اروپایی‌ها حق اعتراضی درباره غنی سازی ۲۰ درصد اورانیوم را ندارند/ضمانت اجرای برجام خودمان هستیم

عراقچی با اشاره به اینکه اروپایی‌ها به هیچ وجه حق صحبت کردن و اعتراضی درباره غنی سازی ۲۰ درصد اورانیوم را ندارند، گفت: اگر آنها می گویند غنی سازی ۲۰ درصد انحراف از برجام است این موضوع به دلیل اجرا نشدن و انحراف کامل تعهدات آنها در رفع تحریم هاست.

به گزارش خبرگزاری شبستان، سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: اروپایی‌ها به هیچ وجه حق صحبت کردن درباره غنی سازی ۲۰ درصد اورانیوم را ندارند. اگر آنها می گویند غنی سازی 20 درصد انحراف از برجام است این موضوع به دلیل اجرا نشدن و انحراف کامل تعهدات آنها در رفع تحریم هاست. خود اروپایی ها اعلام کرده اند و در کمیسیون مشترک تکرار شده است و حتی در این اواخر که کمیسیون مشترک غیر رسمی برجام در سطح وزرا برگزار شد در بیانیه نهایی تاکید کردند رفع تحریم ها پایه اجتناب ناپذیر برجام است.


معاون سیاسی وزیر امور خارجه افزود: اگر رفع تحریم ها انجام نشود یک پایه برجام لنگ است و اروپایی ها به جای اینکه به غنی سازی 20 درصد بپردازند، قدردان ایران باشند که در چند سال گذشته به رغم اینکه از منافع رفع تحریم ها بهره مند نبود اما برجام را حفظ کرده است.

 

عراقچی گفت: آنها باید ممنون ایران باشند که تا اینجا برجام را حفظ کرده است.

 

وی با بیان اینکه برجام برای ما منافع سیاسی و راهبردی داشته است افزود: اروپایی ها که خود را به اصطلاح مهد دموکراسی می دانند حق ندارند به اجرای قانون مجلس ایراد بگیرند.

 

معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: بهتر است اروپایی ها اگر خواهان حفظ برجام هستند انحرافات خودشان را اصلاح کنند که آن زمان خواهند دید ایران به تعهدات خود باز می گردد و برجام حفظ می شود. راه حفظ برجام این نیست که به ایران فشار بیاورند که از حقوق خودش در برجام استفاده نکند بلکه راه حفظ برجام این است که طرف های غربی به تعهدات خود در برجام مانند رفع تحریم ها بپردازند.

 

معاون سیاسی وزیر امور خارجه افزود: اروپایی ها ناتوانی خود را در زمینه برجام به طور کامل نشان داده اند البته برخی ها اعتقاد دارند آنها برای انجام تعهداتشان اراده ندارند خود اروپایی ها اعتراف می کنند توانایی ندارند.

 

عراقچی گفت: هر کدام درست باشد در نتیجه تفاوتی ندارد و به هر حال کشورهای اروپایی نتوانسته اند بهره مندی جمهوری اسلامی ایران از منافع خودش در برجام را تضمین کنند و بر این اساس حق طلبکاری ندارند. آغاز غنی سازی 20 درصد به معنای مرگ برجام نیست بلکه عکس العمل به اقدامات و بدعهدي آنهاست.

 

معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: ارزش برجام برای طرف های غربی بعد عدم اشاعه است همانطور که برای ما رفع تحریم هاست.

 

عراقچی افزود: آنها تصور می کردند شاید ایران در پی سلاح هسته ای باشد و از طریق برجام جلوی این موضوع را گرفته اند اما از نظر ما این موضوع ارزشمند نیست زیرا از اساس جمهوری اسلامی ایران در پی بمب نبوده است.

 

وی گفت: اکنون چهار هزار کیلوگرم اورانیوم غنی شده زیر 5 درصد داریم که بر اساس برجام باید حدود 300 کیلوگرم باشد.

 

معاون سیاسی وزیر امور خارجه افزود: در تحقیق و توسعه نیز از برجام جلوتر رفته ایم و مرزهای برجام را در بعد عدم اشاعه جا به جا کرده ایم.

 

عراقچی گفت: این واقعیت است که برجام اکنون اثر عدم اشاعه ای که آنها در پی ان بودند، ندارد.

 

وی با بیان اینکه شهید فخری زاده در دستاورد‌های هسته‌ای از نظر عملی و نظری تلاش‌های بزرگی انجام داد افزود: این مسیری است که در سیل خروشان ملت ایران ادامه خواهد یافت.

 

وی گفت: غنی سازی ۲۰ درصد از مهم‌ترین مباحث مربوط به برنامه هسته‌ای کشورمان است و این اورانیوم برای تولید سوخت راکتور تحقیقاتی تهران انجام می‌شود.

 

عراقچی افزود: سوخت راکتور تحقیقاتی تهران همواره از خارج وارد می‌شد، اما سال ۸۸ که این سوخت به انتها رسید دیگر اجازه فروش این سوخت به ما را ندادند و در آن مقطع به دانشمندان هسته‌ای کشورمان دستور داده شد که این سوخت را تهیه کنند و آن‌ها به این فناوری بسیار پیشرفته در سال ۸۹ رسیدند و غنی سازی ۲۰ درصد اورانیوم آغاز شد.

 

معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: راکتور تهران هم تحقیقاتی و هم تولید کننده رادیو داروهاست که بیش از یک میلیون نفر در کشور به این رادیو دارو‌ها نیاز دارند و این ضرورتی برای کشورمان است که تعطیل شدنی نیست.

 

وی افزود: پیش از نهایی شدن برجام بیش از ۴۰۰ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده تولید کردیم که برای سال‌ها سوخت راکتور تهران را تامین می‌کرد.

 

عراقچی گفت: در برجام و بر اساس داد و ستد کلان و اینکه نیاز ما برای سال‌ها به سوخت ۲۰ درصد تامین شده بود قرار شد تولید این سوخت متوقف شود.

 

معاون سیاسی وزیر امور خارجه افزود: از دید طرف مذاکره سوخت ۲۰ درصد گام بسیار بزرگی برای دستیابی به سلاح هسته‌ای بود، اما دید ما این گونه نبود.

 

وی گفت: با توجه به تامین سوخت ۲۰ درصد برای سه چهار سال آینده نیازی به تولید سوخت ۲۰ درصد نداشتیم و قرار بود بر اساس برجام دو سال پیش از اتمام سوخت اعلام کنیم که یا سوخت را بخریم یا آن را تولید کنیم.

 

عراقچی افزود: زمانی که آمریکایی‌ها از برجام خارج شدند تعادل داده‌ها و ستانده‌ها در برجام بهم خورد و در بخش رفع تحریم‌ها منافع ما کاهش یافت و به صفر رسید.

 

وی گفت: بر این اساس پنج گام را در مقابل آن‌ها اتخاذ کردیم و تعهدات خود را یک به یک کاهش دادیم البته به طوری که راه دیپلماسی باز و امکان بازگشت وجود داشته باشد.

 

معاون سیاسی وزیر امور خارجه افزود: در گام دوم اعلام کردیم به ۳/۶۷ درصد غنی سازی که در برجام پیش بینی شده مقید نیستیم و تا هر میزان که خودمان نیاز داشته باشیم و صلاح بدانیم درصد غنی سازی را بالا می‌بریم.

 

عراقچی گفت: از زمان برداشتن این گام در یکسال گذشته درصد غنی سازی را در حدود ۵ درصد نگه داشتیم، چون اختیار آن دست خودمان بود.

 

عراقچی افزود: هر زمان تشخیص دهیم طرف مقابل تعهدات خود را انجام نمی دهد می توانیم ساز و کار حل اختلاف ها را راه اندازی و طی کنیم و ماده 36 برجام این اختیار را به ما می دهد.

 

وی گفت: اگر به این جمع بندی برسیم که تعهدات طرف مقابل اجرا نشده است بر اساس آخرین جمله بند 36 برجام، جمهوری اسلامی ایران می تواند تعهدات خود را به صورت جزئی یا کلی متوقف کند که ما تصمیم گرفتیم این کار را به صورت جزئی و مرحله به مرحله انجام دهیم.

 

معاون سیاسی وزیر امور خارجه افزود: بر این اساس آغاز مجدد غنی سازی 20 درصد اورانیوم از نظر ان پی تی، معاهده پادمان و برجام قانونی است.

 

عراقچی گفت: این طور مشهور شده که فقط آمریکایی ها یا غربی ها حق اسنپ بک در برجام دارند اما اسنپ بک ایران کنار گذاشتن تعهدات خود است و این ما هستیم که اسنپ بک را اجرا کردیم و همچنان برجام سر جایش است.

 

وی افزود: بر اساس قانون مجلس شورای اسلامی مکلف به غنی سازی 20 درصد هستیم و بر اساس این قانون اگر طرف مقابل به تعهدات خود عمل کرد گزارش آن به مجلس شورای اسلامی ارسال می شود و مجلس می تواند تصمیم دیگری بگیرد.

 

معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: اگر طرف های مقابل به تعهدات خود عمل کنند در این اقدام تجدید نظر می کنیم و امکان بازگشت به تعهدات کامل خود در برجام را داریم. همان طور که بسیار سریع توانستیم غنی سازی 20 درصد را آغاز کنیم، می توانیم آن را به زیر 3/67 درصد نیز باز گردانیم.


وی گفت: این که می گفتند صنعت هسته ای ما بر اثر برجام دچار مشکل شده است امروز مشخص شد این طور نیست و در 12 ساعت غنی سازی 20 درصد اورانیوم را احیا کردیم.

 

معاون سیاسی وزیر امور خارجه افزود: از نظر فنی و فناوری توانایی غنی سازی بیش از 20 درصد برای ما وجود دارد اما این کار بر اساس نیازهای کشور انجام می شود.

 

عراقچی گفت: هنوز به اصول خود در حرمت سلاح های هسته ای پایبند هستیم و این سلاح ها جایی در اعتقادات دینی و محاسبات امنیتی و دفاعی مان ندارد.

 

وی افزود: سیاست ما در رد سلاح های هسته ای هیچ تغییری نکرده است و برنامه غنی سازی ما بر اساس نیازهای میدانی پیش می رود و اجرا می شود.

 

معاون سیاسی وزیر امور خارجه با بیان اینکه اکنون نیازی به غنی سازی بیش از 20 درصد وجود ندارد گفت: اگر نیازی برای آن تعریف شود کشور می تواند درباره آن تصمیم بگیرد.

 

عراقچی افزود: جدا از اختلاف نظرهای کارشناسی بین دولت و مجلس درباره قانون اقدام راهبردی رفع تحریم ها، از زمانی که این قانون تصویب شد برای ما الزام آور است و به عنوان مجری قانون موظف هستیم آن را اجرا کنیم و هیچ تردیدی در این زمینه وجود ندارد.

 

وی گفت: روال قانونی و حقوقی غنی سازی 20 درصد را بر اساس مقررات آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام داده ایم و این آژانس موضوع را راستی آزمایی کرده و غنی سازی 20 درصد با شفافیت کامل آغاز شده است.

 

معاون سیاسی وزیر امور خارجه افزود: بر اساس حقوقمان در برجام کاهش تعهدات خود را آغاز کرده ایم.

 

عراقچی در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه دو سیما، افزود: رژیمی که خودش سلاح های اتمی دارد نمی تواند جمهوری اسلامی ایران را متهم کند که در پی سلاح است.

 

وی گفت: اگر ایران در زمینه هسته ای حسن نیت نداشت به طور قطع وارد برجام نمی شد و آن را به این شکل اجرا نمی کرد.

 

معاون سیاسی وزیر امور خارجه افزود: ایران حسن نیت خود را به طور کامل نشان داد و تعهد خود در نرفتن به سمت سلاح هسته ای را در عمل ثابت کرده است.

 

عراقچی گفت: البته این حسن نیت در طرف مقابل دیده نشد و اکنون زمان آن است که دیگران اگر می خواهند برجام را حفظ کنند خود را در عمل نشان دهند.

 

وی افزود: اکنون هیچ کس نمی تواند در دنیا ایران را متهم کند در برجام یا پس از آن برای رفتن به سمت سلاح هسته ای سوء نیت داشته است زیرا ما در عمل خود را ثابت کردیم.

 

معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: طرف های برجام باید به سمتی بروند که ایران بتواند از منافع رفع تحریم ها استفاده کند و آنها هیچ چاره دیگری ندارند.

 

عراقچی افزود: ما میز مذاکره و برجام را ترک نکردیم و تعهدات خود را در قدم اول کنار نگذاشتیم بلکه آمریکایی ها بودند که از روز نخست در اجرای تعهدات خود کاستی های زیادی داشتند و پس از روی کار آمدن ترامپ نیز به طور کامل از برجام خارج شدند.

 

وی گفت: آمریکایی ها میز مذاکره را ترک کردند و تحریم ها را بازگرداندند و اگر قرار باشد برجام احیاء شود آمریکا باید افزون بر اجرای تعهدات خود در برجام تحریم هایی که در چهار سال گذشته وضع کرده است نیز لغو کند.

 

معاون سیاسی وزیر امور خارجه افزود: اگر آنها به همه تعهدات خود عمل کردند و تحریم ها را برداشتند، جمهوری اسلامی ایران تصمیمی مقتضی را اتخاذ می کند.

 

عراقچی گفت: غربی ها دچار توهم شده اند و فکر می کنند بر اثر فشارهای چند سال گذشته تحریم های آمریکا، ایران از بازگشت آمریکا به برجام استقبال می کند یا آنها می توانند برای رفع تحریم ها شرط بگذارند. این برداشت آنها کامل اشتباه و توهم بزرگی است و به طور قاطع می گوییم ایران برای زندگی و اقتصاد بدون برجام تصمیم خود را گرفته است.

 

معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: ما برای بازگشت آمریکا به برجام ذوق زده نیستیم و دو سال است که بودجه دولت بدون نفت بسته می شود.

 

عراقچی افزود: اقتصاد بدون نفت آرزوی 40 ساله ما بود و بر اساس خدمتی که ترامپ به ایران کرد این آرزو در دو سال اخیر محقق شده است و می توانیم به این مسیر ادامه دهیم.

 

وی گفت: فشار تحریم ها را نمی توان انکار کرد اما هر ملتی که به استقلال رسیده این مراحل سخت را طی کرده است.

 

معاون سیاسی وزیر امور خارجه افزود: اروپایی ها و آمریکای بایدن این فکر را از سر خود بیرون کنند که جمهوری اسلامی ایران برای بازگشت آمریکا به برجام آغوش باز کرده است.

 

عراقچی گفت: هیچ اشتیاقی برای بازگشت آمریکا به برجام نداریم البته اگر به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی زمینه رفع عزتمندانه تحریم ها فراهم شود یک ساعت نیز تاخیر نمی کنیم. این طور نیست که بتوانند شروطی را برای بازگشتشان به برجام به ایران تحمیل کنند زیرا ایران هیچ شرطی را برای بازگشت آمریکا به برجام نمی پذیرد و هیچ مذاکره مجددی درباره آن نخواهد کرد.

 

معاون سیاسی وزیر امور خارجه تاکید کرد: هیچ چیزی به برجام اضافه نخواهد شد و تمدید دوره های برجام نیز به هیچ وجه از نظر ما پذیرفتنی نیست.

 

عراقچی گفت: هیچ موضوع دیگری برای مذاکره از جمله مسائل منطقه یا حتی موشکی وجود ندارد و این را غربی ها به طور کامل از فکرشان خارج کنند.

 

وی افزود: نه تنها هیچ شرطی را برای بازگشت آمریکا به برجام نمی پذیریم بلکه روی برخی مسائل نیز بحث داریم که باید تکلیف آنها مانند سوء استفاده آمریکا از ساز و کار اسنپ بک مشخص شود.

 

معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: البته آمریکا در این زمینه سه بار در شورای امنیت و سازمان ملل در مقابل ایران شکست خورد و منزوی شد اما به هر حال آمریکایی ها از این ساز و کار سوء استفاده کردند و پیش از بازگشت آنها به برجام باید در این زمینه بحث و جلوی سوء استفاده مجدد از این ساز و کار باید گرفته شود.

 

عراقچی افزود: برجام مذاکره مجدد نخواهد شد و آمریکا باید آن را دو دستی بچسبد دیگر بهتر از این نخواهد یافت.

 

وی گفت: اگر آمریکا همه تعهدات خود در برجام را انجام دهد و همه تحریم های چهار سال اخیر را نیز بردارد آن وقت ایران برای بازگشت به برجام تصمیم می گیرد.

 

معاون سیاسی وزیر امور خارجه افزود: اگر آنها به طور کامل به برجام باز نگردند ایران یا باز نمی گردد یا به طور کامل بر نمی گردد.

 

عراقچی گفت: ما رفتار آنها را کامل رصد می کنیم و مطابق با آن رفتار خودمان را تنظیم خواهیم کرد.

 

وی درباره اظهارات برخی کشورهای منطقه مبنی بر توجه آمریکا به اظهار نظر آنها در برجام با خنده پاسخ داد: برجام قابل مذاکره مجدد نیست که بخواهد چیزی به آن اضافه شود و درباره هیچ موضوع دیگری نیز تا زمانی که برجام به عنوان نمونه مذاکراتی بین ایران و غربی ها به تجربه موفق تبدیل نشود، مذاکره نخواهیم کرد.

 

معاون سیاسی وزیر امور خارجه افزود: اتفاقاً زمانی که درباره برجام مذاکره می کردیم این کشورها به آمریکا می گفتند درباره منطقه نباید با ایران صحبت کنیم اما اکنون فهمیده اند چه اشتباهی کرده اند و جمهوری اسلامی ایران با آن مذاکرات چه دستاوردهایی به دست آورده است.

 

عراقچی گفت: غربی ها نباید حتی فکر کنند که ایران درباره موضوعات دیگر مذاکره خواهد کرد.

 

وی درباره برخی تحرکات هفته های اخیر آمریکایی ها در منطقه نیز افزود: این اتفاقات برای اظهار قدرت پیرامون ما انجام شده و تحرکاتی وجود داشت اما نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با آمادگی صد درصد و بسیار بالا در منطقه تهدیدها را دفع کردند.

 

معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: با اقتدار نیروهای مسلح در خلیج فارس و اقتدار موشکی خیال ما از امنیت کشور آسوده است زیرا این توانمندی بازدارندگی ایجاد کرده است و هیچ قدرت خارجی از جمله آمریکایی ها حتی تصور حمله به ایران را در ذهن خود نمی آورند.

 

عراقچی با بیان اینکه بهترین راه برای پیشگیری از جنگ، آماده بودن برای جنگ است افزود: نیروهای مسلح ما در اوج آمادگی هستند و تحرکات آمریکایی ها و دیگران در منطقه در کمال هوشیاری در منطقه رصد می شود و هیچ نگرانی نداریم.

 

وی گفت: همه پایگاه های آمریکایی در منطقه زیر چشمان تیز بین نیروهای مسلح ما قرار دارند و هر هواپیمایی که از هر پایگاه آمریکا به پرواز در می آید دقیق رصد می شود و تحت کنترل کامل است.

 

معاون سیاسی وزیر امور خارجه افزود: به طور لحظه ای تحرکات همه نیروها، هواپیماها، ناوها و زیردریایی های آمریکایی تحت مراقبت نیروهای مسلح ما قرار دارد.

 

عراقچی گفت: از شرایطی که می توانست منجر به درگیری شود عبور کرده ایم البته در روزهای آینده نیز مراقبت های لازم انجام می شود اما نمایش نظامی آمریکایی ها با اقتدار نظامی نیروهای مسلح ما کاملاً خنثی شد.

 

وی افزود: باید مراقبت فتنه انگیزی برخی در منطقه باشیم زیرا کسانی هستند که می خواهند در منطقه درگیری ایجاد کنند و حیات آنها در تنش، اشغالگری و درگیری است.

 

معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: به طور مشخص حیات رژیم صهیونیستی در ادامه اشغالگری، تنش و درگیری است و از نظر ما حادثه سفارت آمریکا در بغداد کامل مشکوک بود.

 

عراقچی افزود: به طور حتم در این حادثه دست هایی در کار بود که فتنه ای را ایجاد کند و سطح تنش ها را افزایش دهد اما از جهات مختلف این مسئله کنترل شده است.

 

وی گفت: رژیم صهیونیستی باید بداند در منطقه با آتش بازی می کند و اصلاً این طور نیست که این آتش فقط در خلیج فارس باقی بماند.

 

معاون سیاسی وزیر امور خارجه افزود: رژیم صهیونیستی از همه کشورهای منطقه آسیب پذیرتر است و واکنش جمهوری اسلامی ایران به هر حمله و تجاوزی همه کسانی را که فتنه انگیزی کردند دربر می گیرد.

 

عراقچی گفت: توانمندی ما در واکنش سریع و قاطع بازدارندگی ایجاد کرده است و جمهوری اسلامی ایران واکنش شدید، قاطع و بدون هیچ گونه هشدار قبلی نشان خواهد داد.

 

وی افزود: هیچ پیغامی با تیم بایدن و حتی با دولت کنونی آمریکا رد و بدل نشده است و اگر موردی باشد از طریق سفارت سوییس منتقل می کنیم.

 

معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: در مسائل اخیر و شدت گرفتن تحرکات در منطقه پیام های خود را به دولت موجود در آمریکا از طریق سفارت سوییس دادیم و گوش زد کردیم که مراقب رفتارشان باشند.

 

عراقچی افزود: اینکه ادعا شد از تیم بایدن پیغام هایی به ما رسید و پاسخ هایی داده ایم، اصلاً صحت ندارد و تماس های برخی کشورهای منطقه نیز با ما درباره تحولات و نگرانی از تحرکات چند هفته اخیر بوده است.

 

وی با بیان اینکه همه افراد ارزشمند در کشورمان مورد تنفر نظام سلطه و رژیم صهیونیستی هستند و آنها برای هدف قرار دادن این افراد برنامه دارند، گفت: اینکه نظام سلطه به حذف فیزیکی این افراد روی آورده است نشان دهنده ضعف و زبونی آنها در مقابله با ملت ایران است.

 

معاون سیاسی وزیر امور خارجه افزود: تجربه به آنها ثابت کرده است ترور دانشمندان ما هیچ خللی در برنامه هسته ای ایران ایجاد نکرده است و هر دانشمندی که کنار رود دانشمندهای بیشتری جای او را می گیرند و کارهای مان با فناوری های پیشرفته تری ادامه خواهد یافت.

 

عراقچی گفت: هیچ توقفی در برنامه هسته ای ما ایجاد نمی شود و نمی توانند اراده ملت ایران و توانمندی های ما را ترور و سرکوب کنند.

 

وی افزود: اروپایی ها در همه زمینه ها سابقه بدی از خود به جای گذاشته اند، البته در زمینه ترور شهید فخری زاده بسیاری از کشورهای دنیا آن را محکوم کردند که برای ما غیر قابل انتظار بود.

 

معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: چهره اروپایی ها برای ما شناخته شده است و از آنها توقعی نداریم که در جهت منافع ملت ایران موضع بگیرند.

 

عراقچی با بیان اینکه درز اطلاعات در آژانس بین المللی انرژی اتمی وجود دارد افزود: آژانس موظف است گزارش های دوره ای درباره برجام منتشر کند و هر زمانی لازم دانست گزارش موردی دهد.

 

وی گفت: گزارش آژانس درباره آغاز غنی سازی 20 درصد اورانیوم در این چارچوب است و ما هیچ مشکلی با آن نداریم زیرا کار را شفاف انجام می دهیم و همه دنیا باید بدانند ما در پاسخ به عمل نکردن آمریکا و اروپا به تعهداتشان غنی سازی 20 درصد اورانیوم را آغاز کرده ایم.

 

معاون سیاسی وزیر امور خارجه افزود: مسیرهایی برای خرید واکسن کرونا باز شده و از این مسیرهای خاص اقدام به خرید واکسن کرده ایم، البته با مشکلات روبرو هستیم. آمریکایی ها در مقابل فشار افکار عمومی دنیا می گویند، مواد غذایی و دارویی شامل تحریم ها نیست اما کانال های بانکی این کار را قفل کرده اند.

 

وی افزود: آن چه که به عنوان کانال سوییت نیز مطرح کردند ظاهري بود و در عمل کار نکرد.

 

معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: البته ما در تامین نیازهای خود دست بسته نیستیم و کار پیش می رود.

کد خبر 1012029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha