لزوم افزایش بودجه مراکز فرهنگی و مذهبی /بی‌توجهی به مقوله فرهنگ پذیرفتنی نیست

حجت الاسلام بابایی افزایش بودجه مراکز فرهنگی و مذهبی کشور در بودجه سال ۱۴۰۰ را ضروری خواند و گفت: بی‌توجهی به مقوله فرهنگ پذیرفتنی نیست از طرفی رسالت مجلس یازدهم در این حوزه بسیار خطیر است.

حجت‌الاسلام «علی اکبر بابایی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، افزایش سقف بودجه مراکز فرهنگی و مذهبی کشور در بودجه سال 1400 را متناسب با آسیب‌های اجتماعی موجود در جامعه ضروری خواند و اظهار داشت: دشمن برای ضربه زدن به جامعه اسلامی برنامه‌ریزی دقیقی کرده و هرگونه بی‌توجهی به مقوله فرهنگ پذیرفتنی نیست.

 

امام جمعه لوشان در پاسخ به این پرسش که آیا جهت‌گیری بودجه در سال‌ها و سنوات اخیر بر روی مقوله فرهنگ مطلوب بوده است یا خیر عنوان کرد: در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری قابل انتظار را در بودجه‌ها ندیدیم و دولت‌ قبلی و فعلی هم متاسفانه توجه لازم را به مقوله فرهنگ نداشته و اعتبارات لازم را اختصاص ندادند.

 

بابایی با تاکید بر اینکه فرهنگ مادر بسیاری از امور در جامعه بوده و زیرساختی بسیار مهم و استراتژیک محسوب می‌شود تصریح کرد: اگر فرهنگ‌سازی انجام نشود و به مقوله فرهنگ بی‌توجهی شود قطعا در  کارهای دیگر نیز توسعه مورد انتظار آنگونه که باید و شاید چشمیگر نخواهد بود و پیشرفتی هم اتفاق نمی‌افتد.

 

وی لایحه بودجه سال 1400 را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه روی این بودجه بحث بوده و هنوز نتیجه‌گیری نهایی در مورد آن انجام نشده است گفت: در بیانیه گام دوم انقلاب، مقام معظم رهبری تاکید فراوانی بر روی دو مقوله اقتصاد و فرهنگ داشتند و فرمودند اگر این دو مقوله به درستی ساماندهی شوند موفقیتی برای جامعه رقم خواهد خورد.

 

امام جمعه لوشان ضمن انتقاد از نحوه اختصاص بودجه به بخش‌های فعال در حوزه فرهنگ و توجه صرف به برخی حوزه‌های خاص ابراز داشت: متاسفانه نه تنها بودجه حوزه‌های فرهنگی توسعه و افزایش پیدا نکرده است بلکه در مقوله مساجد و مسائل مذهبی و امور دینی هم توجه لازم در دولت‌ها و در زمان بودجه‌بندی دیده نمی‌شود. 

 

بابایی از اما و اگرهایی فراوانی که در کمیسیون فرهنگی مجلس وجود دارد و ناکافی بودن بودجه اختصاصی به حوزه فرهنگ سخن گفت و افزود: باید توجه داشته باشیم که شیوع کرونا آسیب‌های اجتماعی جدی در جامعه و در مقوله فرهنگ بر جای گذاشته است بنابراین این بودجه‌ها نمی‌تواند پاسخگوی شرایط حال حاضر باشد.

 

وی افزایش بودجه فرهنگی را لازم و ضروری دانست و با اشاره به اینکه افزایش 15 و حتی 35 درصدی اعتبارات این حوزه که مطرح شده به هیچ عنوان کفایت نمی‌کند یادآور شد: مقام معظم رهبری مقوله فرهنگ را یکی از بااهمیت‌ترین مقوله‌های اجتماعی مطرح فرمودند  بنابراین ناآگاهی برخی متولیان امر در این بخش پذیرفتنی نیست. 

 

امام جمعه لوشان اظهارنظر و انتقادات مراکز فرهنگی، دانشگاه‌ها، حوزه‌ها و برخی شخصیت‌های فرهنگی در مورد بودجه فرهنگی کشور را مورد توجه قرار داد و عنوان کرد: سقفی که برای افزایش بودجه فرهنگی سال آینده در نظر گرفته شده مورد انتقاد تمام این گروه‌ها است زیرا میزان آن با آسیب‌های اجتماعی حال حاضر جامعه همخوانی ندارد.

 

بابایی ضرورت دقت نظر مجلس شورای اسلامی و کمیسیون‌های تخصصی آن در بحث اختصاص بودجه کافی به حوزه فرهنگ را خواستار شد و اضافه کرد: کمبود اعتبارات و وجود شبه در وصول درآمدهای دولت در لایحه بودجه 1400 موضوعی است که به دلیل تحریم‌های دشمن بر کشورمان حادث شده اما با تمام این‌ها کم‌توجهی به مقوله فرهنگ قابل قبول نیست.

 

وی وجود نوعی ارتباط بین آسیب‌های اجتماعی ایجاد شده در جامعه و بودجه اختصاصی به بخش فرهنگی کشور را موضوعی که دولت و مجلس باید به آن توجه دقیق‌تری داشته باشند دانست و خاطرنشان کرد: از آنجایی که مجلس یازدهم داعیه انقلابی بودن دارد انتظار داریم در مقوله افزایش بودجه فرهنگی کشور توجه و عنایتی ویژه داشته باشد.

کد خبر 1002962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha