ثمرات مجاهدت علمی و انقلابی مرحوم آیت الله مصباح ، بسیار چشمگیر و عظیم است

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی گفت: حقیقتاً برکات و ثمرات مجاهدت علمی و انقلابی مرحوم آیت الله مصباح یزدی در طول چندین دهه، بسیار چشمگیر و عظیم است.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر «محمد علی لیالی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم ضمن تسلیت ارتحال عالم فرزانه و انقلابی، حضرت آیت الله مصباح یزدی اظهار داشت: شخصیت علامه مصباح به معنای واقعی کلمه از چهره های بی نظیر و کم نظیر در عرصه اندیشه و تفکر و مجاهدت علمی و نیز عرصه حفظ و حراست از معارف قرآن و مکتب اهل بیت(ع) است.

 

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی افزود: ایشان، حیات فکری خود را با شاگردی در محضر بزرگانی چون مرحوم آیت الله العظمی بروجردی، مرحوم امام(ره)، علامه طباطبایی(ره) و مرحوم آیت الله بهجت سپری کردند و در این میان، فقه و معارف فقهی را از آیات عظام بروجردی و حضرت امام (ره) فرا گرفته و در زمینه تفسیر و فلسفه و عرفان از محضر علامه طباطبایی(ره) بهره بردند و همچنین از شاگردان خاص عرفان عملی مرحوم آیت الله العظمی بهجت به شمار می رفتند.

 

این نویسنده و محقق حوزوی همچنین گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ایشان از جمله حامیان و پشتیبانان جدی جریان تولید و نشر معارف حِکمی و فلسفی انقلاب اسلامی بود که در همان سال های اول انقلاب، در مناظرات با جریانات چپ و راست حضور فعالی داشتند و همچنین سال ها سابقه عضویت در شورای عالی انقلاب فرهنگی، عضویت در جامعه مدرسین و همچنین مجلس خبرگان رهبری را داشتند.

 

وی اضافه کرد: با این حال، فعالیت های ایشان در زمینه کادرسازی و نظام سازی به خصوص در بحث تاسیس موسسه در راه حق و نیز موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و به نظر من، مهم تر از همه این ها مشارکت در تأسیس دفتر همکاری حوزه و دانشگاه و در نهایت راه اندازی طرح عظیم ولایت دانشجویی بسیار مهم و کلیدی است چه آن که این بزرگوار به مدت حدود سه دهه در جریان تعلیم و تربیت و کادرسازی جریانات انقلابی در دانشگاه ها ایفاگر نقش مهمی بودند.

 

لیالی همچنین گفت: مرحوم علامه مصباح یزدی از رهبران فکری انقلاب بود و به تعبیر مقام معظم رهبری، اگر ما از وجود شخصیت بزرگی چون شهید مطهری محروم شدیم از فیوضات آیت الله مصباح به جای ایشان بهره مند شدیم و از این حیث باید تأکید کرد که فقدان ایشان، ضربه و ثُلمه بزرگی بر همه ما به خصوص بر جریان دفاع از معارف اهل بیت(ع) و فضای علمی و معرفتی انقلاب اسلامی است.

 

وی ادامه داد: مرحوم آیت الله مصباح یزدی از جمله کسانی بود که در فضای معارفی، بزرگترین پاسخگوی به شبهات در عرصه کلام و فلسفه و تفسیر و مباحث حکمی و عرفانی محسوب می شد به طوری که حقیقتاً دستاوردهای علامه مصباح در عرصه های مختلف بسیار عظیم است و انشاالله این آثار و برکات در آینده نیز منشأ تحولات و برکات بسیاری خواهد شد.

 

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی همچنین در خاتمه ضمن آرزوی علو درجات معنوی و اُخروی برای آن عالم فقید و بصیر و انقلابی ابراز داشت: بعد از ارتحال مرحوم آیت الله مهدوی کنی و همین اواخر، مرحوم آیت الله محمد یزدی، جریان انقلابی ضلع سوم خود یعنی آیت الله مصباح یزدی را از دست داد که ضایعه سنگین برای جریانات مومن انقلابی بود و به معنای واقعی کلمه، مقام معظم رهبری، عمار بزرگی را از دست دادند.

کد خبر 1010538

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha