تاکید روحانی شیعه عربستان بر تقویت اصل شورا در جامعه اسلامی

شیخ حسن صفار بر تقویت اصل شورا در زندگی عمومی به خصوص نهادهای اجتماعی و دینی تاکید و اعلام کرد: جامعه اسلامی همان گونه که نماز را ترک نمی کند، نباید مشورت را ترک کند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از النعیم نیوز، «شیخ حسن صفار» از روحانیون شیعه عربستان گفت: تقدم اصل مشورت و روحیه عمل جمعی مستلزم احترام به دیگران و شنیدن دیدگاه نظر یکدیگر و آمادگی برای عقب نشینی از نظر خود برای رسیدن به توافق است.

 

وی بر اهمیت شورا در موسسه های اجتماعی، دینی، باشگاه های ورزشی، انجمن های خیریه و اوقاف، مساجد، حسینیه ها، موکب ها، کمیته ها و فعالیت های مختلف تاکید کرد.

 

شیخ صفار خواستار تبیین رویکرد نبوی درباره مسئله شورا به منظور تقویت این فرهنگ بین امت اسلامی و تعمیم اصل شورا در سطح جهانی انسانی شد.

 

وی افزود: این اقدام کافی است تا جهان تصویر واقعی شخصیت پیامبر اکرم(ص) را در مقابل تصویر منفی که مغرضان به دین اسلام آن را رواج می دهند، بشناسند.

 

این روحانی شیعه عربستانی گفت: پیامبر اکرم(ص) با قدرت متافیزیکی معجزه آسایی برای انجام مسئله شورا نیامد. بلکه پیامبر(ص) آمد تا ذهن مردم را آماده کند و توانایی های آنها را بالا ببرد تا این مسئله محقق شود.

 

صفار ادامه داد:  طبیعی بود که خداوند متعال به پیامبر خود دستور دهد تا با اطرافیانش مشورت کند تا آنها این مسئله را با ذهن خود درک کنند. زیرا رسول خدا(ص) می خواست جامعه ای ایمانی داشته باشد که یکی از مهم‌ترین ویژگی این جامعه حاکمیت شورا است.

 

وی گفت: خداوند متعال جامعه ایمانی را با شورا توصیف می کند. مسئله شورا و مشورت بعد از نماز و قبل از زکات آمده است. (وَالَّذِينَ اسْتَجَابُوا لِرَبِّهِمْ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَأَمْرُهُمْ شُورَىٰ بَيْنَهُمْ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ).

 

شیخ صفار تاکید کرد: باید مشورت برای مومنان به مانند نماز ثابت باشد. امکان ندارد یک جامعه اسلامی نماز را ترک کند. همچنین نباید مشورت را در امور عمومی ترک کند.

کد خبر 1014371

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha