مصوبه کمیسیون تلفیق بیش از پیش بودجه را به نفت وابسته کرده است

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه دولت در حال حاضر با چند میلیارد دلار کشور را اداره می کند، گفت: متاسفانه کمیسیون تلفیق در لایحه بودجه ۱۴۰۰ به بحث اصلاح ساختار توجه ای نکرده است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان، محمدباقر نوبخت در ادامه جلسه علنی صبح امروز سه شنبه 14 بهمن و در هنگام بررسی کلیات لایحه بودجه 1400 گفت: انتظاری که مردم از شما نمایندگان محترم داشتند، این بود که از 12 آذر که لایحه بودجه 1400 تقدیم مجلس شد و اظهاراتی که جنبه اشکالاتی از نظر نمایندگان مجلس در لایحه بودجه برطرف شد یا خیر.

 

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور تصریح کرد: انتظار نسبت به انتقاداتی که شده بود، این بود که امروز در این جلسه و بعد از دو ماه بررسی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق این انتقادات برطرف شود و اولین انتقاد رشد منابع و مصارف در لایحه بودجه بود که با تعابیر مختلف از آن انتقاد شد. در حال حاضر ملت ایران منتظر هستند ببینند که مجلس بعد از دو ماه که لایحه در اختیارش بود و اختیار برای تغییرات داشت آیا از این تغییرات در راستای رفع این اشکالات استفاده کرد یا نه.

 

وی بیان کرد: از جمله ایرادات رقم بودجه بود که دولت آن را 841 هزار میلیارد تومان پیش بین کرده بود اما در کمیسیون تلفیق به هزار و 120 میلیارد تومان افزایش یافت. اگر این انتقاد وجود داشت که این رقم رشد داشته است چرا در کمیسیون تلفیق آن را افزایش دادند؟ مگر قرار نبود اصلاح ساختاری که گفتید، اعمال شود؟

 

نوبخت تصریح کرد: آنچه تحت عنوان رشد رقم بودجه مطرح شد، کمیسیون تلفیق به آن رأی بطلان زد.

 

وی ادامه داد: در بحث وابستگی به نفت در بودجه نیز این انتقاد وارد بود که رقم وابستگی بودجه به نفت بسیار زیاد است. امروز آیا مجلس به گفته خودش مبنی بر کاهش سهم نفت در منابع پایدار ماند، دیدیم که این رقم بیش از 16 هزار میلیارد تومان در کمیسیون تلفیق اضافه شد و مجلس این مجوز را به دولت داد که 16 هزار میلیارد تومان از نفت بیشتر کسب درآمد کند. اجازه فروش نفت با 90 هزار بشکه در روز را به دولت داد.

 

وی با بیان اینکه حق مردم این بود که ما اصلا بودجه را بدون وابستگی به نفت تدوین می کردیم، گفت: امروز این بودجه چهارمین بودجه ای است که دولت دوازدهم در محاصره اقتصادی آن را به مجلس ارایه می دهد. دولت سه سال محاصره اقتصادی را تحمل کرد. کسانی که منتظر بودند طرح های عمرانی ما بخوابد هیچ گاه موفق نشدند چرا که طرح های ما یک به یک در حال افتتاح است.

 

وی خطاب به رییس مجلس گفت: حضرتعالی هر ماهه در جریان گزارش محرمانه خزانه کشور قرار می گیرید. شهادت دهید که آیا 66 هزار و 400 میلیارد تومان ما برای طرح های عمرانی پول پرداخت کردیم یا نه.

 

وی با بیان اینکه مردم در شدیدترین شرایط اقتصادی هستند و باید تلاش شود قدرت خرید آنها افزایش یابد، گفت: آن روزها و تابستان گرمی که آنها منتظرش بودند تا ملت ایران دچار سختی شوند خوشبختانه با هماهنگی همه ماها برطرف شد. پاداش صبر و مقاومت خودمان را دریافت کردیم.

 

وی با بیان اینکه درآمد صد و چند میلیارد دلاری ما به چند میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است، گفت: ما نمی توانیم بگوییم دولت با چند میلیارد امروز کشور را اداره می کند اما بهتر است نمایندگان در جریان این عدد که بسیار برای اداره کشور کم است، قرار گیرند.

 

رییس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: هدفمندی یارانه ها بیش از سنوات گذشته در کمیسیون تلفیق به نفت وابسته شده است، ما به دوستان در کمیسیون تلفیق انتقاد نداریم آنها دو ماه وقت داشتند که بودجه را اصلاح کنند اما مهر تایید زدند به آنچه که گفتند. وابستگی ما به نفت در لایحه بودجه بیش از پیش شده است.

 

نوبخت همچنین با اشاره به بحث ارز 4 هزار و 200 تومانی برای تامین کالاهای اساسی گفت: قبلا در حد 25 میلیارد دلار بودجه برای ارز 4200 جهت تامین کالاهای اساسی اختصاص می یافت، به تدریج به 14 میلیارد دلار، سپس هشت میلیارد دلار و در حال حاضر به پنج و نیم میلیارد دلار تقلیل یافته است. اگر این ارز برداشته شود چه اتفاقی می افتد؟

 

وی گفت: عناوینی که در رابطه با استفاده کنندگان از این ارز به کار برده می شود را مجرمانه می دانم چرا که نام تمامی این افراد در سایت ذکر شده است. شاید برخی خطا کرده اند و ارز اختصاص نداده اند و کالا نیاورده اند ولی عمده افراد از این ارز استفاده کرده اند.  ما معتقدیم با خاطیان نیز باید برخورد شود.

 

نوبخت تاکید کرد: در حال حاضر که برخی کالاهای اساسی با ارز 4200 وارد کشور می شود قیمت ها این گونه است. فکر کنید اگر این ارز حذف شود چه تورمی اتفاق می افتد. شما از این طرف این ارز را حذف کردید و از آن طرف 45 هزار و 500 تومان به یارانه ها اضافه کردید. قطعا با حذف این ارز قیمت ها چندین برابر می شود.

 

وی همچنین با اشاره به مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق برای واردات خودروهای لوکس گفت: اجازه داده اید که خودروهای لوکس وارد کشور شوند و 17 هزار میلیارد تومان پول از این بابت گرفته شود آن هم تحت عنوان عوارض گمرکی باشد. چه کسی قرار است این رانت را بخورد؟ چه کسی قرار است به مردم پاسخ دهد که چرا این خودروهای لوکس وارد کشور شده اند؟

 

وی با بیان اینکه اعداد و ارقامی که در کمیسیون تلفیق در لایحه بودجه تصویب شده است در راستای اصلاح ساختار بودجه نیست، گفت: این بودجه باید با تفاهم دولت و مجلس اجرایی شود. ما امیدمان به شما نمایندگان است، لطف کنید با کلیات موافقت کنید و اگر ایراداتی به لایحه بودجه است، اینها را همین جا در صحن اصلاح می کنیم.

کد خبر 1022749

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha