آمریکایی ها هیچ گاه درک درستی از فضای داخلی ایران نداشته اند/ شرط ما لغو تمامی تحریم هاست

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آمریکایی ها هیچ گاه درک درستی از فضای داخلی ایران نداشتند، گفت: شرط ما این است که دولت آمریکا تمامی تحریم ها را لغو کند.

جلیل رحیمی جهان آبادی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان در مورد سخنان وزیر امور خارجه آمریکا در رابطه با برجام گفت: آمریکایی ها سیاست خودشان را معمولا در گفت و گو با متحدان خودشان شکل می دهند. آنچه که آمریکا الان در قبال ایران در بحث برجام و مسایل اتمی مطرح می کند، بخشی از آن خواسته های اسراییلی هاست و برخی نیز خواسته متحدان آنها همانند کشورهای عربی منطقه و بخشی خواسته متحدان اروپایی آنهاست.

 

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: فضای داخلی ایران برای آمریکایی ها قابل درک و فهم نیست. آمریکایی ها ظرف این چهل سال از جمله مشکلات اصلی شان با ما این بوده است که درک درستی از مسایل داخلی ما نداشته اند. ما در داخل ایران شرایطی را داریم و آن این است که هیچ گونه گفت و گوی جدید و مذاکره جدید با آمریکا امکان پذیر نیست یا آمریکا باید خارج از برجام به همین چالش ها و تنش ها با ما ادامه دهد و ما هم فعالیت های اتمی خودمان را ادامه دهیم که حاصل آن مشخص است یا اینکه در قالب فعلی برجام که اتفاق افتاده است به تعهدات اش برگردد و آنها را اجرایی کند.

 

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی به همه تعهدات اش در برجام عمل کرده است، گفت: آمریکایی ها باید تحریم ها را لغو کنند و در این صورت گفت و گو ها آغاز می شود. اگر می خواهند این طلسم بشکند یک راه دارند و آن لغو تمامی تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران است.

 

رحیمی جهان آبادی گفت: اگر این اتفاق نیفتد و تحریم ها لغو نشود نه باب مذاکره و نه باب احیای برجام باز نمی شود و باب کاهش تنش ها نیز فراهم نمی شود.

 

وی گفت: اینکه چقدر آمریکایی ها درک درستی از وضعیت ما و وضعیت خودشان دارند و چقدر به این اصل معتقدند که هیچ چهارچوب منطقی به برجام برای گفت و گو ها نیست مسئله ای است که در آینده مشخص می شود.

 

وی همچنین در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند افرادی که در سیاست خارجی دولت بایدن به کار گرفته شده اند همان افرادی هستند که در مذاکرات برجامی نقش مثبت داشته اند و این می تواند پالس مثبتی به جمهوری اسلامی ایران باشد، گفت: اینکه افرادی که در دولت بایدن استفاده می شوند همان افرادی هستند که در دولت اوباما و مذاکرات برجامی بوده اند نشانه مثبتی است منتهی مسئله این است که آنها چه تحلیلی از شرایط خودشان دارند آیا خواهان این هستند که ما قبل از اینکه به تحریم ها برداشته شود به تعهدات برگردیم که این درست نیست.

 

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: دولت جدید آمریکا باید بداند اگر تحریم ها را بردارند در جمهوری اسلامی ایران این اجماع بین مجلس، دولت و مقام معظم رهبری وجود دارد که آمادگی برای برگشتن به تعهدات و برجام وجود دارد اما متاسفانه آمریکایی ها این درک درست را ندارند و خواهان اجرای تعهداتی هستند که ما به آنها عمل کردیم.

کد خبر 1022279

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha