کمرنگ کردن هر یک از آداب و رسوم ایرانی و اسلامی ضربه به هویت ماست

قافله باشی گفت: ما ایرانی مسلمان و مسلمان ایرانی هستیم، ما هم آداب و رسوم ایرانی و هم آداب و رسوم اسلامی داریم باید هر دو اینها را پاس داشته و ارج نهیم و هیچکدام نباید کمرنگ شود چراکه کمرنگ کردن اینها ضربه زدن به هویت ما است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از قزوین، «سید اسماعیل قافله باشی» در نشست ادبی یلدای خورشید که توسط اداره کل کتابخانه های عمومی استان قزوین به صورت مجازی برگزار شد، بیان کرد: ما ایرانی مسلمان و مسلمان ایرانی هستیم یعنی 2 هویت ایرانی و اسلامی داریم و افتخار می کنیم هم ایرانی و هم مسلمان هستیم.

 

استادیار زبان و ادبیات فارسی و عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی قزوین ادامه داد: ضعیف کردن هر کدام از این 2 بال ایران و اسلام، خیانت است یعنی ما هم آداب و رسوم و سنت های ایرانی و هم آداب و رسوم اسلامی داریم هر دو اینها را باید پاس داشته و ارج نهیم و هیچکدام نباید کمرنگ شود چراکه کمرنگ کردن اینها ضربه زدن به هویت ما است.

 

وی در ادامه با اشاره به شب یلدا افزود: شب یلدا مراسم ملی ما ایرانیان است، یلدا لغت سریانی است که به معنی تولد است و ایرانیان قدیم شب یلدا یا شب چله را شب تولد خدای مهر یا میترا می دانستند.

 

قافله باشی افزود: این قضییه بعدها به کشورهای اروپایی رفت و به شب تولد حضرت مسیح مبدل شد، ما در این ایام سال نو مسیحی را داریم و جشن های بزرگی در کشورهای اروپایی برگزار می شود که هر 2 اینها مبارک است و در این بین، آداب و رسوم مشابه ای هم بین آداب رسوم ایرانی ها و غربی ها وجود دارد.

 

وی اعلام کرد: شب یلدا طولانی ترین شب سال است از نظر ایرانیان قدیم این شب نحس بوده زیرا ظلمت و تاریکی حکم فرما شده و از این رو دورهم جمع می شدند و جشن گرفته و شاد بودند تا این شب طولانی و به تعبیر ایرانی ها، شب اهریمنی را کوتاه کنند.  

 

استادیار زبان و ادبیات فارسی و عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی قزوین توضیح داد: یکی از افتخارات ما ادبیات ماست، ادبیات ما برترین ادبیات جهان است شاعران و نویسندگان ما که اهل ذوق و هنر هستند از همه مراسم ها و رویدادها به نفع دستگاه هنری خود استفاده می کنند؛ یلدا هم سوژه خوبی برای شاعران است و شب یلدا مظهر سیاهی طولانی است و شاعران خوش ذوق ما از این امر بهره گرفته و استفاده کردند.

 

وی با اشاره به گرفتن فال حافظ در شب یلدا اظهار کرد: در دنیایی که ما در آن زندگی می کنیم این دنیا با عقل و تدبیر و نظام علت و معلول می چرخد و زندگی باید بر اساس تدبیر و عقل اداره شود اما در کنار عقل گرایی و علت و معلول، نباید غافل از این موضوع شویم که اسراری هم در عالم وجود دارد.

 

قافله باشی اضافه کرد: ما نباید با فال و استخاره زندگی کنیم اما اسراری هم وجود دارد، اگر ما در درون مان پاک بوده و اخلاص داشته باشیم می توانیم با روح بلند افرادی مانند حافظ، مولانا و سعدی ارتباط داشته باشیم.

 

وی خاطر نشان کرد: ایرانی ها بیشتر با حافظ استخاره باز می کنند، گاهی وقت ها فال جوابگو هست ولی اصل باید بر تدبیر و عقل باشد.

کد خبر 1005255

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha