خاکشور افزایش آمار مربوط به طلاق و تعارضات خانوادگی را مرتبط با آموزش و مهارت زن و مرد دانست و تصریح کرد: باید خانواده ها توانمند و مهارت های لازم در این خصوص را بیاموزند.

 

وی به اقدامات سازمان بهزیستی اشاره کرد و گفت: تلفن مشاوره این سازمان و کارگاه های آموزشی برای این موضوع پیش بینی شده اما عملکرد تیمی و همبستگی نیاز دارد.

 

*برگزاری کارگاه های ازدواج با مشارکت سمن های جوانان

 

معاون فرهنگی و جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان به عنوان یکی از مهمترین متولیان حوزه خانواده و ازدواج، گفت: کارگاه های ازدواج با مشارکت سمن های جوانان برگزار می شود.

 

«عباس مرادیان» با اشاره به اینکه موضوع فعالیت بخشی از سازمان های مردم نهاد این استان در رابطه با خانواده و کاهش آسیب های اجتماعی است، افزود: این تشکل ها برای توانمندسازی خانواده ها و زوج های جوان کارگاه های آموزشی برگزار و یا محتواهای فرهنگی تولید و عرضه می کنند.

 

وی ادامه داد: پراکندگی سازمان های مردم نهاد در سراسر استان اصفهان موجب توسعه این دسته از فعالیت ها در تمامی مناطق شده و باید از این فرصت و ظرفیت استفاده کرد.

 

معاون فرهنگی و جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان به مشارکت و همکاری دیگر سازمان های اداری در این عرصه اشاره کرد و اظهارداشت: برگزاری کارگاه های آموزشی ویژه زوجین در دوران نامزدی، دوره های قبل از ازدواج و فرزندپروری از ماموریت های سازمان های دیگر برای عموم مردم و یا مجموعه تحت نظر آن ها است.

 

وی با بیان اینکه تولیدات چند رسانه ای و محتواهای فرهنگی نیز در این خصوص لازم است، اضافه کرد: صدا و سیما و ظرفیت شبکه های مجازی فرصتی برای گسترش این دسته از اقدامات خواهد بود اما باید متخصصین و نهادهای متولی وارد عمل شوند.

کد خبر 997559

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha