کارگاه دانش افزایی برای چهل و پنج امام جمعه و قاضی شرعی در اوگاندا

با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در کامپالا و سازمان توسعه اجتماعی و نوآوری مسلمانان اوگاندا، کارگاه آموزشی نقش رهبران مسلمان در ترویج صلح، وحدت، توسعه و مبارزه با خشونت برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از«روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی»، با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در کامپالا و «سازمان توسعه اجتماعی و نوآوری مسلمانان اوگاندا» کارگاه آموزشی با هدف دانش افزایی برای چهل و پنج امام جمعه، رهبر دینی، فعال اجتماعی و قاضی شرعی در سالن اجتماعات شهرستان اِمپیجی واقع در جنوب غربی اوگاندا تحت عنوان « نقش رهبران مسلمان در ترویج صلح ، وحدت ، توسعه و مبارزه با خشونت » برگزار شد.

 

 مدیر اجرایی سازمان توسعه اجتماعی و نوآوری های مسلمانان،  قزلسفلی رایزن فرهنگی ، شیخ باتیرا عباس قاضی شرعی شهرستان اِمپیجی و شیخ جمعه ماوججه قاضی شرعی مناطق بوگاندای غربی اوگاندا از جمله اساتید این کارگاه آموزشی بودند.

 

در پایان کارگاه شرکت کنندگان با امضاء دفتر یاد بود ، ترور دانشمند هسته ای ایران را محکوم و حمایت خود را در همه صحنه ها از جمهوری اسلامی ایران اعلام کردند.

 

موسی اِنطامبی با اشاره به آسیب های ناشی از جهل ، خودخواهی و خشونت در جامعه گفت: اسلام به طور كامل برای مدیریت جامعه با ارائه شواهد و نمونه هایی از زندگی پیامبر اکرم (ص) ارائه کرده است .

 

قاضی شهرستان اِمپیجی ضمن خیر مقدم به رایزن فرهنگی از حمایت های وی برای ارتقاء سطح علم و دانش و ظرفیت فکری رهبران دینی از طریق مشارکت در برگزاری کارگاه های آموزشی و سمینارها که در توسعه اوگاندا موثر است، تقدیر و تشکر به عمل آورد.

 

  وی در بخشی از سخنان خود گفت: توسعه همه جانبه انسانی که هدف اسلام می باشد با همکاری های فرهنگی و آموزشی و تبادل تجربیات علمی با جمهوری اسلامی ایران از جمله خواسته ای رهبران دینی این منطقه می باشد .

 

شیخ باتیرا عباس گفت: با برگزاری كارگاه های دانش افزایی سطح شناخت امام های جمعه و جماعات افزایش یافته و بسیار از مشکلات و چالش های پیش روز مسلمانان حل خواهد شد،  لذا از رایزنی فرهنگی تقاضا می کنیم که برگزاری کارگاه های آموزشی بیشتری در مناطق مختلف اوگاندا مشارکت کند.

 

 قاضی مناطق بوگاندای غربی در اوگاندا نیز از رایزنی فرهنگی در برگزاری کارگاه آموزشی در استان های جنوب غربی اوگاندا تشکر و آن را موفق توصیف کرد.

 

وی با بیان اینکه در عصر ما جمهوری اسلامی ایران الگوی مناسبی در ایجاد جامعه ای مبتنی بر اهداف اسلام می باشد از رهبران دینی خواست با اجرای تعالیم عالیه اسلام در تحقق وحدت اسلامی ، حل مشکلات مسلمانان و استقرار جامعه مطلوب قرآن مجید به وظایف خود عمل نمایند .

 

 شیخ جمعه ماوججه کاباندا با اشاره به ترور دانشمند هسته ای کشورمان و محکوم نمودن آن گفت: بطور قطع جمهوری سلامی ایران سرزمین علماء بوده و دانشمندان دیگری به عنوان جایگزین پرورش داده است.

 

   وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه بسنده کردن به علوم کلاسیک و دانشگاه ها کافی نیست، گفت: زمان آن فرا رسیده است که رهبرانی متعهد ، معتقد ، دیندار ، از خود گذشته ، سازنده و وطن دوست داشته باشیم .

 

 شیخ جمعه ماوججه کاباندا با تشکر از اهتمام جمهوری سلامی ایران بر وحدت مسلمانان و تعیین هفته وحدت توسط امام خمینی(ره) تاکید کرد که تفرقه بین مسلمانان به هر قیمتی که شده باید متوقف و نابود شود و تمام فعالیت های اسلامی باید بر محور وحدت و یکپارچگی امت اسلامی متمرکز شود.

 

 وی در ادامه سخنان خود گفت: ما برای بهبود این زندگی خود باید با جمهوری اسلامی ایران که کشوری با استفاده از اسلام، راه های پیشرفت و تمدن را تجربه کرده است  همکاری بیشتری داشته باشیم.

 

جمعه ماوججه کاباندا در  بخشی از سخنان خود گفت: مساجد و مراکز دینی و فرهنگی با اجرای برنامه ها و فعالیت های خود زمینه های گسترش معاش خانواده ها فراهم کنند و بگذارید زنان که در اسلام مقام بالایی دارند نیز با به کار گیری توانایی های خود نقش خود را در ایجاد خانواده و جامعه موفق ایفا کنند.

 

  رایزن فرهنگی در بخشی از سخنان خود گفت: ریشه های خشونت را باید در زیاده خواهی کشورهای استعمارگر به منظور تضعیف جهان اسلام و ممانعت از  تحقق وحدت و بیداری مسلمین جستجو کرد.

 

 وی در بخشی از سخنان خود گفت: تخلق به اخلاق اسلامی، خوشبین بودن به دیگر مسلمانان و تاسی به سیره پیامبر اکرم(ص) از جمله عواملی هستند که موجب رفع تفرقه و خشونت شده و در جامعه صلح و وحدت برقرار می کنند.

 

 رایزن فرهنگی با بیان اینکه پیامبر اکرم (ص) با رفتار و کردار خود همواره مسلمانان را به صلح و وحدت توصیه کرده اند گفت:  جهالت ، ضعف ایمان ، تکبر ، شایعه سازی ،  غفلت از آثار زیان بار تفرقه و خشونت ، جهل از دسیسه ها و توطئه های دشمنان ، کوته نظری ، سوء ظن ، حسادت و .. از جمله عوامل اختلاف و خشونت می باشد.

 

  رایزن فرهنگی در ادامه گفت تقویت ارزش های دینی و معنوی ، ایثار ، سعه صدر ، پرهیز از گروه گروه شدن ، تاسی به شخصیت های وحدت آفرین ، نهادینه کردن آموزه های دینی و ارزش های انسانی و ... از جمله راه های مقابله با تفرقه و خشونت می باشد.

 

  وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران مظهر  و منادی وحدت و صلح بوده است گفت: امام خمینی (ره) و امام خامنه ای(مدظله العالی) برای ملل مظلوم از جمله آفریقا همبستگی ، بیداری ، بصیرت ، شناخت و توسعه همه جانبه به ارمغان آورده اند.

 

رایزن فرهنگی با اشاره به جایگاه علمی جمهوری اسلامی ایران گفت: کشف انرژی هسته ای توسط دانشمندان ایرانی یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران است که در توسعه اقتصادی و صنعتی کشور کاربرد دارد.

 

به خاطر ضرورت شیعه شناسی بخشی از مطالب ارائه شده توسط رایزن فرهنگی در کارگاه دانش افزایی چهل و پنج امام جمعه و قاضی شرعی و رهبران اسلامی شهرستان اِپیجی اوگاندا به معرفی مذهب تشیع از زمان پیامبر اکرم(ص) تا کنون پرداخت.  

 

  وی گفت :«آنچه که افراد ناآگاه و یا مغرض در باره تشیع می گویند نادرست می باشد . شیعیان نیز عامل به سنت های پیامبر اکرم (ص) هستند ، در جمهوری اسلامی ایران شیعه و سنی با حفظ اعتقادات خود در کنار یکدیگر و دست به دست هم داده و در توسعه کشور تلاش کرده و به سیاست های تفرقه انگیز دشمنان توجهی ندارند »

 

  رایزن فرهنگی با اشاره به بیانات امام خمینی(ره) گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران بر این است که وحدت از رحمان است و تفرقه از شیطان . کسانی که بین شیعه و سنی اختلاف ایجاد می کنند نه شیعه هستند و نه سنی و .... . اتهامات نخ نما شده استعمارگران راجع به تشیع بی اساس می باشدو... .

 

 وی در ادامه به تشریح علل دشمنی کشورهای غربی به سرکردگی آمریکا و شباهت خصومت کفار به سرکردگی ابوسفیان با پیامبر اکرم (ص) پرداخت.

 

 رایزن فرهنگی خاطر نشان کرد که جمهوری اسلامی ایران ظرف چهل و یک سال گذشته منادی و مجری وحدت بین مسلمین بوده و عملا از جوامع مستضعف و محروم حمایت کرده  و درد های و مشکلات را بیش از دیگران درک می کند .

 

 " عوامل و موانع وحدت اسلامی در بین مسلمانان ، نقش ائمه جمعه و جماعات در تبیین اهمیت حیاتی وحدت ، راه های توسعه امور معيشتی ائمه جمعه و مسلمانان ، اهمیت حیاتی رهبری در اسلام ، معنا و مفهوم امامت و جايگاه  آن در قرآن و اسلام ، لزوم افزایش شناخت امام‌ها و رهبران محلی از مسائل جهان اسلام ، شناخت توطئه ها و شیطنت های دشمنان و .... " از جمله موضوعاتی بودند که سخنرانان پیرامون آن ها بطور مستدل و مستند گفتگو نمودند.

 

 قاضی منطقه اِمپیجی ضمن تشکر از رایزنی فرهنگی ها گفت: این کارگاه در ایجاد تحول سازنده در زمینه های فکری ، معنوی و اجتماعی امام ها تاثیر زیادی خواهد داشت. نقش امام ها در هدايت جوانان، صداقت كليد هدايت جوانان، الگو بودن امام در همه زمينه های اجتماعی و دينی برای جوانان، مشاركت در تحولات اجتماعی، ترسيم چهره حقيقی اسلام ، امامت برای جوانان و .. بخشی از سخنان وی بود .

 

 در پایان ضمن پاسخ به سوال ها ، کتاب های داستان راستان ترجمه شده به زبان اوگاندا و کتاب ایران مهد همزیستی مسالمت آمیز ادیان به زبان انگلیسی به شرکت کنندگان در کارگاه اهدا شد.

 

 

کد خبر 1005392

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha