قیام شیخ محمد خیابانی یک پیام ضد استکباری بود

تبریزی قیام شیخ محمد خیابانی را یک پیام ضداستعماری و ضد استکباری دانست و گفت: این قیام باید آسیب شناسی شود و مورد بررسی قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، «قاسم تبریزی» امروز در پیش همایش دانشجویی "شیخ شهید محمد خیابانی، مصلح بصیر و استکبارستیز" اظهار داشت: شهید محمد خیابانی یکی از چهره‌های برجسته جهاد و شهادت در طول تاریخ معاصر بوده و روحانی مجاهد و آگاه به اوضاع جامعه و دارای نگرش عمیق در حساس‌ترین مواقع تاریخ ما است که در مقابل استعمار و استکبار ایستاد.

این مورخ و نویسنده با اشاره به جریانات و مشکلاتی که در راستای جنگ جهانی اول، اشغال ایران و تجاوز و تعدی کشورهای غربی بر ایران، حوادثی که در جریان مشروطه خواهی رخ داد و ...، گفت: در این دوره، ثقه الاسلام تبریزی دستگیر و اعدام شد و در کنار آن، قرارداد ننگین ۱۹۱۹ نیز به امضا رسید. همزمان پنج قیام اسلامی و انقلابی چون نهضت جنگلی، نهضت جنوب، نهضت آزادیستان و ... در کشور شکل گرفت که عمدتا هر پنج قیام، نهضت ضد استبداد و استعمار بود و حتی آیت‌الله مدرس نیز نهضت شیخ محمد خیابانی و نهضت جنگلی را تایید کرده و گفته که این دو انقلاب برای آزادی ایران بوده و در مسیر حق و حقیقت است.

وی اظهار کرد: شهید محمد خیابانی به عنوان روحانی برجسته در تبریز جایگاه مخصوصی داشت و از شاگردان برجسته سید ابوالحسن انگجی و داماد حجت‌الاسلام سیدحسین خامنه‌ای (پدربزرگ رهبر معظم انقلاب) بود. حتی مواقعی که حجت‌الاسلام خامنه‌ای بیمار بودند، به جای ایشان، اقامه نماز برای بیش از ۱۰۰۰ نفر را بر عهده می‌گرفت.

تبریزی افزود: با نگاهی به سخنان و ندبه‌های این شیخ عالم، می‌توان گفت که او از معنویت عمیق و نگاه فرهنگی به جامعه برخوردار بود و از دیدگاه شخصیت‌های برجسته و انقلابی نیز به عنوان یک عالم برجسته شناخته می‌شود.

وی با اشاره به معرفی شیخ شهید در کتاب لغت معین، گفت: معین در کتاب لغت خود، شیخ محمد خیابانی را از روحانیان آزادی خواهی دانست که در سال ۱۳۳۸ قمری به شهادت رسیده و فردی ضداستکبار و ضداستعمار معرفی بوده است؛ محمدرضا حکیمی نیز در کتاب "بیدارگران اقالیم قبله" مطرح کرده که این شخص چگونه در برابر استبداد، استکبار و دولت وثوق الدوله ایستاد.

وی، قیام شیخ محمد خیابانی را یک پیام ضداستعماری و ضد استکباری دانست و گفت: این قیام باید آسیب شناسی شود و مورد بررسی قرار بگیرد، جریان توطئه علیه شیخ خیابانی و هم‌چنین جریانات سیاسی در داخل تبریز طی قیام نهضت آزادیستان نیز باید مطرح شود.

این مورخ افزود: عدم ارتباط قیام شیخ محمد خیابانی با نهضت‌های دیگر نیز از دیگر موارد مهم است که باید بدان پرداخت، اگرچه در اواخر زندگانی شیخ، در حال ارتباط با سایر نهضت‌ها، قاصدی را فرستاد، اما این قاصد به مقصد نرسید و در راه مسموم شد.

کد خبر 1013148

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha