هوشمندسازی چاه های آب با استفاده از انرژی خورشیدی/ دانش آموختگان فنی پس از فارغ التحصیلی رها نشوند

رجبی گفت: در حوزه هوشمندسازی پمپ های خورشیدی فعالیت می کنم تا از طریق کنترل از راه دور این پمپ های خورشیدی در چاه های کشاورزی مدیریت شوند.

خبرگزاری شبستان، گرگان- داود خاندوزی؛ در دنیای واقعی مدل کسب و کار قبل از طرح کسب و کار در ذهن کارآفرینان شکل می گیرد، کارآفرینان معتقد هستند که اگر همان کاری را انجام دهیم که همیشه انجام می دادیم همان نتیجه همیشگی را خواهیم گرفت و می گویند اینکه ما گمان کنیم که بعضی چیزها محال به نظر می رسد به خاطر آن است که برای خود عذری آورده باشیم.

 

کارآفرینی همان کلیدی است که مشکل اشتغال کشور را حل خواهد کرد و مهاجرت از کارمندی به کارآفرینی موضوعی است که شاید بتواند زمینه شکوفایی استعدادها و بروز توانایی هایی شود که جامعه را به سطح زندگی بهتر ارتقاء دهد.

 

گاهی کارآفرینان با فروش خودرو و یا طلای شخصی دست به آن چیزی می زنند که در ذهن می پرورانند و گرچه جامعه تنها کارآفرینان موفق را می بیند اما بسیاری کارآفرینان نیز بودند که وارد یک عرصه فعالیت شدند و به دلیل ناهمواری راه و موانع قانونی در اجرای پروژه و برنامه خود با شکست رو به رو شدند.

 

اما جنس کار «حمیدرضا رجبی»، کارآفرین موفق و فارغ التحصیل آموزشکده شهید چمران گرگان که در حال حاضر دانشجوی مقطع دکترا است اینگونه نبود و از سال 91 با تاسیس شرکتی تلاش کرده در مسیری که به آن علاقمند بوده گام بردارد؛ او می گوید که با دستان خالی وارد این عرصه شده است و اگر حمایت های تسهیلاتی مسئولان بیشتر شود می تواند زمینه اشتغال چند جوان دیگر نیز فراهم کند.

 

همچنین آقای رجبی پس از دوران دانشجویی سرباز معلم می شود و در حال حاضر نیز 9 سال به عنوان استاد حق التدریس به دانشجویان کمک می کند تا راه خود را پیدا کنند و می گوید دانشی که در اختیار دارد بدون کم و کاست در اختیار دانشجویان قرار می دهد.

 

این کارآفرین موفق پس از دوران دانشجویی سرباز معلم می شود و پس از آن 9 سال است که به عنوان استاد حق التدریس فعالیت می کند و علاوه بر آن با تاسیس شرکتی در زمینه انرژی های نو فعالیت می کند، با این جوان موفق گفتگویی ترتیب دادیم که از نظر می گذرانیم.

 

*ازچه طریقی در مسیر کارآفرینی و ثبت و راه اندازی شرکت قرار گرفتید؟

در سال 91 از طریق دوستان و آشنایان شرکتی تحت عنوان «آراد برق آسیا» را در زمینه برق صنعتی ثبت کردم و در سال 94 شرکت در زمینه برق صنعتی، اتوماسیون صنعتی، انرژی های نو و پنل های خورشیدی و توربین های بادی فعالیت خود را آغاز کرد.

 

از آنجا که فارغ التحصیل دانشکده فنی و حرفه ای هستم با محیط کار آشنا بودم و نسبت به این کسب و کار گرایش داشتم و از نظر دوستان و همکاران نیز بهره گرفتم و با تحقیقاتی در این زمینه گام برداشتم.

 

این شرکت در ابتدای ورودی گرگان بلوارهیرکانیا (امام رضا) و رو به روی ستاد فرماندهی نیروی انتظامی قرار دارد و از طریق واتساپ و پیج شرکت در فضای مجازی می تواند علاقمندان با کار ما آشنا شوند.

 

*چه حوزه ای از خدماتی و صنعتی را تحت پوشش قرار می دهد؟

واحدهای صنعتی و صنایع تبدیلی استان مخاطب اصلی ما هستند و پس از آن بحث انرژی های تجدید پذیر و احداث انرژی های خورشیدی است که عامه مردم می توانند استفاده کنند اما بیشتر مخاطب ما در استان گلستان کشاورزان هستند که از پمپ های خورشیدی چاه های آب که نسل جدیدی از صنعت انرژی نو به شمار می رود و بسیار کاربرد دارد استفاده می کنند.

 

پمپ های خورشید نمونه داخلی دارد اما یک کار جدید و نو به شمار می رود و جدا از نیروگاه های خورشیدی با توجه به اینکه در پمپ خورشیدی هیچگونه مصرف سوخت فسیلی وجود ندارد در اصطلاح کشاورز یک بار برای حداقل 20 تا 25 سال هزینه می کند.

 

*مدل کسب و کار خود را توضیح دهید؟

در بحث نیروگاه های متصل به شبکه خورشیدی که برای درآمدزایی استفاده می شود و بسیاری از خانواده ها می توانند از پنل خورشیدی برای تولید برق استفاده کنند و این برق را به شرکت توزیع برق بفروشند و در بحث نیروگاه منفصل از شبکه در مکان هایی که دسترسی به برق وجود ندارد با ایجاد پنل خورشیدی می توانیم برق تولید کنیم و از آن بهره ببریم که در استان گلستان از نیروی خورشیدی برای چاه های کشاورزی استفاده کردیم.

 

در زمینه هوشمندسازی پمپ های خورشیدی نیز کار کردیم تا از طریق کنترل از راه دور این پمپ های خورشیدی چاه های آب کشاورزی مدیریت شوند و این سیستم طوری طراحی شده است که به هر دلیلی سطح چاه پایین افتاد به کشاورز پیامک دهد یا پمپ را قطع می کند تا آسیب های جانبی برای پمپ به وجود نیاید، همچنین می توانیم براساس سیستم های قطره ای، بارانی و غرقابی نسبت به آبیاری اراضی این پمپ ها را با سیستم هوشمند مدیریت کرد.

 

پمپ خورشیدی نسبت به استفاده از موتورهایی که از سوخت های فسیلی استفاده می کنند مزایای زیادی دارد نخست تعمیر پمپ های خورشیدی نسبت به موتورهای بنزینی و دیزلی بسیار ناچیز و قابل صرفه است و از سویی هزینه سوخت در بر ندارد.

 

در استان گلستان 10 مورد اجرای پروژه داشتیم که یک مورد آن برای مرکز تحقیقات کشاورزی بوده و چند پروژه نیز در خارج از استان مثل سیستان و بلوچستان و هرمزگان اجرا کردیم.

 

علت آن که استقبال از پمپ های خورشیدی کم است این است که بسیاری از چاه های کشاورزی در استان در فصل شالیکاری به طور 24 ساعت استفاده می شود ولی پمپ های خورشیدی تنها در روز کارایی دارد و از باطری استفاده نمی شود چرا که کشاورز باید برای سه تا چهار سال باطری ها را تعویض کند که هزینه آن در این صورت با پمپ هایی که از سوخت فسیلی استفاده می کند تفاوتی نخواهد داشت و از طلوع آفتاب می توانند کشاورزان از این پمپ ها بهره ببرند و همچنین هوای ابری نیز بر دبی و خروجی آب تاثیر دارد.

 

افزایش ارز و گران شدن کالاها کشاورزان را در مضیقه های مالی قرار داده است که توان پرداخت هزینه های استفاده از پمپ های خورشیدی را ندارند، برای راه اندازی پمپ های خورشیدی از 18 تا 400 میلیون تومان هزینه نیاز است و این هزینه به موضوعات مختلفی مثل عمق چاه دبی و خروجی مد نظر بستگی دارد.

 

نیاز است برای گسترش استفاده از پمپ هایی خورشیدی جهاد کشاورزی و ارگان های مربوطه از کشاورزان حمایت کنند و تخصص این کار در استان وجود دارد و می توانیم با استفاده از پمپ های خورشیدی که در فصل تابستان در کاهش پیک مصرف برق تاثیرگذار است را گسترش دهیم.

 

فارغ التحصیل دانشگاه فنی و حرفه ای هستید، تحصیل در این دانشگاه چه میزان برفعالیت شما موثر بود؟

بنده فارغ التحصیل دانشگاه فنی و حرفه ای هستم، دنیا به سمت مهارت پیش می رود و مراکز فنی و حرفه ای و مهارت آموزی نیز می تواند به دانشجویان کمک زیادی کنند، در کشوری مثل آلمان کارآموزها که در دانشگاه ها فنی و حرفه ای قرار می گیرند همزمان دانشجویان جذب بازار کسب و کار می شوند و از آینده شغلی خود مطمئن هستند.

 

اما در کشور ما در دانشگاه فنی و حرفه ای دانشجویان پس از فارغ التحصیلی مورد ردیابی قرار نمی گیرند و حمایت از تسهیلات و موضوعات دیگر اتفاق نمی افتد و اگر دانشجویان در ریل و مسیر درست قرار بگیرند قطعا می توانند در مسیر توسعه کشور بسیار اثرگذار باشند.

 

دانش آموختگان فنی و حرفه ای با رشته های نظری چه تفاوت هایی دارند و توصیه شما به افرادی که علاقمند به رشته های فنی هستند، چیست؟

من دانش آموز هنرستان شهید نصیری گرگان بودم و در سن 18 سالگی در کارگاه های برق صنعتی فعالیت می کردم و تحصیل در کنار کار عملی باعث شد که نسبت به دانشجویانی که تنها به صورت تئوری وارد این رشته شده بودند تفاوت زیادی از نظر تخصص داشته باشم.

 

اعتقاد دارم مشاوره تحصیلی برای کسانی که وارد رشته های فنی و حرفه ای می شوند بسیار حائز اهمیت است و مشاوره تحصیلی باید از سوی کسی اتفاق بیفتد که خاک آن کار و رشته را خورده باشد.

 

همچنین به دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه ای توصیه می کنم در کنار شرکت ها قرار بگیرند و یک تا دو روز در هفته با شرکت ها در زمینه رشته خود فعالیت کنند و اگر در دانشگاه فنی و حرفه ای درس می خوانند پس از چند ترم دچار غرور نشوند و تلاش کنند که از تجربیات شرکت ها بهره ببرند.

 

در واحدهای کارآموزی به دانشجویان خود توصیه می کنم که در زمان تحصیل در دانشگاه فنی و حرفه ای اینگونه عمل کنند و درس خواندن و کارهای عملی باعث شده که بتوانم به این نقطه برسم.

 

کد خبر 1000552

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha