جنگ و بیماری هم نمی تواند هنر را به میرایی برساند

صالحی با تاکید بر اینکه هیچ اتفاقی از جمله جنگ و بیماری و ... نمی تواند هنر را به میرایی برساند؛ گفت: وقتی که طرح برگزاری جشنواره هنر زنده است مطرح شد به این فکر کردیم که از طریق آن به عنوان یکی از فرصت های زیست اجتماعی در دوران کرونا بهره ببریم.

به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، «سیدعباس صالحی» در نشستی با معاون امور هنری و اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره «هنر زنده است» گفت: با دریافت طرح برگزاری جشنواره هنر زنده است از چند زاویه آن را مهم دانستیم و به آن توجه داشتیم. اولین زاویه اینکه کرونا با همه فشارهایی که داشت نمی تواند هنر را به میرایی برساند. بنابراین هیچ اتفاقی از جمله جنگ، بیماری، بلایای طبیعی و ... نمی تواند هنر را به تعطیلی بکشاند. هنر یک حیات پویا دارد و هیچ چیز نمی تواند آن را به افول برساند.

 

وی در ادامه گفت: دومین زاویه مورد توجه برای برگزاری این جشنواره این است که از سوی بخش خصوصی دنبال و برگزار می شود. هر مقدار بتوانیم حرکت های فرهنگی و هنری خود را متکی به بخش خصوصی کنیم می توان مسیری برای تداوم و تکامل آن به عنوان یک حرکت اجتماعی ایجاد کرد.

 

صالحی در عین حال تصریح کرد: اینکه چنین حرکتی در دوران کرونا با تمام سختی های آن در حال شکل گیری است امید بخش است.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سومین نکته مورد توجه در برگزاری جشنواره هنر زنده است را فضای تجمیعی چند هنر با هم دانست و افزود: گفت و گوی زنده اصحاب هنر و ارتباط میان بخشی منجر به تکامل عرصه هنر می شود. در مباحث میان رشته ای هر مقدار ارتباطات میان بخشی خود را افزایش دهیم به تبادل تجربیات می انجامد و این مسیر باعث تکامل راه می شود. جشنواره هنر زنده است هم همین گونه است و همزمان چند هنر در کنار هم به فعالیت می پردازند.

 

صالحی در عین حال تاکید کرد: معمولا اکثر جشنواره های ما تک شاخه ای هستند ولی در این جشنواره همه اساتید و پیشکسوتان در حوزه های مختلف فرهنگی و هنری در رفت و آمد هستند و این امر منجر به تبادل اطلاعات و تجربیات میان حوزه های مختلف فرهنگی و هنری از جمله سینما، موسیقی، تئاتر و ... می شود. بنابراین این جشنواره از این منظر هم تازگی دارد.

 

وی اجرای آنلاین برنامه های این جشنواره را از دیگر ویژگی های آن برشمرد و گفت: فضای مجازی بستر خیلی از اتفاقات است و این امر در حال شکل گیری بود و شیوع کرونا آن را به عنوان بستر مهم در شکل گیری بسیاری از اتفاقات قرار داد. اینکه جشنواره هنر زنده است بر این بستر در حال شکل گیری است از جمله نقاط مورد توجه آن است. بخش دیجیتال آرت هم از جمله ویژگی های این جشنواره است که می توان از ظرفیت های آن بهره کافی برد.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به برگزاری این جشنواره در اسفند سال جاری ادامه داد: زمان برگزاری جشنواره هنر زنده است به عنوان آخرین رویداد فرهنگی هنری قرن بسیار مناسب است که در آستانه شروع قرن، مبعث پیامبر اکرم (ص) و آغاز فصل بهار هم هست.

 

وی در پایان با اشاره به حمایت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از این جشنواره، گفت: تلاش می کنیم تا جایی که میسر است از جشنواره هنر زنده است حمایت کنیم.

 

در بخش دیگری از این نشست «سیدمجتبی حسینی» معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: آقای بهروز غریب پور پس از شیوع کرونا پیشنهاد برگزاری جشنواره هنر زنده است را ارائه کردند که این جشنواره متفاوت از جشنواره های دیگر کشور بود و هدف آن استعدادیابی مردم در سطوح مختلف هنری است.

 

وی با اشاره به برگزاری جشنواره های مختلف فرهنگی و هنری در کشور ادامه داد: 448 جشنواره فرهنگی و هنری از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می شود که 368 جشنواره آن در حوزه هنر است. با ارائه طرح برگزاری جشنواره هنر زنده است تازگی و متفاوت بودن آن با دیگر جشنواره ها را مشاهده کردیم.

 

وی در عین حال تاکیدکرد: این جشنواره تلاش می کند تا به عنوان یک شبکه مویرگی در ایران جای خود را پیدا کند و در نهایت به استعداد یابی منتهی شود.

 

حسینی ادامه داد: مجوزهای برگزاری این جشنواره از سوی سازمان سینمایی و معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر شده است و تلاش شده تا با دیگر جشنواره های فجر همپوشانی نداشته باشد و بر آن ها تاثیر منفی نگذارد.

 

وی برگزاری جشنواره هنر زنده است در اسفند سال جاری را تدبیر اعضای شورای سیاستگذاری این جشنواره برشمرد و گفت: زمان برگزاری این جشنواره بسیار مناسب است و با توجه به بیماری کرونا منجر به روحیه بخشی در جامعه برای آغاز سال جدید می شود.

 

در ادامه بهروز غریب پور عضو هیات موسس جشنواره هنر زنده است، گفت: اعضای شورای سیاستگذاری و هیات داوران این جشنواره از اساتید و پیشکسوتان صاحب نام حوزه هنر کشورمان هستند.

 

وی افزود: این جشنواره قرار است از 10 تا 20 اسفند سال جاری برگزار شود و به عنوان آخرین اتفاق فرهنگی و هنری قرن به شمار می آید. این جشنواره قصد رقابت با دیگر جشنواره ها را نداشته و ندارد.

 

غریب پور با اشاره به بخش های مختلف این جشنواره در حوزه های سینما، تئاتر، موسیقی و ... ادامه داد: هر گروه و هر بخش دارای یک مدیر اجرایی و داوران مرتبط با خود است.

 

وی افزود: ثبت نام برای شرکت در این جشنواره آغاز شده است و اولین شرکت کننده در این جشنواره دختر 17 ساله ای از سیستان و بلوچستان است و این امر نشان می دهد که تا نقطه های مرزی خبر برگزاری این جشنواره رسیده است. تا امروز 1500 شرکت کننده داشته ایم و امیدوارم بیشتر از این تعداد هم بشود.

 

در ادامه محمد مهدی عسگرپور عضو شورای سیاستگذاری جشنواره هنر زنده است گفت: این جشنواره توسط تعدادی از هنرمندان کشور برگزار می شود و به نظرم اولین جشنواره ای است که در کشور همه اعضای شورای سیاستگذاری آن از جمع هنرمندان است.

 

وی با اشاره به برگزاری این جشنواره از سوی بخش خصوصی ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به برگزاری جشنواره از سوی بخش خصوصی نگاه مثبتی دارد و صدور سریع مجوزهای برگزاری جشنواره هنر زنده است مصداق این نگاه به شمار می آید.

 

در بخش دیگری از این نشست کمال تبریزی عضو دیگر شورای سیاستگذاری جشنواره هنر زنده است گفت: یکی از ویژگی های متفاوت این جشنواره این است که در همه حوزه های موسیقی، تئاتر و ... به صورت آنلاین برگزار می شود. اما در حوزه فیلم به دلیل اینکه امکان برگزاری آنلاین وجود ندارد سالنی برای نمایش در نظر گرفته ایم تا منتقدان و اصحاب رسانه در آن حضور داشته و بعد از تماشای فیلم به نقد و گفت و گو بپردازند.

 

وی ادامه داد: در این جشنواره تمرکز ما بر آثار جوانان است تا به استعداد یابی منجر شود.

 

در بخش دیگری از این نشست فردین خلعتبری عضو شورای سیاستگذاری جشنواره هنر زنده است گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه های مختلف از جمله ارائه بانک اطلاعاتی به جشنواره هنر زنده است کمک های بسیاری کرده است.

 

وی گفت: امیدواریم این جشنواره الگویی برای دیگر جشنواره های کشور بشود و تلاش داریم در این جشنواره جوانان دارای استعداد در خوانندگی را شناسایی و به آن ها کمک کنیم تا بتوانند مسیر درستی را طی کنند.

 

در ادامه کیانوش غریب پور گفت: جشنواره هنر زنده است شامل 4 جشنواره است که همزمان با هم برگزار می شود. به نظرم تاکنون برگزاری چنین جشنواره ای با این گستردگی را در کشور نداشته ایم.

 

وی با اشاره به گزارشی از یونسکو ادامه داد: بر اساس این گزارش پیش بینی شده مشاغلی تا سال 2040 در حوزه فرهنگ و هنر به دلیل تغییر سبک زندگی بشر از بین می رود و چیزی که در این حوزه باقی می ماند بخش دیجیتال آرت است و جشنواره هنر زنده است بر این موضوع توجه دارد.

 

در پایان مازیار رضاخانی عضو هیات موسس و مدیر جشنواره  هنر زنده است گفت: دبیرخانه این جشنواره به طور مستقیم با هنرمندان تماس می گیرد و آن ها را برای حضور در این جشنواره دعوت می کند.

 

وی با اشاره به اینکه این جشنواره 21 اسفند سال جاری  برگزار می شود گفت: امیدواریم این جشنواره که همزمان با مبعث حضرت رسول (ص) است شب عید خوبی برای هنرمندان بشود.

 

رضاخانی ادامه داد: کمک ها و حمایت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای بهتر برگزار شدن این جشنواره راهگشا است و امیدواریم با توجه به اینکه آخرین اتفاق فرهنگی و هنری در آخرین قرن حاضر است اتفاقات خوبی رقم بخورد.

کد خبر 1014561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha