نمایشگاه مجازی کتاب به اطلاع رسانی بیشتری نیاز دارد

پوروهاب گفت: مدت زمانی که برای نمایشگاه مجازی کتاب در نظر گرفته شده می توانست بیشتر باشد به خصوص اینکه نمایشگاه مجازی کتاب به اطلاع رسانی بیشتری نیاز دارد.

«محمود پوروهاب» در مورد برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان گفت: اطلاع رسانی درباره نمایشگاه مجازی کتاب می توانست بهتر  صورت گیرد تا مخاطبان اطلاعات لازم در مورد خرید کتاب و سایر بخش های نمایشگاه را بدست بیاورند. به شخصه در این نمایشگاه مقداری احساس سردرگمی می کنم، ضمن اینکه از جزییات با خبر نیستم. به نظرم بهتر بود از مدت ها قبل اطلاع رسانی صورت می گرفت تا مخاطبان در جریان کلیات و جزییات این نمایشگاه قرار می گرفتند.

 

این نویسنده و شاعر ادامه داد: برای نمایشگاه مجازی کتاب باید یک برنامه ریزی دقیق تری صورت گیرد. در سال های گذشته که نمایشگاه حضوری بود وقتی مشکلی پیش می آمد، سریع تر برطرف می شد و کاملا مشخص بود که در مورد مشکل ایجاد شده باید به کدام قسمت مراجعه کنیم اما اکنون این طور نیست و مخاطبان تکلیف شان مشخص نیست.

 

وی مدت زمان برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب را کوتاه دانست و افزود: مدت زمانی که برای این نمایشگاه در نظر گرفته شده کوتاه است به خصوص اینکه مخاطبان با زیر و بم نمایشگاه مجازی آشنا نیستند. باید در نظر داشته باشیم در کشور ما همه افراد به نرم افزارها و اپلیکیشن های مختلف اشراف ندارند. فضای مجازی پیچیدگی های خاص خود را دارد. بر این اساس باید  با اطلاع رسانی زودهنگام مدت برگزاری نمایشگاه را نیز افزایش داد تا مخاطبان کمتر با مشکل مواجه شوند.

 

نویسنده کتابهایی همچون مژده گل، اشک شادی، تنها زندگی می کنی، تصادف، با تو هوا خوب است و همسفر ناشناس اظهار داشت: امیدوارم هرچه زودتر کرونا از بین برود و شاهد نمایشگاه حضوری کتاب باشیم. معتقدم که نمایشگاه حضوری حال و هوای خاص خود را دارد. مخاطبان در خرید حضوری کتاب را تورق می کنند و متوجه می شوند که کتاب مورد نظر به درد آنها می خورد یا نه اما در فضای مجازی فقط عنوان و ناشر کتاب و نویسنده موجود است و نمی توانند کتاب را تورق کنند. حتی وقتی به کتابفروشی ها می رویم کتاب را به دست می گیریم، سرفصل های آن را می بینیم، با فروشنده صحبت می کنیم و بعد در مورد خرید آن تصمیم می گیریم اما فضای مجازی این امکان را به خریدار نمی دهد.

 

پوروهاب در پاسخ به این سوال که «آیا برپایی نمایشگاه کتاب تهران به صورت مجازی برای مخاطبان سایر استان ها مناسب تر نیست؟» گفت: به نظرم مخاطبانی که اهل مطالعه و کتاب هستند برای خرید یک کتاب به نمایشگاه نمی آیند. آنها کتاب های مورد نیاز خود در طول سال را از نمایشگاه کتاب خریداری می کنند و به همین دلیل سفر به تهران برای آنها ارزش دارد. آمدن به نمایشگاه کتاب برای اهالی فرهنگ و علاقه مندان به کتاب به صرف پول و وقت می ارزد. مخاطبان به بهانه نمایشگاه سفر می کنند و خاطره ای برای آنها رقم می خورد که همه اینها قشنگی های خاص خود را دارد؛ ضمن اینکه در نمایشگاه ممکن است با افرادی آشنا شوند و مبادلاتی داشته باشند. بدین ترتیب نمایشگاه کتاب برایشان نوعی تفریح هم محسوب می شود. به نظرم نمایشگاه مجازی کتاب آن صمیمیت نمایشگاه حضوری را ندارد.

 

گفتنی است نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از اول بهمن ماه آغاز شده و  تا ششم  بهمن در سامانه tehranbookfair.ir ادامه دارد. 

کد خبر 1018716

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha