بومی سازی دانش هسته ای بزرگترین میراث شهید فخری زاده  است

مهدی پور به بومی سازی دانش هسته ای توسط محسن فخری زاده اشاره کرد و افزود:​ بزرگترین میراث این دانشمند شهید برای ما، همین بومی سازی دانش هسته ای است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، فرشاد مهدی پور، استاد دانشگاه و پژوهشگر مسائل منطقه شب گذشته (یکشنبه ۹ آذر) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: بومی سازی دانش هسته ای، بزرگترین میراث شهید فخری زاده برای کشور است. شهید محسن فخری زاده می توانست سال ها در محافل دانشگاهی باقی بماند و به برندی در حوزه علمی تبدیل شود اما ترجیح ایشان پیشرفت علمی در سایه گمنامی بود ایشان حتی در بسیاری از محافل علمی با نامی مستعار حضور پیدا می کرد.


او ادامه داد: ​با این حال، از اواسط دهه 80 وقتی زمزمه نام فخری زاده بر زبان دشمنان کشورمان افتاد، توطئه هایی علیه او در حال شکل گیری بود.


مهدی پور به بومی سازی دانش هسته ای توسط محسن فخری زاده اشاره کرد و افزود:​ بزرگترین میراث این دانشمند شهید برای ما، همین بومی سازی دانش هسته ای است.


این کارشناس و پژوهشگر تصریح کرد: شهید فخری زاده به خواست و اراده و علم خود، گمنامی را برگزید تا در سایه این سبک زندگی به پیشرفت علمی دست یابد. به این لحاظ دایره اطلاعات بجا مانده از وي چندان زیاد نیست و در آینده هم چندان افزوده نخواهد شد و شاید این اطلاعات طبقه بندی شده و محرمانه باقی بماند.


وی گفت: از اواخر دهه 80، شهید محسن فخری زاده به سمت سایر علوم همچون علوم شناختی نانو، اینفو و ... گرایش پیدا کرد و حتی بعد ها علوم زیستی هم در زمره علاقمندی ها و دایره فعالیتش قرار گرفت. او را می توان به نوعی پیوند دهنده علوم شناختی و علوم انسانی در کشور نامید. به گونه ای در مورد اتم، ذره و انرژی صحبت می کرد که گویی در مورد توحید صحبت می نماید.

 

مهدی پور با بررسی و دوره کردن جریان ترورهای دانشمندان در 40 سال اخیر، به ترورهای دهه 60 اشاره کرد و افزود: دهه 60 دست خوش ترورهای گوناگون اشخاص و نخبگان علمی و دانشگاهی و فرهنگی بود زیرا در آن دوره زیر ساختار های حکومتی جدید در حال شکل گیری بود پس از آن دشمنان که دریافتند با ترور این اشخاص راه به جایی نمی برند در دهه هفتاد اقدام به ترور شخصیت های نظامی و امنیتی کشور کرد زیرا فکر می کرد آن اشخاص،​ ستون های امنیتی کشورمان هستند، از اوایل یا نیمه دهه 80 هم شاهد ترور و اقدامات ایذایی علیه توانمندی های دانشگاهی و علمی کشورمان بودیم، محدود سازی و ایجاد موانع بر سر راه دانشجویان ایرانی خارج از کشور برای انتخاب و تحصیل در رشته های علوم زیستی، فیزیک و هسته ای از آن جمله به حساب می آید.


او گفت: با اینکه شهید فخری زاده بعید است که جایگزین داشته باشد اما این اقدام دشمنان ما، با این پیام همراه است که؛ آنها در حال رصد ما و وضعیت علمی کشورمان هستند، دشمنان می دانند که نمی توانند حرکت علمی ما را از حرکت باز دارند، پس با این ترورها قصد کند سازی حرکت ما را دارند، دشمنان هر کسی را که نتوانند مهار کنند ترور می کنند.

 

مهدی پور گفت:​ آمریکایی ها از سال 1940 پروپاگاندای سیاسی خود را به جریان انداختند این جریان دارای سه ضلع عملیات روانی، عملیات اقتصادی و عملیات ترور، آشوب و وحشت است که آمریکایی ها در کلاس های آکادمیک خود همه عملیات های سخت و نیمه سخت را تجویز و تدریس می نمایند. این سه هدف همزمان در حال جریان است تحریم ها در راستای عملیات روانی و سپس ترور و ایجاد وحشت شکل می گیرد این در حالی است که محاکم خارجی یک دیپلمات ایرانی را در خارج از کشور به جرم احتمالی و ثابت نشده قصد بمب گذاری متهم کرده و به 20 سال زندان محکوم می کنند اما نسبت به ارتکاب جرم یک خارجی در خاک ایران که ثابت هم شده عکس العمل نشان نمی دهند این بدان خاطر است که رسانه ها در مسیر درست و طبق رسالت خود پیش نمی روند.

کد خبر 998595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha