علت مخالفت استکبار با بیداری اسلامی، جلوگیری از شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی است

ترقی اظهار کرد: علت اصلی مقابله استکبار جهانی با بیداری اسلامی و یا منحرف کردن آن از اصول اولیه خودشان به دلیل جلوگیری از شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، برنامه «مهر خاوران» رادیو گفت‌وگو در خصوص ابعاد و آرمان تمدن سازی انقلاب اسلامی تشکیل امت واحده در گام دوم انقلاب اسلامی با حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی و مهدی رحمانی، استاد حقوق بین الملل دانشگاه خوارزمی گفتگو کرد.

حمیدرضا ترقی از هراس استکبار جهانی از تمدن سازی نوین اسلامی در ایران گفت و بیان کرد: وقتی تمدنی در محدوده جغرافیایی یک کشور تحقق پیدا می کند، ممکن است خیلی برای قدرت های استکباری که مدعی لیبرال دموکراسی هستند، مشکلی ایجاد نکند اما وقتی تمدنی مانند اسلام با یک سابقه تاریخی طولانی در تمدن سازی شکل می گیرد، غربی ها احساس می کنند تئوری های غربی در برابر آن تاب مقاومت را ندارد و اکثریت مردم جهان به سمت این تمدن جذب خواهد شد زیرا نیازها و سعادت خود را در این تمدن می بیند.

وی با بیان اینکه پیروزی انقلاب اسلامی سبب شد مظاهر تمدن نوین اسلامی گسترش پیدا کند، تصریح کرد: نه تنها در ایران بلکه این مظاهر تمدن اسلامی در کشورهای دیگر نیز دیده می شود. گفتمان انقلاب اسلامی وقتی به کشورهای دیگر سرایت می کند، موجب بیداری آن ها در برابر استکبار جهانی می شود.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی همچنین بیداری اسلامی را منبعث از ایده و تفکر انقلاب اسلامی دانست و عنوان کرد: در کشورهای مختلفی که تحت سلطه و نفوذ استکبار جهانی قرار دارند، احساس می کنند هژمونی آن ها در معرض خطر قرار دارد و روز به روز همچنان که اسلام گسترش پیدا می کند، حوزه نفوذ آن ها نیز تضعیف می شود و متقابلا حوزه نفوذ تمدنی اسلام گسترش پیدا می کند.

وی تصریح کرد: علت اصلی مقابله استکبار جهانی با بیداری اسلامی و یا منحرف کردن آن از اصول اولیه خودشان به دلیل جلوگیری از شکل گیری تمدن نوین اسلامی در منطقه و جهان توسط جمهوری اسلامی ایران به عنوان رقیب اصلی لیبرال دموکراسی غربی است.

ترقی با اشاره به چالش ها و مشکلاتی که در روند تمدن سازی اسلامی وجود دارد، تصریح کرد: نباید تا این میزان در مرحله سوم که دولت سازی اسلامی است معطل می شدیم اما متاسفانه به دلیل آنکه انتخاب های مردم موجب شکل گیری دولت های لیبرال در کشور شده است و این دولت ها با فرآیند دولت اسلامی فاصله زیادی داشته اند، هنوز نتوانسته ایم مرحله دولت سازی که پیش نیاز تمدن نوین اسلامی است را در کشور محقق کنیم.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی بیان کرد: اگر بتوانیم در گام دوم انقلاب، دولت سازی اسلامی را به نحو مطلوبی محقق کنیم و با کمک دولت اسلامی بتوانیم جامعه سازی اسلامی را شکل بدهیم، می توانیم گام بزرگی در تمدن سازی نوین اسلامی در گام دوم انقلاب برداریم.

***امت واحده لازمه تمدن سازی نوین اسلامی در گام دوم انقلاب اسلامی است

در ادامه مهدی رحمانی با اشاره به اینکه ریشه تاریخی تمدن اسلامی به دوران پس از اسلام باز می گردد، گفت: اسلام بر اساس مبانی انسانی و الهی نشئت گرفته از قرآن کریم، توانسته بود به نوعی بر دنیا احاطه پیدا کند و تفکر و اندیشه خود را با اخلاق و مهربانی بر دل مردم آن زمان بگستراند.

وی با اشاره به تمدن سازی در صدر اسلام، در عین حال تصریح کرد: این تمدن به مرور از محتوای اصلی خود خارج شد و به دست پادشاهان و کشورگشایان دچار تغییر مبنا شده بود. البته اسلام با انقلاب اسلامی ایران که بر پایه مبانی قرآن و دین شکل گرفته است، مجددا بنیان نهاده شد و توانست به واسطه مردم بر استکبار پیروز شود.

این استاد حقوق بین الملل دانشگا خوارزمی انقلاب اسلامی را یک بازگفتگو و احیای جدیدی در تمدن ایران با مبنای دینی توصیف و بیان کرد: در طی چهل سال گذشته شاهد هستیم امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب بر همان اهداف و پایه انقلاب را حرکت داده اند زیرا اهداف، الهی هستند و برای بشر خلق شده اند و در حقیقت حیات انسانی را برای سعادت تضمین می کنند.

رحمانی امت واحده را لازمه تمدن سازی در گام دوم انقلاب دانست و اظهار کرد: دو رکن انقلاب و حکومت امامت و امت هستند و امت واحده نیز از مبانی قرآنی برداشت شده است که در واقع یک نوع جهان شمولی از بشر در دین مبین اسلام است.

وی در تشریح امت واحده گفت: در دین اسلام، دنیا به مثابه یک ظرف دیده می شود که خداوند باری تعالی آن را هدایت می کند و از این منظر، جهان شمولی و تمدن سازی در متن و در بیان راهبردها و سیاست گذاری دین مبین اسلام وجود دارد.

رحمانی تصریح کرد: پیروزی انقلاب اسلامی ایدئولوژیک بوده و دارای مکتب است و مکتب آن در کنار ایده های حکومت داری، جمهوری اسلامی است و این یعنی جمهوریت در کنار اسلامیت قرار دارد. این جمهوریت در حقیقت مردم سالاری محسوب می شود که باید در قالب اسلامیت قرار گیرد چون اسلام برای بشریت است و خداوند تعالی نظارت بر آن دارد.

این استاد حقوق بین الملل دانشگاه خوارزمی با تصریح بر اینکه جمهوری اسلامی با ایده های حکومت داری خود، هژمونی غرب و شرق را بر هم زد، عنوان کرد: از همان لحظه ایجاد حکومت اسلامی، استکبار متوجه شد علی رغم جوسازی ها در خصوص نابودی انقلاب اسلامی در آینده نزدیک، این انقلاب قرار است ماندگار و اثرگذار باشد و امروز شاهد هستیم 42 سال از انقلاب باشکوه مردم می گذرد و دلیل این مسئله درست بودن محتوا و مبانی انقلاب است.

کد خبر 1022171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha