چهاردهمین دوره مسابقات قرآنی مدهامتان در بستر فضای مجازی برگزار می شود

ابدالی تکلو گفت: مسابقات قرآنی مدهامتان به صورت غیر حضوری و از طریق بارگذاری اثر در سامانه بچه های مسجد (bachehayemasjed.ir) ویژه اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد در دو مرحله استانی و کشوری برگزار می شود.

خبرگزاری شبستان - مشهد؛ مسابقات قرآنی مدهامتان ویژه اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور است که سیزده دوره متوالی در رشته های مختلف برگزار شد اما چهاردهمین دوره این مسابقات با وجود شیوع ویروس کرونا در بستر فضای مجازی برگزار خواهد شد که برای اطلاع از نحوه برگزاری، رشته ها و شرایط برگزاری با «محمد ابدالی تکلو» مدیر ستاد هماهنگی کانون های مساجد خراسان رضوی گفتگویی انجام دادیم که مشروح آن را در ادامه می خوانید.

 

ضوابط و شرایط عمومی شرکت در مسابقه قرآنی مدهامّتان چیست؟

 

مسابقات قرآنی مدهامّتان به صورت غیر حضوری و از طریق بارگذاری اثر در سامانه بچه های مسجد (bachehayemasjed.ir) ویژه اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد در دو مرحله استانی و کشوری برگزار می شود. نفر برتر استان در هر رشته؛ به مرحله کشوری راه می یابد.

 

با توجه به شرایط موجود، نحوه برگزاری مرحله کشوری اعلام خواهد شد همچنین رشته اذان و مکبّری صرفاً ویژه برادران برگزار می شود، مهلت ثبت نام و بارگذاری در سامانه آثار تا تاریخ ۳۰ دیماه سال جاری می باشد و قابل تمدید نمی باشد و لازم است شرکت کننده محترم؛ تصویر پرسنلی و کارت ملی(شناسنامه) خود را در پروفایل سامانه بارگذاری نماید.

 

با توجه به شیوع بیماری کرونا اجرا و ضبط اثر در منزل بلامانع است ولی در شرایط عادی، اجرا و ضبط در فضای مسجد، دارای اولویت و امتیاز بیشتری است، افرادی که در مرحله کشوری مسابقات مدهامّتان، سازمان اوقاف و امورخیریه، آموزش و پرورش، بسیج، معاونت قرآن و عترت ) طی سال های ۹۶ تا ۹۸رتبه های اول تا سوم، ممتاز، عالی و شایسته تقدیر را کسب نموده اند و افرادی که در مرحله استانی مسابقات مذکور رتبه اول راکسب کرده باشند نمی توانند در این مسابقات شرکت نمایند.

 

اجرای تقلیدی از الگوهای بارگذاری شده رشته های مسابقات در سامانه، دارای امتیاز ویژه می باشد، رعایت موازین و پوشش اسلامی در تمامی مراحل مسابقات از سوی شرکت کنندگان الزامی است، هر فرد در ابتدای اثر بارگذاری شده می بایست، بطور کامل (نام و نام خانوادگی، استان و نام کانون) خود را معرفی می نماید همچنین کلیه فایل های ارسالی در کلیه رشته ها باید به صورت تصویری بوده و چهره فرد به طور کامل مشخص باشد و ضبط فیلم هم به صوت افقی و بی حرکت و بدون تدوین باشد.

 

حداکثر زمان اثر ۳ دقیقه باشد و حجم اثر حداکثر۳۰ مگابایت باشد، هر فرد در یک رشته می تواند شرکت کند و فقط امکان بارگذاری یک اثر در همان رشته را دارد، بدیهی است آثاری که فاقد شرایط و ضوابط اعلامی باشند از مرحله داوری حذف خواهند شد همچنین آثار ارسالی متناسب با امتیاز در سه سطح عالی (۸۱ تا ۱۰۰) خوب ( ۶۶ تا ۸۰ ) متوسط ( ۵۰ تا ۶۵) رتبه بندی می شوند و از نفرات برتر رشته ها در مرحله اول (استانی) تجلیل خواهد شد.

 

ضوابط اجرایی این دوره از مسابقات چگونه خواهد بود؟

 

با توجه به زمان بندی اجرای چهاردهمین دوره مسابقات قرآنی مدهامّتان، شایسته است تبلیغات و اطلاع رسانی مناسب از طرق مختلف (مکاتبه، پوستر، فضای مجازی) صورت پذیرد، مسئولیت رعایت ضوابط و تطبیق مشخصات افراد با آثار ارسالی در مرحله اول (استانی) با ستاد استان می باشد، مسئولیت بررسی و تطبیق بند ۶ ضوابط و شرایط عمومی بر عهده ستاد استان می باشد، زمان داوری آثار از ۱ تا ۱۵ بهمن ماه سال جاری است و زمان برگزاری مرحله کشوری هم اعلام خواهد شد.

 

کلیه مستندات و مدارک مربوط به داوری مرحله اول(استانی) باید در ستاد استان بایگانی شود تا در صورت لزوم، قابل ارائه و استفاده باشد، همکار محترم استان درصورت هرگونه ابهام یا سوال، می تواند امور را از طریق مسئول ستاد کشوری پیگیری کند و از ارائه شماره تماس همکاران ستاد کشوری یا ستاد سایر استان ها به افراد خودداری کنید.

 

شرایط اختصاصی رشته قرائت تحقیق و حفظ کل ویژه برادران و خواهران چگونه است؟

 

رشته قرائت تحقیق ویژه برادران و خواهران ۱۶ تا ۳۰ سال از قرآن به خط عثمان طه صفحه ۲۷۴ سوره نحل ایه ۶۸ الی ۷۱ و صفحه ۴۸۶ سوره شورا آیه ۲۳ الی ۲۶ است و هر فرد هم مجاز به انتخاب و اجرای یک قرعه است و در رشته حفظ کل قرآن ویژه برادران و خواهران ۱۶ تا ۳۰ است پس از ثبت نام و مشخص شدن تعداد شرکت کنندگان به صورت حضوری یا مجازی برگزار خواهد شد.

 

شرایط اختصاصی رشته قرائت ترتیل ویژه برادران و خواهران چگونه است؟

 

رشته ترتیل ویژه برادران و خواهران ۱۶ تا ۳۰ سال است که برای این رده سنی از قرآن به خط عثمان طه و از صفحه ۲۸۸ سوره اسرا از آیه ۵۹ الی ۶۶ و یا صفحه ۵۱۳ سوره فتح آیه ۱۸ الی ۲۵ برگزار می شود همچنین برای رده سنی ۷ تا ۱۶ سال خواهران و برادران هم سوره یاسین فراز یک آیه ۱ تا ۱۲ و فراز دو، آیه ۳۳ تا ۴۰ و سوره الرحمن فراز یک آیه ۱ تا ۱۸ و فراز دو، آیه ۶۰ تا ۷۸ و همچنین سوره واقعه قراز یک آیه ۱ تا ۲۴ و فراز دو، ایه ۵۷ تا ۷۴ است که هر فرد مجاز به انتخاب یک فراز می باشد. 

 

شرایط اختصاصی رشته قرائت تقلیدی و حفظ جزء سی ام قرآن کریم چگونه خواهد بود؟

 

رشته قرائت تقلیدی ویژه برادران ۷ تا ۱۶ سال است که شرکت کنندگات باید از فرازهای تلاوت استاد مصطفی اسماعیل، عبدالباسط محمد عبدالصمد و محمد صویق منشاوی برگزار کنند که انتخاب فراز به اختیار شرکت کننده است.

 

رشته حفظ جزء ۳۰ قرآن هم برای رده سنی ۷ تا ۱۶ سال خواهد بود که این رشته به صورت تستی برگزار می شود که شرکت کننده بعد از ثبت نام در سامانه وارد آموزش ها و آزمون ها شده و مسابقه را به صورت تستی انجام می دهد.، زمان برگزاری آزمون ۲۵ و ۲۶ دی ماه از ساعت ۸ صبح تا ۲۲ می باشد و در صورتی که امتیاز شرکت کنندگان یکسان باشد نفر برتر بعد از آزمون شفاهی برگزار خواهد شد.

 

شرایط اجرایی رشته های اذان، مکبری، قرائت نماز و نقاشی آیات چگونه است؟

 

رشته اذان ویژه برادران ۷ تا ۱۶ سال است که به صورت اذکار اذان از الله اکبر تا حی الصلوه ضبط و ارسال می شود، برای رشته مکبری هم که ویژه برادران تا ۱۶ سال است مربوط به اجرای زنده مکبری نماز دو رکعتی می باشد همچنین در رشته قرائت نماز هم که ویژه برادران و خواهران ۷ تا ۱۶ سال است باید نماز ۳ رکعتی همراه با همه اذکار(تسبیحات اربعه) قرائت شود.

 

رشته نقاشی ایات هم ویژه برادران و خواهران  ۷ تا ۱۶ است که آثار نقاشی باید به صورت فردی خلق شده باشد، نقاشی باید با محوریت آیات قرآنی در موضوعات مسجد، همیاری، تلاوت قرآن و نماز باشد، مشورت با دیگران در انتخاب آیه آزاد است و آیه انتخابی باید نقاشی شود، هر فرد فقط می تواند یک اثر را بارگذاری نماید، قالب آثار باید نقاشی و تکنیک استفاده فقط باید مداد زنگی باشد، اثر باید روی مقوای مخصوص نقاشی ۲۵*۳۵ یا کاغد a۴ باشد، پس از خلق اثر باید عکس آن در سامانه بارگذاری شود و در نهایت هم در صورت منتخب شدن اصل اثر باید بدون قاب و با بسته بندی کاملا تخت ارسال شود.

کد خبر 1002528

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha