از کمک به طلاب برای ارائه مقالات علمی تا تقویت اعتماد به نفس و نظریه پردازی در طلاب جوان

معاون آموزش مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) شاخصه اصلی آموزش در این مرکز را همراهی با پژوهش دانست و گفت: طلاب در این مرکز هر سه ماه موظف به ارائه یک مقاله علمی استاندارد در سطح خود هستند.

حجت الاسلام والمسلمین «مصطفی صرفی»در گفتگو با خبرگزاری شبستان در  قم، به ارائه گزارشی از فعالیت های آموزشی پژوهش محور این مرکز پرداخت و تصریح کرد: اولا باید تذکر بدهیم که وظیفه ما ذاتا امور آموزشی است و ما در معاونت آموزش بحث پژوهش را تحت عنوان آموزش پژوهش محور یا آموزش پژوهش قرین دنبال می‌ کنیم.

 

معاون آموزش مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به حوزه آموزشی این مرکز در سطوح عالی و درس خارج اظهار داشت: ما در چند زمینه اصلی کارهای آموزشی را دنبال می کنیم و آنها را در دو مقطع آموزش سطوح عالی یعنی پایه هفتم تا دهم حوزه و مقطع خارج فقه و اصول ساماندهی کرده ایم.

 

وی گفت: در مقطع سطوح عالی 80 نفر طلبه در فقه و اصول در حال تحصیل هستند که ارائه سه مقاله پژوهشی در طول سال تحصیلی برای آنها لازم است یعنی هر سه ماه باید یک مقاله علمی تبدیل بدهند و بعد از یک سال تحصیلی باید 240 مقاله علمی از طلاب نخبه حوزه داشته باشیم چون طلاب پذیرش شده بعد از طی مراحل سخت و کنکور محور وارد این مرکز می شوند، همچنانکه امسال از میان حدود 500 طلبه تنها 17 نفر پذیرش شدند.

 

حجت الاسلام والمسلمین صرفی در ادامه سخنان خود خاطرنشان ساخت: مدیر پژوهش به استاد هر کلاس تذکر می دهد که یک موضوع را انتخاب کرده و به عنوان مقاله پژوهشی به طلبه ارائه بدهد، طلبه با مراجعه به منابعی که در اختیار آنها قرار می‌ دهیم با نقد و بررسی اقوام آنها و اظهار نظر خودش به تهیه مقاله علمی در سطح خودش می پردازد.

 

وی یادآور شد: در مقطع خارج امسال طرح تحول پژوهشی را با کسب اجازه از ریاست محترم مرکز دنبال خواهیم کرد که هنوز مراحل قطعی آن نهایی نشده است؛ اما تا قبل از این طرح طلبه ای که دراین جا هفت سال درس خارج خوانده باید رساله پایانی به ما ارائه بدهد که این رساله غیر از رساله سطح چهاری است که طلاب برای سطح چهار می‌ نویسند.

 

حجت الاسلام والمسلمین صرفی با اشاره به اقدامات بعدی در ارتباط با رساله های علمی تولیدی در این مرکز بیان داشت: این رساله ها را بعد از دفاع، تحویل معاونت پژوهش می‌ دهیم تا کار تبدیل به کتاب در مورد آن انجام شود،‌همچنانکه بررسی فقهی هیپنوتزیم توسط آقای نوری یکی از طلاب همین مرکز تولید شده که آیت الله قائینی این کتاب را یکی از بهترین آثار فقهی تولید شده در طول سال های تحصیل و تدریس خود عنوان کردند.

 

معاون آموزش مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) تصریح کرد: کار دیگری که در مقطع خارج انجام می‌ شد، بحث تقریر نویسی به شکل استاندارد است که با گزارش نویسی و رونویسی و پیاده سازی سخنان استاد فرق می‌کند، چون برخی اوقات معنای نادرستی از تقریر نویسی در ذهن طلاب وجود دارد در حالی که معنای آن این است که خود طلبه نه سر کلاس بلکه شب در خانه، مطالب استاد را در ذهن خود مرور کرده و با جمع بندی نظرات دیگر علما بیاورد و تحقیقات و نظرات خود را نیز ارائه کند.

 

وی اضافه کرد: طلاب در این مرکز هفت تا هشت نوبت باید تقریرات خود را تحویل بدهند، این تقریرات به اساتید داده می‌ شود، توسط آنها مطالعه می‌ شود و پس از بازگشت به طلبه، اشکالات را برطرف می‌ کنند تاپس از تأیید نهایی بایگانی شده و مورد استفاده های علمی قرار بگیرد.

 

حجت الاسلام والمسلمین صرفی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: طلاب در سال موظف به نوشتن یک مقاله علمی تابستانی نیز هستند تا در دوره سه ماهه تابستان که درس و آموزش تعطیل است، از علم و تحصیل دور نباشند که این مقالات نیز ارزیابی و بررسی و اصلاح شده و چکیده آنها در سایت مرکز قرار می‌ گیرد و هرکس در کشور که علاقه به دریافت مقالات داشته باشد با ارتباط گیری با مرکز می‌تواند اصل مقالات را نیز دریافت کند.

 

وی عنوان کرد: هر سال جلسات علمی ترویجی تا 10 مورد برگزار می‌ کنیم که استادی می‌ آید مبحثی را مطرح می‌ کند و به شکل طرح اشکال و بیان پاسخ با استاد وارد مباحثه می‌ شوند و همچنین تمرین نظریه پردازی برای طلاب داریم که سه نفر از طلاب را مسؤول می‌ کنیم که یکی نظریه ای را مطرح می‌ کند، یک نفر نقد می‌ کند و یک نفر هم دبیر علمی است که در ساختن شخصیت علمی و اعتماد به نفس طلاب تأثیر زیادی دارد.

 

معاون آموزش مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این که نتیجه فعالیت های علمی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برای همه روشن است، گفت: نمونه این مسأله و دلیل بر این مدعا پذیرفته شدن دو نفر از دانش پژوهان این مرکز برای نامزدی مجلس خبرگان یعنی حجج اسلام والمسلمین پورصدقی و موسوی است که یکی از قم و دیگری از تهران نامزد شده و به عنوان کاندیداهای خبرگان تأیید صلاحیت علمی و اخلاقی شده بودند و این افراد هم اکنون نیز با مرکز در ارتباط هستند.

 

وی در پایان یادآور شد: کارهای آموزشی و پژوهشی که انجام شده خیلی مؤثر بوده است و تألیفات در حوزه آموزش نیز زیاد است، همچنانکه درسنامه هایی 15 درسنامه در حوزه حواشی کتاب های فقهی و اصولی تا کنون آماده شده است و مورد استقبال مراکز علمی دیگر هم قرار گرفته است.

کد خبر 1006266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha