ریل گذاری مناسب تجاری در صادرات و واردات راه خروج از بحران اقتصادی کرونا

حجت الاسلام گواهی گفت: بررسی میزان یک محصول در کشور می توانیم مقدار صادرات و واردات آن را پیش بینی کنیم و در تولید برنامه ریزی کنیم، ریل گذاری مناسب تجاری در این امر می تواند یکی از راههای خروج از بحران اقتصادی کرونا باشد.

خبرگزاری شبستان _ گروه سیاسی _ فرزانه تهجا: شیوع ویروس کرونا از اسفندماه سال گذشته در کشور اسیب های زیادی را برجای گذاشت و موجب تعطیلی بسیاری از مشاغل برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا شد بر همین اساس حوزه اقتصاد در کشور با بحران مواجه شد در همین رابطه گفتگویی با عبدالعلی گواهی معاون تربیت و آموزش دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا به شرح زیر ارایه می شود.

 

در مورد شیوع کرونا و ضربه این بیماری بر اقتصاد تا چه میزان توانستیم با آسیب های حاصل از آن مقابله کنیم؟

فرهنگ سازی در این زمینه گام بسیار موثر است. متاسفانه در این زمینه در مورد حل مسایل شهروندان و کشور کمتر کار کردیم و شاهدیم که هرگاه اجناس گران می شود، مردم برای خرید آن مراجعه می کنند و اگر ارزان شود، مردم متقاضی فروش هستند.

این رویه سیاست هایی است که باید در دولت و مجلس مورد توجه قرار گرفته، بازنگری و سیاست گزاری شود. در صادرات نیز می بینیم اگر جنسی صادرات زیادی شود، میزیان آن در کشور کاهش می یابد و دچار کمبود می شویم.

 

 

عرضه و تقاضا کالا در کشور و ریل گذاری این امر در اقتصاد را چگونه ارزیابی می‌کنید ؟

در مورد برخی از اقلام می بینیم نیازی به صادرات یا واردات نیست و به اندازه کافی از جنس مورد نظر داریم. به نظر می رسد در مسایل اقتصادی آن قدر دچار بیماری شده ایم که باید نسخه ای درست و درمان برای آن تجویز شود و ریل گزاری خوبی در مسایل اقتصادی انجام شود اما حقیقتا ریل گزاری مناسبی در مسایل اقتصادی نشده است و عرضه و تقاضا را در جامعه به خوبی ندیده ایم تا نسبت به آن تولید را هدایت کنیم.

 

صادرات و واردات چه تاثیری در تحقق شعار سال یعنی جهش تولید برجای گذاشته است ؟

 با بررسی میزان یک جنس در کشور می توانیم مقدار صادرات و واردات آن را پیش بینی کنیم و یا در تولید برنامه ریزی کرده و از ضرر و زیان آن جلوگیری کنیم. امسال از سوی رهبر انقلاب سال جهش تولید نام گذاری شد اما آیا واقعا این جهش اتفاق افتاد؟ سرمایه گذار در رسیدن به این هدف به وظیفه خود عمل کرد و یا کارخانه دار و فروشنده در تولید اجناس و فروش آن به تکالیف خود عمل کردند؟ در مواردی با وجود کالای مناسب داخلی شاهد واردات بی رویه همان کالا در کشور هستیم این شیوه تولید کننده محصولات را با مانع در فروش تولیدات خود و مشکل ورشکستگی مواجه می کند و می بینیم که کالاهای تولید داخلی در انبار می ماند اما کالاهای خارجی در بازار توزیع می شود در حالی که می توان مقدار صادرات و واردات را پیش بینی و از آسیب به اقتصاد در شرایط سخت کنونی جلوگیری کرد.

 

تحریم ها چه تاثیری در تحقق شعار سال داشته است؟

 

همه باید برای تحقق این شعار دست به دست یکدیگر داده و حرکت کنیم. تحریم ها از ابتدای انقلاب جاری بودند. اراده قوی ای در ابتدای انقلاب شکل گرفت که باید با توجه به شرایط تحریم روی پای خود بایستیم اما متاسفانه در دهه های چهارم و پنجم انقلاب این اراده گاهی کمرنگ شد در حالی که باید در سال های پس از پیروزی انقلاب از قدرت بیشتری برخوردار می شدیم.

 

آیا اهداف اقتصادی پیش بینی شده در کشور محقق شده است ؟

 مقام معظم رهبری در عرصه اقتصادی هر سال را به یک عنوان نامگذاری کردند و ریل گزاری مناسبی در این زمینه صورت گرفته است و بیشترین سال ها با عنوان اقتصاد نام گذاری شدند اما باید بگوییم قطعا اتفاقا مبارکی افتاده است اما انتظار می رود که بهتر از زمان حال باشیم. اتفاقات خوبی نسبت به گذشته در کشور رخ داده است و نمی توانیم به دلیل پاره ای از مشکلات آنها را نادیده بگیریم.

 

به نظر شما راه برون رفت از شرایط بحرانی اقتصاد در شرایط سخت شیوع ویروس کرونا چیست ؟

ما تجربه هست سال دفاع مقدس و بحران های اقتصادی آن دوره را داریم و می توانیم از شرایط سخت اقتصادی امروز نیز به سلامت عبور کنیم

باید با نگاه به درون و توجه به نیروهای داخلی کشور که بسیار زبده و متخصص هستند و نمونه آنها در هیچ جای دنیا نیست و با توجه به منابع آبی، خاکی و معادنی که در کشور وجود دارد و نعمت چهار فصل سال در کشور برای تحقق اهداف اقتصادی حرکت کنیم. ما از نظر منابع طبیعی و انسانی هیچ کمبودی در کشور نداریم و می توانیم با یک ریل گذاری مناسب و برنامه مدون شرایط سخت کنونی را پشت سر بگذاریم.

 

کد خبر 998289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha