مرمت آثار تاریخی موجود در موزه جنوب شرق زاهدان

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان گفت: آثار تاریخی موجود در موزه منطقه ای جنوب شرق که متعلق به دوره های مختلف باستان شناسی است مورد مرمت قرار می گیرد.

«منصوره ملا الهی» در گفتگو با خبرنگار شبستان اظهار داشت:آثار موجود در مخزن موزه منطقه‌ای جنوب شرق حاصل کاوش‌های باستان شناسی یا بررسی‌های سطحی بوده که در محوطه‌های تاریخی سطح استان انجام شده و شامل ظروفی از جنس سفال، مفرغ، نقره و پارچه است مورد مرمت قرار می گیرد.   

 

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان ادامه داد: مرمت ۲۶ اثر منقول شامل سکه‌های دوره ساسانی متعلق به محوطه تیس چابهار انجام شده و پرونده‌های مرمت این آثار به اداره‌کل موزه‌های کشور ارسال شده است.                                

 

وی با بیان اینکه۲۰ هزار شی مطالعاتی در مخزن موزه منطقه ای جنوب شرق کشور در زاهدان وجود دارد، افزود: این اشیا در سال ۸۰ حین عملیات جاده‌سازی کشف و به موزه منطقه‌ای جنوب شرق در زاهدان انتقال داده شد.

 

ملا الهی افزود: در بخش باستان شناسی این موزه اشیایی از محوطه‌های باستانی جیرفت و شهداد کرمان، اسپیدژ ایرانشهر، چگردک دلگان، کشیک نیکشهر، دهانه غلامان زهک و شهر سوخته به نمایش گذاشته شده است و از جمله اشیا این بخش می‌توان به ظروف سنگی جیرفت، ظروف سفالی با نقوش و فرم های متنوع از محوطه های بلوچستان و مهرها، پیکرک ها و زیورآلات شهر سوخته اشاره کرد.                           

کد خبر 1003698

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha