تفاهم نامه اجرای طرح کتاب یار در تبریز امضا شد

تفاهم نامه اجرای طرح "کتاب یار" با هدف افزایش سرانه مطالعه به صورت مشترک بین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری و شهرداری منطقه ۶ تبریز امضا شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، طرح "کتاب یار" با هدف افزایش سرانه مطالعه در قالب امضای تفاهم نامه مشترک بین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری و شهرداری منطقه ۶ تبریز، امروز در حالی رونمایی شد که می تواند الگویی برای ترویج کتابخوانی در کل کشور باشد.

طرح "کتاب یار" به عنوان بستری برای کمک به تقویت فرهنگ کتابخوانی و حمایت از صنعت نشر، در مدت باقی مانده از امسال در دو بازه زمانی یک هفته ای در بهمن و اسفند ماه در ۳۲ کتابفروشی کلان شهر تبریز اجرا می شود.

بنابر این گزارش، در مدت اجرای این طرح، علاقه مندان به کتابخوانی می توانند کتاب های مورد علاقه خود را با ۳۰ درصد تخفیف ناشی از اجرای آن تهیه کنند و در صورت اهتمام کتابفروشی ها به اعمال حداقل ۱۰ درصد تخفیف از سود خود، تخفیف دریافتی کتاب خوانان، بیشتر و به تبع آن فروش کتاب نیز بیشتر خواهد شد.

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در این آیین با بیان اینکه چاپ کتاب ها باید به سمت تربیت محور سوق یابد، گفت: چاپ کتاب ها در راستای آموزش محور تاثیرگذاری زیاد فرهنگی در جامعه ندارد در حالی که اگر کتاب ها با همکاری نهادهای تربیتی در مسیر تقویت حس کنجکاوی افراد جامعه باشد می توانند خیلی از خلاء های موجود جامعه را پر کنند.

«علی پیروزمنش» با اشاره به نیاز تبریز به عنوان شهر اولین ها در حوزه فرهنگی برای برگزاری یک جشنواره فرهنگی، اظهار کرد: با آسیب شناسی این شهر در حوزه فرهنگی می توان دید که کتابفروشی های این شهر که قبلا به دنبال کار معنوی و نه کار اقتصادی در حوزه کتاب بودند اکنون جای خود را به فروش کالاهای جانبی و نوشت افزار داده اند.

وی با اشاره به اینکه سرانه مطالعه در جامعه ما ۱۳ دقیقه است، اعلام کرد: هم اکنون ۴۱ درصد از افراد بالای ۱۵ سال و باسواد جامعه کتاب نمی خوانند و باید سایر دستگاه های اجرایی در کنار تولی‌گری در دیگر بخش ها، نگرش فرهنگی خود را تقویت کرده و به حوزه کتاب نیز توجه داشته باشند تا سرانه مطالعه در جامعه ارتقا یابد.

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: کتاب صنایع خلاق بوده و در تمامی کشورها، اقتصاد کتاب، اقتصادی محرک است و در تولید ناخالص آن ها تاثیر گذار بوده ولی در کشور ما در خصوص تاثیرگذاری این حوزه غفلت شده است.

پیروزمنش، با بیان اینکه فعالیت تمامی حوزه های وابسته به این صنعت منوط به تولید کتاب است، ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به تبع آن این اداره کل آماده ارائه خدمات در اجرای طرح کتاب یار بوده و هزینه های آن را تقبل کرده است.

وی با اظهار امیدواری نسبت به افزایش سهم یارانه در این طرح، یادآوری کرد: امید است تعداد برگزاری این جشنواره افزایش یابد تا در مسیر کتاب و کتابخوانی، خلاء های موجود در جامعه در مدت زمان کوتاه پوشش داده شود.

 

کد خبر 1013151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha