شورای فرهنگ عمومی و تعمیم الگوی سیاستگذاری فرهنگی

گردهم آمدن مسئولان نهادهای مختلف دولتی و حاکمیتی در شورای فرهنگ عمومی استان ها بستری مناسب برای ارتقا فرهنگی استان هاست؛ تجربه ای که می توان به عنوان الگوی سیاستگذاری یکپارچه در کشور تعمیم داد.

خبرگزاری شبستان،‌سرویس فرهنگی: شورای فرهنگ عمومی کشور به عنوان نهاد فرهنگی مهم و تاثیرگذار در کشور شناخته می شود. نهادی که به خاطر گردهم آوردن نمایندگان نهادهای مختلف تاثیرگذار بر حوزه فرهنگ کشور، از جایگاهی ویژه برخوردار است. ناگفته پیداست مقوله فرهنگ در یک جامعه امری چند وجهی است که بر عرصه های مختلف زندگی اجتماعی تاثیر می گذارد و از آن ها تاثیر می پذیرد. مثلا وقتی از فرهنگ سخن می گوییم لاجرم باید به اهمیت آموزش و پرورش در ساخت فرهنگی جامعه آگاه باشیم یا به هیچ عنوان نمی توان رابطه دو سویه فرهنگ و مذهب در جامعه را نادیده گرفت. از این رو تجمیع نمایندگان نهادهای مختلف سیاسی اجتماعی مذهبی در شورای فرهنگ عمومی به این نهاد فرهنگی را صاحب موقعیتی ویژه کرده است.

 

اگر شورای فرهنگ عمومی کشور نهادی شکل گرفته از حضور مسئولان کشوری است که به موضوعات مرتبط با فرهنگ عمومی جامعه می پردازد، شورای فرهنگ عمومی استان ها نقشی به مراتب تعیین کننده تر در سطح استان دارد. با نگاهی به شرح وظایف شورای فرهنگ عمومی استان ها این نکته خودنمایی می کند که رصد فرهنگی استان ها به نوعی بر عهده این نهاد است. از سوی دیگر باید به رویکرد مهم همسو کردن نهادهای مرتبط با حوزه فرهنگی در استان ها اشاره کرد که آن هم با فعالیت های شورا گره خورده است. از این منظر شورای فرهنگ عمومی استان ها واجد جایگاهی ممتاز است و می تواند موجبات تحرک بیشتر رخدادهای فرهنگی استان ها و پایش این رخدادها را فراهم کند.

 

روز گذشته جلسه 751 شورای فرهنگ عمومی کشور برگزار شد. این جلسه از نظر فعالیت های فرهنگی در استان ها موضوع مهمی داشت: ارائه گزارش فعالیت های شورای فرهنگ عمومی استان اصفهان». در این جلسه که با حضور نماینده ولی فقیه و امام جمعه استان اصفهان، استاندار اصفهان و رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار شد، موضوعات متنوعی پیرامون فعالیت های فرهنگی در استان اصفهان و تهدیدها و فرصت های این عرصه مورد گفتگو قرار گرفت.

 

 

همان گونه که در بالا ذکر شد، شورای فرهنگ عمومی استان ها از ویژگی منحصر به فرد گردهم آمدن مسئولان نهادهای مختلف فرهنگی و غیرفرهنگی استان بهره مند است و همین به تنهایی فرصتی بی بدیل در اختیار آن می گذارد. مثلا در این جلسات استانی، استاندار به عنوان نماینده دولت دغدغه های قوه اجرایی در حوزه فرهنگ استان را پیگیری می کند. نکته ای که «سیدعباس صالحی»، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور در جلسه اخیر شورا به آن اشاره کرده است: «تجربه‌های میدانی گاهی بسیار تاثیرگذار است، برای نمونه وقتی شخصی همچون استاندار اصفهان از مدیران خود می‌خواهد تا عملکردشان نسبت به مصوبات شورای فرهنگ عمومی را اعلام کنند یک اقدام مثبت و در عین حال قابل تعمیم است.»

 

 

موضوع مورد توجه دیگر در استان ها، رویکردهای مذهبی فعالیت هاست که طبیعتا به طور جدی از سوی مسئولان دینی استان پیگیری می شود. «آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد» نماینده ولی فقیه و امام جمعه اصفهان در جلسه اخیر شورای فرهنگ عمومی با تاکید بر این نکته می گوید: « اهمیت مسجد از نماز جمعه خیلی بیشتر است، زیرا در نماز جمعه شما با یک تعداد مخاطب آن هم به صورت هفتگی در ارتباط هستید در حالی که در مسجد روزانه در سه نوبت با مخاطبین مختلف می‌تواند ارتباط برقرار کنید

 

 

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید مساجد و احیای کارکرد آنها را تحت پوشش خود قرار دهد، متاسفانه برخی فرهنگ‌های غلط وجود دارد که باید در جامعه ساماندهی شود، از این رو از طریق مساجد و همچنین شورای فرهنگ عمومی می‌توان در جهت اصلاح این فرهنگ‌های غلط برآمد، همچنین فرهنگ‌های درستی هم ممکن است وجود داشته باشد که می‌توان به آنها هم بیشتر پرداخت.»

 

 

موضوع مورد اشاره آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد در واقع به کارکرد شورای فرهنگ عمومی در توجه به فضای فرهنگی استان ها و اصلاح رویکردها بازمی گردد. در سال های اخیر با گسترش ارتباطات جهانی و شبکه های اجتماعی، لزوم فعالیت بیشتر نهادهای فرهنگی مذهبی در جهت ارتقا سبک زندگی ایرانی اسلامی در جامعه بیش از پیش احساس می شود. موضوعی که در استان های مختلف کشور فراز و فرودهای خاص خود را دارد. از همین روست که «عباس رضایی استاندار اصفهان» در جلسه شورای فرهنگ عمومی موضوع  بهره گیری از نهادینه کردن باورها و فرهنگ‌های عمومی و اصیل در بین خانوادهای ایرانی با روش‌های نوین را پیش کشیده است و از تجربی موردی در استان اصفهان سخن گفته است: «در استان اصفهان ما با راه‌اندازی کتابخانه‌های سیار تلاش کردیم تا فرهنگ‌ کتابخوانی را در بین مردم جا بیندازیم.»

 

 

او همچنین به کارکردهای کلان شورای فرهنگ عمومی پرداخته و گفته: «از وظایف شورای فرهنگ عمومی این است که دستگاه‌های متولی فرهنگ را به دور هم جمع کند تا دستگاه‌ها در کنار هم ضمن پرهیز از موازی کاری به سمت تفکیک وظایف بروند، نباید فراموش کنیم که جامعه امروز بیش از گذشته به امید و نشاط نیاز دارد و این دو نیز در کارکرد جامعه بسیار موثر است.»

 

 

تدوین پیوست فرهنگی برای برنامه های اجرایی از موضوعاتی است که در سال های گذشته مورد توجه سیاستگذاران فرهنگی قرار گرفته است. موضوعی که به نظر می رسد مورد توجه مدیران فرهنگی استان اصفهان قرار گرفته است. چنان که «حجت الاسلام والمسلمین معتمدی» مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان می گوید: «سعی کردیم سایر دستگاه‌ها را در استان موظف کنیم در اقدامات مختلف خود پیوست فرهنگی داشته باشند، از این رو مصوبات شورای فرهنگ عمومی در استان اصفهان اجرایی می‌شود.»

 

 

آن چه تاکنون ذکر شد نمونه موردی فعالیت های شورای فرهنگی عمومی یکی از استان های کشور بود. تجربه ای که بنابر گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، قابلیت تعمیم به سایر استان ها را دارد: «تجربه خوب اصفهان قابل تعمیم به سراسر کشور است و باید در شورای فرهنگ عمومی استان‌ها مورد بررسی قرار بگیرد و چنانچه تعمیم این امر به سایر شوراها مصوب شود این تجربه موفق را به سایر استان‌ها هم ابلاغ کنیم.»

کد خبر 1015180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha