تاثیر عمل به سنت های الهی در زندگی اقتصادی بارزترین جنبه جهان بینی امام علی (ع) است

حجت الاسلام دست داده گفت: از بارزترین جنبه های جهان بینی علی (ع) که در نگاه وی به اقتصاد تأثیرگذار است، اعتقاد فراوان ایشان به تأثیر عمل به سنت های الهی در زندگی اقتصادی است.

حجت الاسلام «زین العابدین دست داده» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در جهرم، با اشاره به شاخصه های زندگی اقتصادی از دیدگاه امام علی (ع)، گفت: نگاه حضرت علی علیه السلام به کار و تولید، ریشه در باورها و اعتقادات آن بزرگوار دارد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه منشأ تمام اقدامات اقتصادی مولا علی (ع) را باید در نگاه وی به دنیا، آخرت و جایگاه انسان در دنیا جستجو کرد، افزود: ارائه تصویر صحیح از اندیشه و رفتار اقتصادی این امام همام و مقایسه با نظام های اقتصادی روز دنیا تنها در سایه توجه و تعمق در فلسفه نظام اقتصادی ایشان است.

 

وی با اشاره به اینکه علی (ع) در زمینه نگاه مؤمنان به دنیا، بارها آن ها را از شیفتگی به دنیا نهی می کرد و دنیا را شایسته اعتماد نمی دانست، بیان کرد: امام علی (ع) کسی را فریفته می دانست که به این دنیای فانی شیفته شده باشد.

 

حجت الاسلام دست داده با اشاره به اینکه در نظام سرمایه داری امروز دنیا، عقل انسان به تنهایی می تواند سعادت و کمال خود را شناسایی کند  در صورتی که در اقتصاد اسلامی و سیره علی (ع) تدبیر امور عالم به خدا نسبت داده می شود، عنوان کرد: در این سیره نیاز انسان به هدایت تشریعی مورد تأکید قرار می گیرد.

 

وی با تاکید بر اینکه حاکمیت انسان بر اموالش در فلسفه حاکم بر سرمایه داری، نوعی مالکیت مطلق است و انسان با آزادی کامل امکان تصرف در اموالش را دارد، تصریح کرد: نگاه علی (ع) در این زمینه در مقابل دیدگاه سرمایه داری قرار دارد زیرا از دید وی، فیض الهی در جهان حاکم است و ایشان خدامحوری را جایگزین انسان محوری قرار داده و به همین دلیل به عوامل غیرمادی در کلیه شئونات زندگی بشر از جمله روابط اقتصادی اعتقاد دارد.

 

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی جهرم با اشاره به اینکه در جهان بینی سرمایه داری، خداوند پس از خلق جهان آن را رها کرده و هدایتی تشریعی بر آن نداشته است، اذعان کرد: این بدان معناست که اگر هر کس در فعالیت های اقتصادی خود به حداکثر لذت و منافع مادی بیندیشد، منفعت جامعه نیز به خودی خود به حداکثر می رسد برخلاف این نظر، امام علی (ع)، خدا را تنها فاعل مستقل کل اشیاء عالم می داند که هیچ چیز مانع قدرت او نیست.

 

وی با اشاره به اینکه از بارزترین جنبه های جهان بینی علی (ع) که در نگاه وی به اقتصاد تأثیرگذار است، اعتقاد فراوان ایشان به تأثیر عمل به سنت های الهی در زندگی اقتصادی است، گفت: اگر جامعه ای در مسیر سنت های الهی گام بردارد، بدون شک همانند گذشتگان برای او نیز اتفاق می افتد در نتیجه باید از این سنت ها پند گرفت به عنوان مثال تأثیر تقوای الهی بر اقتصاد، عادلانه بودن نظام هستی، رابطه میان شکرگذاری نعمت ها با افزایش آن، اثرات توبه بر رفع فقر، تأثیرات دعا، خلق نیکو، صله رحم، پرداخت زکات و … بر بهبود وضع اقتصادی که عمل به این موارد در زندگی افراد جامعه مؤثر هستند.

 

به گفته حجت الاسلام دست داده بدون تردید، انسانی که دنیا را محل کاشت و آخرت را محل برداشت می داند، تعاریف متفاوتی از سود و زیان اقتصادی ارائه می کند و چه بسا ضرری اقتصادی در دنیا در برابر سودی در آخرت قابل معاوضه باشد؛ غایت بینی علی (ع) و نگاه وی به سرانجام اعمال و کسب رضایت و خشنودی پروردگار در سراسر زندگی ایشان مشاهده می شود.

 

وی با اشاره به اینکه باورها و سیره نظری امام علی (ع) با سیره عملی ایشان تناقضی ندارد، گفت: به عنوان مثال، زمانی که بر روزی رسان بودن خداوند تأکید دارد در همین حال، کار و تلاش و اقتصادی را سبب رسیدن روزی می داند. 

 

رئیس دفتر امام جمعه جهرم با اشاره به اینکه امروزه در دنیا، شادمانی و اندوه افراد، بیشتر با میزان دستیابی به منافع مالی ارتباط مستقیم دارد، خاطرنشان کرد: در همین حال علی (ع) در کلامی می فرماید: «باید شادمانی تو به خاطر چیزهایی از قبیل حسن حکومت و پیروی از منطق و روش درست باشد که پیشاپیش فرستاده ای و باید اندوهت بر چیزهایی از همین دست باشد که در پیشگاه خداوند از کف داده ای. آن چه را از دنیا از دست داده ای رها کن و بر آن اندوه بسیار مخور و بدانچه از دنیا نصیبت شده است نیز چندان دلشاد مباش و باید اندیشه ات متوجه پس از مرگ باشد.» 

 

حجت الاسلام دست داده در پایان اظهار داشت: در باور وی انسان در دنیا به وسیله چیزهایی که به دست می آورد، از چیزهایی که به دست نمی آورد بی نیاز نمی شود، بلکه همواره حرص او به دنیا افزایش می یابد.              

کد خبر 1003791

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha