روحیات شهدای مسیحی و مسلمان شبیه به هم است/کتاب «شهدای ادیان توحیدی در ایران اسلامی» در دهه فجر رونمایی می‌شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه بخشی از افق درخشان تمدنی ما ایرانیان به خاطر تلاش هموطنان مسیحی است، گفت: همان لطافت‌های روحی شهدای مسلمان در شهدای مسیحی، آشوری و ارامنه مشاهده می‌شود که این به دلیل سیر به آسمان است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، هفدهمین هفته از طرح ملی «سه‌شنبه‌های تکریم» با تجلیل از خانواده شهیدان «ساکو مجنونیانس» و «سرگون اکویانس  بالانجی» از شهدای شاخص اقلیت‌های دینی شهرستان ارومیه در دوران هشت سال دفاع مقدس، 23 دی ماه با حضور «سید عباس صالحی»، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت الاسلام والمسلمین دکتر «حبیب‌رضا ارزانی»، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور و طی برقراری ارتباط زنده تصویری با استان آذربایجان غربی برگزار شد.

 

گزارش تصویری این نشست را اینجا ببینید.

 

 

 

 

بنا بر این گزارش، «سید عباس صالحی» با تبریک سال نوی میلادی به همه مسیحیان جهان و علاقه مندان حضرت عیسی مسیح (ع) به طور خاص هموطنان مسیحی، گفت: توفیقی بود دو سال پیش در چنین ایامی در خدمت برادران مسیحی و خانواده شهدای مسیحی در ارومیه بودم و همچنین توفیقی بود به عنوان معاون وزیر خدمت خانواده شهدای مسیحی آشوری و ارامنه در ارومیه رسیدم.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: این توفیق را داشته ام که همزمان با چهلمین سالگرد دفاع مقدس و در قالب طرح سه شنبه های تکریم در خدمت خانواده شهدا باشم که امروز به تناسب سال جدید میلادی در خدمت شهدای ارامنه و آشوری کشورمان هستم.

 

وی در ادامه با بیان اینکه ارتباط جامعه مسلمان با آشوریان و ارامنه دارای شاخص های مختلف و البته مشترکی است، اظهار کرد: بخشی از این مشترکات ریشه در هم ریشگی، ایرانی بودن، سابقه و تاریخ ما دارد. خدماتی که در این آب و خاک جامعه ارامنه داشته اند و دارند، قابل توجه است. بخشی از افق درخشان تمدنی ما ایرانیان به خاطر تلاش هموطنان مسیحی مان است.

 

 

 

 

صالحی اضافه کرد: بخشی دیگر از اشتراکات ما ایرانیان به دلیل همزبانی است و همزبانی افق وسیعی از هم اندیشگی ایجاد می کند و تفکر و افق مشترک می سازد.

 

وی در ادامه با بیان اینکه جامعه مسلمان و مسیحی ایران در مقاطع سخت و دشواری در کنار هم بودند و این حقیقت را در طی 150 سال اخیر در مقاطع مختلفی همچون جنبش مشروطه، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس مشاهده می کنیم، گفت: آمار جمعیتی شهدای مسیحی با توجه به تناسبش به کل جمعیت کشور قابل توجه است و مسیحیان آشوری و ارامنه دوشادوش هموطنان مسلمان بوده اند.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گفت: همان لطافت هایی که در فضای رزمندگان مسلمان در جبهه ها مشاهده می کنیم همان لطافت های روحی را در زندگی شهدا، جانبازان و ایثارگران مسیحی آشوری و ارامنه مشاهده می کنیم که این حقیقت ریشه در همان نکته ای دارد که در ابتدای جلسه گفته ام یعنی در یک خاک ریشه داشتن و به سوی یک آسمان سیر کردن.

 

 

 

 

وی در ادامه با بیان اینکه خاطرات شهدای مسیحی شباهت زیادی به خاطرات شهدای مسلمان دارد، اضافه کرد: وقتی می شنویم که شهید مسیحی ای که قبل از سن اعزام سربازی به جبهه ها می رود تا از مرز و بومش دفاع کند، دقیقا به یاد همین خاطرات از شهدای مسلمان می افتیم. لطافت های گروهی که در لا به لای خاطرات شهدا، جانبازان و ایثارگران مسیحی مطالعه می کنیم، حتی اگر ندانیم که آنها مسیحی است شباهت زیادی به خاطرات شهدای مسلمان دارد.

 

صالحی در ادامه با بیان چند خاطره از شهدای مسیحی گفت: مطالعه این خاطرات نمونه ای از هم ریشگی اقوام و ادیان مختلف ایرانی است و نشان نمی دهد که این شهید مسلمان است یا مسیحی. این حقیقت در فضای دفاع مقدس بارها تکرار شده است؛ کسانی که در آن ایام کشور را خانه خود می دیدند.

 

وی ادامه داد: در خاطرات مسیحیان و ارامنه و آشوری و شهدا و جانبازان سایر ادیان توحیدی به نمونه های مشابهی برمی خوریم که در خاطرات شهدای مسلمان نیز همین ها را مشاهده می کنیم.

 

وزیر ارشاد با نقل خاطره ای از یک شهید مسیحی، گفت: توجه به دین مردم و حقوق انسانی را حضور در جامعه مسیحی می بینیم. وجود چنین لطافت های روحی از تربیت بلند برخاسته است که این تربیت نیز به خانواده بر می گردد.

 

صالحی در ادامه به بیان سخنی از مقام معظم رهبری درباره جامعه مسیحی کشورمان پرداخت و بیان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند: «اقلیت مسیحی، سربلند بیرون آمدند از انقلاب و جنگ به عنوان یک ایرانی وفادار عاقل بصیر شجاع» این سخن مقام معظم رهبری انعکاسی از نگاه ایشان به خدمات جامعه مسیحی و ارامنه کشورمان.

 

به گزارش شبستان، حجت الاسلام والمسلمین دکتر «حبیب رضا ارزانی» در ادامه این نشست با بیان اینکه مسیحیان از هموطنان خوب ما هستند و در همه عرصه های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس حضور پررنگی داشته و دارند، گفت: هموطنان مسیحی ما همپای هموطنان مسلمان و سایر اقوام و ادیان جانشان را نثار حفظ آرمان های عزیز و ارزشمند ما کردند.

 

 

 

 

رییس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در ادامه با تشکر از دکتر سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای شرکت در 17 جلسه از نشست های طرح ملی تکریم اظهار کرد: وزیر فرهیخته فرهنگ و ارشاد اسلامی 14 هفته پیاپی در نشست های این طرح شرکت کردند زیرا ایشان تکریم شهدا و خانواده شهدا و ایثارگران را تکریم انسانیت و همه خوبی ها می داند.

 

وی در ادامه با بیان اینکه کتابچه معرفی شهدای ادیان توحیدی در انقلاب اسلامی پیش از این چاپ شده بود، گفت: این بشارت را می دهم که کتاب مفصل شهدای ادیان توحیدی در ایران اسلامی در روز 21 بهمن ماه و همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی رونمایی می شود.

 

ارزانی در ادامه با بیان اینکه شهادت در همه ادیان جایگاه ویژه و مقدسی دارد، افزود: من شخصاً مطالعه کردم و دیدم که کلمه شهید در زبان یونانی به معنای حاضر و گواه است و این تعبیر در بسیاری از ادیان توحیدی وجود دارد که شهدا هستند و حضور دارند و گواهی می دهند.

 

وی در پایان با تشکر از دکتر سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حضور مجددشان در نشست طرح ملی تکریم اظهار کرد: همواره از محضر ایشان درس آموزی کردم.

 

 

به گزارش شبستان، حجت الاسلام والمسلمین «ناصر خدایاری» در این نشست ضمن تبریک سال جدید میلادی به مسیحیان کشورمان به ویژه مسیحیان آشوری و ارامنه منطقه غرب کشورمان گفت: مسیحیان در تمام صحنه ها و عرصه های کشور از جمله در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس همپای سایر هموطنان مان از ارزش هایمان دفاع کردند.

 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان غربی در ادامه با بیان اینکه پنج ارمنی شهید و هفت آشوری شهید داریم، افزود: 400 تن از ارامنه و آشوریان پس از خدمت سربازی خود به جبهه ها رفتند و 49 تن از آنها شهید شدند. از این جامعه 110 جانباز و 10 آزاده تقدیم انقلاب اسلامی شده است. اولین شهید از جامعه مسیحیان در تاریخ پنجم مهر ماه 59 تقدیم انقلاب اسلامی شد.

 

وی اضافه کرد: همه ما رای می دهیم و در صحنه های مختلف حضور داریم و یکی از جاهایی که مشترکا حضور داریم، دفاع از امنیت و مرز و بوم کشورمان است. بسیاری از علمای مسیحیان و مسلمان در کنار یکدیگر می بینیم و شاهدیم که فعالیت های مشترکی در دفاع از انقلاب اسلامی و مرز و بوم مان دارند.

 

خدایاری ادامه داد: همه در حفظ یکپارچگی و تامین امنیت احساس نقش می کنیم. ایرانی را اتحاد اقوام و ادیان به اینجا رسانده و از این پس نیز همین اتحاد اقوام که با شجاعتی که در گذشته و امروز و انشاءالله آینده شاهد خواهیم بود، کشورمان را حفظ می کنیم.

 

وی اظهار کرد: منافع مذهبی و ملی ما در نتیجه اتحاد ما صیانت می شود و هر جا خطری ایرانی را تهدید می کند همه یک آیین و یک ملت می شویم و این حقیقت را در این استان که پیروان چند دین توحیدی و اقوام ایرانی در کنار یکدیگر زندگی می کنند، بیشتر لمس می کنیم. در دو سه ماه اخیر به ویژه در پی توهین به ساحت مقدس پیامبر اسلام (ص) از سوی چند کشور غربی و اروپایی شاهد بودیم که بزرگان و علمای مسیحی اظهار نظرهای سازنده ای در مقام اتحاد و مسلمانان و انتقاد از این توهین بی شرمانه داشتند. بزرگان ما درک درست و صحیحی از منافع مشترک دارند.

 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان غربی در ادامه با بیان اینکه نشست امروز در چهارچوب بزرگداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس برگزار شده است، گفت: 42 برنامه در مرکز و شهرستان استان آذربایجان غربی داشتیم و هیچ نقطه ای نبود که برنامه ای در چهلمین سالگرد دفاع مقدس در آن برگزار نشده باشد. امیدواریم این جمع ها بیشتر تکرار شوند و ما از محضر بزرگانی همچون دکتر سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیشتر استفاده کنیم.

 

بنا بر این گزارش، «داریاوش عزیزیان» در ادامه هفدهمین نشست طرح ملی تکریم با بیان اینکه مسیحیان ایران از بدو انقلاب اسلامی خود را دور از انقلاب ندانسته اند و در راهپیمایی ها در داخل و حمایت ها در بیرون از کشور همراه انقلاب بوده اند، گفت: مسیحیان در دفاع مقدس نیز شهدای زیادی تقدیم کرده اند. آمار شهدای مسیحی همان طور که برخی از بزرگواران در این جلسه فرموده اند به نسبت جمعیتی بسیار خوب است البته منتی نیست و دفاع از کشور وظیفه دو قوم آشوری و ارامنه و مسیحیان کشورمان است.

 

کشیش کلیسای شرق آشور افزود: حضرت مسیح (ع) در باب شهادت و دوستی آیه خوبی را مطرح فرمودند و ما مسیحیان به پیروی از این پیامبر الهی همواره خود را موظف به دفاع از کشور دانسته ایم. شهدای مسیحی با افتخار جان خود را فدای مام وطن کرده اند.

 

به گزارش شبستان، برادر شهید ساکو مجنونیانس از شهدای شاخص اقلیت های دینی در دفاع مقدس در جمله ای کوتاه در این نشست با تشکر از برگزاری این جلسه در نشست طرح ملی تکریم در تقدیر و تجلیل از شهدای مسیحی ارامنه و آشوری گفت: از خداوند شادی روح تمام شهدا را خواستارم.

 

بنا بر این گزارش، از خانواده این دو شهید از اقلیت های مذهبی در استان آذربایجان غربی با حضور  کشیش آشوریان شرق، رئیس شورای انجمن آشوریان و رییس شورای خلیفه گرئی ارامنه تجلیل به عمل آمد.

 

کد خبر 1014660

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha