بودجه ۱۴۰۰ بخش خصوصی را توانمند می کند

طیبی با اشاره به تنوع درآمدی در بودجه سال آینده گفت: بودجه ۱۴۰۰ بخش خصوصی را و برای حضور بیشتر در اقتصاد توانمند می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، بودجه سال آینده توسط تیم اقتصادی دولت تهیه و در قالب لایحه برای بررسی و تصویب به مجلس شورای اسلامی فرستاده شد که این موضوع مثل گذشته همواره مورد تایید و نقد افراد مختلف کارشناس و غیرکارشناس قرار می گیرد و رسانه ها و محافل عمومی سرفصل های بودجه را تحلیل می کنند.

 

بررسی کارشناسی و نگاه همه جانبه به وضعیت بودجه سال آینده از اهمیت خاصی برخودار است چرا که با وجود ضعف ها و نیاز به اصلاح و بازنگری، قابلیت های مثبت و سازنده ای نیز دارد که توجه به معیشت مردم، ایجاد نظم مالی و یا توانمندسازی بخش خصوصی در آن دیده می شود.

 

گفتگوی اختصاصی با سید کمیل طبیبی مدیر قطب اقتصاد بین‌الملل و عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان انجام که بخشی از جنبه های برنامه اقتصادی دولت برای سال آینده بررسی شده است.

 

جنبه های مثبت بودجه سال 1400 در چه فصلی هایی وجود دارد؟

 

بودجه سال آینده با نگرش مثبت توسط دولت پیش بینی و پیشنهاد شده و در این برنامه کسب درآمد از محل های مختلف داخلی و خارجی مورد توجه بوده و علاوه بر اینکه بخش تولید روند روبه رشدی را خواهد داشت، کاهش تحریم های ظالمانه و امکان صادرات و فروش نفت نیز مد نظر تدوین کنندگان بوده است.

 

افزایش درآمد نفتی در سال آینده، با نگرش مثبت انجام شده که شرایط داخلی و رفع تحریم‌ها به تامین درآمدی کمک کند.

 

فعالیت بخش خصوصی در بودجه سال آینده چگونه دیده شده است؟

 

با توجه به پیش بینی های متعدد درآمدی در بودجه سال 1400، دولت علاوه بر فروش نفت و دارایی ها به درآمدهای مالیاتی متناسب با افزایش درآمدی توجه کرده و با توجه به روند روبه رشد فعالیت های تولیدی کشور به ویژه توسط کارخانه های بزرگ، امکان افزایش درآمد مالیاتی نیز مورد پیش بینی است.

 

با بهبود وضع اقتصادی علاوه بر افزایش صادرات غیرنفتی درآمدهای کشور رشد پیدا کرده و بر این اساس میزان دریافت مالیاتی نیز روند صعودی پیدا می کند که چنین موضوعی حکایت از افزایش توان و فعالیت بخش خصوصی دارد.

 

مصارف بودجه برای سال آینده چگونه است؟

 

دولت همسو با تدوین افزایش درآمد، رشد بودجه را در بخش عمرانی و جاری پیش بینی کرده تا بتواند با افزایش درآمدها بخشی از کمبود سال جاری را جبران و به معیشت و زندگی افراد در سال آینده کمک کند.

 

عدم تحقق درآمدها، کسری بودجه سالیانه را به همراه داشته که بر بودجه امسال و سال آینده تاثیر گذاشته و االبته دولت برای سال اینده سعی داشته تا کسری ها افزایش بیشتری نداشته باشد.

 

تحقق به موقع فصل های درآمدی تامین هزینه ها را پیش می برد اما گر چنین موضوعی در شرایط خاص محقق نشود بر کسری بودجه که یک سیر طولانی مدت دارد اثر خواهد گذاشت.

 

تکمیل پروژه های نیمه تمام مورد توجه بوده و قرار نیست که برنامه جدیدی برای احداث و راه اندازی فعالیت های عمرانی و خدماتی داشته باشد و اگرچه موضوع ضروری پیش آید این مسئله متفاوت خواهد بود.

 

نظم مالی در بودجه چگونه دیده شده است؟

 

شرایط سخت تحریم و شیوع بیماری کرونا بر جامعه حاکم شده تبعات آن بر رفتار شاخص‌های اثر گذاشته و دولت سعی کرده در برنامه سال آینده به جبران بخشی از مشکلات و ناهماهنگی های درآمدی و هزینه ای کمک کند.

 

توجه به رونق تولید تحرک اقتصادی را رقم می زند که  موضوع  بهبود و ترمیم شاخص‌های اقتصادی در سطح خرد و کلان را با ایجاد نظم مالی و پیش بینی درآمدهای جایگزین برای بخش نفتی مد نظر قرار داده است.

 

حذف برخی از هزینه های مازاد بر کشور نیز مورد دغدغه بوده که دولت با مدیریت این فصل سعی بر نظام بخشی اقتصادی و اثرگذاری بودجه بر رفاه مردم و ارائه خدمات داشته است.

 

هماهنگی بین قوا برای تحقق برنامه اقتصادی کشور چگونه است؟

 

تعامل و همکاری بین مجلس شورای اسلامی و دولت در تصویب یک برنامه جامع اقتصادی از اهمیت خاصی برخوردار است و نباید رفتارهای سلیقه ای در این میان بیش از نظریات اقتصادی و کارشناسی باشد چرا که این موضوع در انحراف بودجه و ایجاد مشکلاتی برای آینده پیش بینی می شود.

 

مسئولین در سه قوه کمک کنند تا برنامه و بودجه ای کارشناسی شده به جای رفتار سلیقه ای تدوین و ارائه شود تا اینکه منفعت آن برای کشور و رونق تولید و جهش اقتصادی باشد.

 

حذف برخی از سرفصل های هزینه ای در شرایط سخت اقتصادی و ضرورت بهبود زیرساخت ها لازم است که در این خصوص همکاری و تعامل مجلس شورای اسلامی و دولت نیز لازم است.

کد خبر 1019305

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha