بزرگداشت آیت‌الله مرحوم «سید محمدباقر درچه‌ای» برگزار شد

کنگره یکصدمین سالگرد بزرگداشت آیت‌الله «سید محمدباقر درچه‌ای» به صورت مجازی و از بستر نرم افزارهای دیجیتال با حضور استاتید علمی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، آیت‌الله «سید محمدباقر درچه‌ای» شخصیت مبارز و دینی بود که در سال 1225 در درچه از توابع استان اصفهان به دنیا آمد و پس از تحصیل و کسب درجات بالای علمی در سال 1338 پس از درگذشت سید سید اسماعیل صدر به عنوان مرجع تقلید مردم استان اصفهان مطرح شد.

 

این شخصیت بزرگ و عالم ربانی پرورش و تربیت دهنده اساتید بزرگ و مراجع تقلید بود و 40 سال درس خارج فقه حوزه علمیه اصفهان را مدیریت و انجام می داد.

 

آیین بزرگداشت این عالم ربانی به همت دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان شامگاه پنج شنبه همزمان با عروج ملکوتی این فرد بزرگ به صورت آنلاین برگزار شد.

 

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان و دبیراین کنگره، با اشاره به ابعاد شخصیتی آیت‌الله «سید محمدباقر درچه‌ای» گفت: این عالم بزرگ مرزبان مکتب اهل البیت(علیه الاسلام)، مرجع تقلید، استاد و مرجع اخلاق و شخصیت وارسته ای بود که تربیت اساتید و مراجع تقلید بزرگ مثل آیت الله ابوالحسن اصفهانی، سید حسن مدرس، آیت الله میرزاحسین نائینی، آیت الله قوچانی و آیت اللخ جمال گلپایگانی نزد او پرورش یافتند.

*آیت الله درچه ای استاد مراجع تقلید بود

 

حجت الاسلام «محمد قطبی» افزود: آثار این شخصیت عالم پرور تهیه و در اختیار مردم و پژوهشگران قرار گرفته و پژوهش و نگارش مطلب برای ایشان هنوز ادامه دارد.

 

وی با بیان اینکه ِآیت الله درچه ای در خدمت به مردم اصفهان و منطقه خود بود، تصریح کرد: علاوه بر این خدمات گسترده ایشان لقب استاد مراجع را داشت و یک شخصیب سیاسی و مبارز در دوران مشروطه بوده و مکتب فقهی را نیز مدرسی و اداره می کرد.

 

حجت الاسلام قطبی ادامه داد: کتاب میزان الفقاهه آیت الله درچه ای در 26 جلد تالیف و در اختیار افراد پژوهشگر و مورد مطالعه مردم قرار گرفته و قابل دسترسی به افراد مختلف از سوی مراکز فرهنگی و مدیریت حوزه های علمیه اصفهان خواهد بود.

 

رحلت و شهادت آیت الله درچه ای در ابهام قرار گرفت

امام جمعه درچه در بخشی از این کنگره به شهادت آیت‌الله «سید محمدباقر درچه‌ای» اشاره کرد و گفت: چگونگی عروج ملکوتی این شخصیت بزرگ در ابهام قرار دارد که چگونه در حمام جان دادند.

حجت الاسلام «محمدعلی موسوی» با بیان اینکه همواره هنگام حمام رفتن آیت الله درچه ای ورودی ها کنترل و کیسه کش حضور داشت تا اینکه خانم بی حجاب وارد محل استحمام نشود، افزود: در روز شهادت ایشان این افراد هیچ کدام نبودند و او روی آب حوض افتاده بود.

 

وی ادامه داد: همواره برای حضور پزشک دولتی از اصفهان یا خمینی شهر تا درچه 2 ساعت طول می کشید اما برای تایید فوت پدر بزرگ ما در حمام در 15 دقیقه پزشک آمده و جان دادن او را تایید کرد و این مسائل شک را زیاد کرده که رژیم پهلوی او را به شهادت رسانده باشد.

 

نوه دختری آیت الله درچه ای، با بیان اینکه این شخصیت بزرگ ملاقات، هدیه و کتاب شاه را نپذیرفته بود، خاطرنشان کرد: این مسائل زمینه ساز شهادتش شده و دستگاه پهلوی از گذشته برای این اقدام خود برنامه ریزی کرده بود.

 

حجت الاسلام «محمدعلی موسوی» نوه دختری آیت الله درچه ای و امام جمعه درچه و حجت الاسلام «احمد رهدار» عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم(علیه الاسلام) و استاد حوزه علمیه قم از دیگر سخنرانان این بزرگداشت بودند.

کد خبر 1004960

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha