احیای روضه های خانگی در فاطمیه کرونایی آران و بیدگل

امسال در حالی که تجمع های مذهبی و جلسات عزاداری فاطمیه و پرتراکم، به منظور جلوگیری از شیوع کرونا از سوی ستاد ملی کرونا محدود شده است، سوگواران فاطمی در اقدامی خودجوش منازل خود را با کمترین امکانات تبدیل به تکیه عزاداری کرده اند.

خبرگزاری شبستان - آران و بیدگل، روضه و ذکر و مدح اهل بیت(ع) حتی به ساده ترین و کوتاه ترین شکل ممکن و با کمترین امکانات هم بسیار ارزشمند است و محصور در زمان و مکان نیست.

 

روضه های خانگی به عنوان یکی از قدیمی ترین سنت های عزاداری در میان مردم ایران، همواره از اهمیت خاصی نزد عزاداران برخوردار بوده و اکثر آن هایی که ارادت خاصی به خاندان اهل بیت(ع) داشته اند، بی شک یا بانی روضه یا مستمع آن بوده اند.

این شیوه عزاداری اهل بیت(ع) از قدیم الایام کاملا بی ریا و به ساده ترین شکل ممکن برپا می شده و تنها دغدغه بانیان و مستمعان، اقامه عزا برای خاندان اهل بیت (ع) بوده است.

 

روضه های خانگی در سال های اخیر در سایه برپایی مجالس پررونق عزاداری و حضور هزاران عاشق و دلداده اهل بیت(ع) در تکایا و هیات مذهبی، جلوه و نمود خود را تا حدودی از دست داد، اما محدودیت های کرونایی سبب احیای این سنت حسنه شده است.

 

امسال در حالی که تجمع های مذهبی و جلسات عزاداری فاطمیه و پرتراکم به منظور جلوگیری از شیوع کرونا از سوی ستاد ملی کرونا محدود شده است، سوگواران فاطمی در اقدامی خودجوش منازل خود را با کمترین امکانات تبدیل به تکیه عزاداری کرده و جلسات روضه خوانی را به صورت خانوادگی و با جمعیت محدود در منازل برگزار می کنند و شعار «هر خانه یک حسینیه و هر خانواده یک هیئت» را تحقق عینی بخشیده اند.

جمعی از مداحان اهل بیت(ع) و مبلغان دینی هم در یک حرکت فرهنگی جهادی با فراخوان و پویش برای اجرای روضه های خانگی در شهرستان آران و بیدگل اعلام آمادگی کرده اند تا در ثواب برپایی تکایای خانگی مجلس حضرت زهرا(س) سهمی هر چند ناچیز داشته باشند.

 

این روزها سردرب بسیاری از منازل با علم و بیرق و پارچه های مشکی رنگ و بوی فاطمی به خود گرفته است. همچنین در این شرایط، بسیاری از هیات و جلسات مذهبی اقدام به برگزاری برنامه های عزاداری به صورت زنده در فضای مجازی و تولیدات رسانه ای کرده اند.

کد خبر 1016087

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha