کتاب «سرگروهبان» خاطرات زنده یاد حاج کاظم نظری رونمایی می شود

پرحلم گفت: کتاب «سرگروهبان» خاطرات زنده یاد حاج کاظم نظری اثر تازه منتشر شده حوزه هنری( ۱۴بهمن) رونمایی می شود.

«محمد پورحلم» در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت اظهار کرد: کتاب «سرگروهبان» خاطرات شفاهی حاج کاظم نظری از فرماندهان ارتش لشکر ۱۶زرهی قزوین است که توسط محمود رنجبر جمع آوری و تدوین شده است.

 

معاون حوزه هنری گیلان اضافه کرد: زنده یاد حاج کاظم نظری زاده لشت نشای گیلان است و به این دلیل که گیلان نیروی زمینی نداشت، بعد از استخدام در ارتش در دوره پهلوی، پنج سال در مراغه و سپس در لشکر ۱۶زرهی قزوین خدمت می کند.

 

وی با اشاره به دوره خدمت این ارتشی بازنشسته، اذعان کرد: حاج کاظم از ارتشی‌هایی بود که لشکرکشی ایران به کردستان عراق در دوره پهلوی را به خاطر داشت و همچنین در آستانه پیروزی انقلاب، خاطرات جالبی از ارتش روایت کرده است.

 

معاون حوزه هنری گیلان همچنین گفت: چگونگی جمع آوری این خاطرات توسط محمود رنجبر روایت جالبی دارد. رنجبر و حاج کاظم، مقطعی به دلیل بیماری در بیمارستان باهم هم اتاق بودند، در همان بیمارستان، رنجبر خاطرات حاج کاظم را ضبط می‌کند و بعد از ترخیص از بیمارستان، خاطرات تنظیم می‌شود. این دوستی برای ضبط خاطرات شفاهی بعد از دوره بهبودی ادامه می‌یابد. البته مدتی بعد، به دلیل فوت حاج کاظم، ضبط خاطرات ناتمام می‌ماند ولی از آنجا که خاطرات جمع آوری شده دربردارنده نکات تاریخی جالب توجهی در ۲ دوره تاریخی است، این کتاب بسیار حایز اهمیت است.

 

پرحلم با اشاره به رونمایی این کتاب اظهار کرد: خاطرات زنده یاد حاج کاظم نظری و جمعی از ارتشی های لشکر ۱۶زرهی قزوین عصر روز سه شنبه(۱۴ بهمن ) در سالن اجتماعات کانون مهر پیشکسوتان گیلان رونمایی می‌شود.

 

معاون حوزه هنری همچنین اظهار کرد: در حاشیه رونمایی این کتاب از نمایشنامه‌نویسان برگزیده در فراخوان تولیدات نمایشی آثار حوزه هنری نیز تقدیر می‌شود.

 

وی اضافه کرد: طی فراخوان ۶ ماه پیش، ۱۶ نمایشنامه از کتاب‌های منتشر شده حوزه هنری به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که سه اثر توسط مرکز آفرینش‌های هنری حوزه هنری منتخب شد.

 

پرحلم افزود: نمایش «گوساله سامری از کجا می آید؟» برگرفته از خاطرات امیر خلبان اکبر صیاد بورانی بر اساس کتاب «کتیبه ای بر آسمان»،  نمایش «حسن تی شی» برگرفته از کتابی با همین عنوان بر اساس خاطرات شهید حسن شیخ شعبانی و نمایش «سه گانه مرگ» روایت‌هایی از دوران کرونا انتخاب شدند که از نویسندگان کتاب‌های یاد شده و نمایشنامه‌نویسان آن در حاشیه رونمایی کتاب سرگروهبان تقدیر می‌شود.

 

گفتنی است، کتاب «سرگروهبان» توسط بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس در ۱۵۸ صفحه و به همت حوزه هنری گیلان منتشر شده است.

کد خبر 1021788

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha