برق رسانی به جامعه عشایری با ۱۳ هزار و ۵۰۰ پنل خورشیدی/ ۱۰۰ هزار  نفر  از عشایر کشور تحت پوشش بیمه رایگان اجتماعی قرار می گیرند

اعلایی مقدم با بیان اینکه ۱۳ هزار و ۵۰۰ پنل خورشیدی با اعتباری بالغ بر ۱۳۵ میلیارد تومان برای رق رسانی به جامعه عشایری کشور تهیه و توزیع می شود، گفت: ۱۰۰ هزار نفر از جامعه عشایری کشور تحت بیمه اجتماعی رایگان قرار می گیرند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از ایلام، رئیس سازمان امور عشایر ایران در نشستی با حضور بسطامی و فلاحی نمایندگان مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی و کرمی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری ایلام و سایر مسئولان استانی و شهرستانی در فرمانداری شهرستان ایوان، اظهار کرد: دهه فجر امسال یک دهه فجر متمایزی برای جامعه عشایری  کشور بوده است، خوشبختانه ظرفیت های قانونی در طول برنامه ششم توسعه برای جامعه عشایری ایجاد شد و بازخورد و نتیجه  آن را در حاضر در کل کشور و به ویژه در ایام دهه فجر می بینیم.

 

«شاهپور علائی مقدم»  ابراز کرد:در قانون بودجه کل کشور در سال ۹۸ و ۹۹ با عنایت ویژه و اذن مقام معظم رهبری از محل صندوق توسعه ملی اعتبارت خوبی به جامعه عشایری کشور اختصاص داده شده و مجلس محترم همکاری لازم را انجام دادند و فراکسیون عشایری دوره گذشته مجلس و در مجلس کنونی نیز پشتیبان تمام قد جامعه عشایری بوده و هستند.

 

وی با تاکید بر اینکه در بحث آب  شرت و ارتقای شاخص های برخورداری جامعه عشایری از آب شرب انقلاب بی نظیری ایجاد شده است، یادآور شد: قبل از انقلاب  شاخص برخورداری آب شرب جامعه عشایری  کشور تنها ۵ درصد بوده است و  با گذشت۴۰ سال از عمر با برکت انقلاب اسلامی این عدد به ۴۳ درصد افزایش یافت و در ۲ سال اخیز با اذن مقام معظم رهبری، حمایت دولت و همراهی مجلس در عرض ۲ سال این ۴۳ درصد اکنون به ۶۲ درصد رسیده است.

 

رئیس سازمان امور عشایر ایران با بیان اینکه   ۱۵ شاخص در راستای تقویت جامعه عشایری در کشور دنبال می شود، گفت: مهم ترین این شاخص ها آب، راه  و برق است که در این راستا ۶۱۵  طرح آبرسانی با صورت ویدئو کنفرانس ۴ ماه قبل توسط رئیس جمهوری محترم در کل کشور  با اعتبار  ۳۱۴ میلیارد تومان به بهره برداری رسید.

علائی مقدم با بیان اینکه همکاران ما  در ایام الله دهه فجر سال جاری در دورترین نقاط کشور به  عشایری کشور خدمات رسانی می کند، افزود: همزمان با ایام الله دهه فجر سال جاری، ۲۸۸ طرح  با اعتبار ۱۳۰ میلیارد تومان به بهره برداری می رسد که از این میزان اعتبارات  ۳۰ میلیارد تومان مختص طرح های استان ایلام است که یا کلنگ زنی شده و یا به بهره برداری می رسد.

 

وی تاکید کرد: سازمان امور عشایری یک سازمان جامعه توسعه ای است که در چند  شاخص تولیدی، خدماتی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی  فعالیت می کند و اقتضا می کند دستگاه های اجرایی دیگر نیز  از جمله نهادهای انقلابی به ما کمک کنند.

 

رئیس سازمان امور عشایر ایران گفت:  بر اساس مصوبات شورای عالی عشایری، و آئین نامه ساماندهی عشایر و برنامه ششم توسعه، سالانه ۵ درصد شاخص های ارتقای عشایری باید افزایش یابدو در این راستا در دهه فجر سال جاری ۲۸۹ طرح با ۱۴۴۰  میلیارد تومان اعتبار توسط دستگاه های خارج از سازمان امور عشاری  به بهره برداری می رسد.

 

علائی مقدم با تاکید بر اینکه ارتقای  بهداشت و سلامت جامعه عشایری نیز در زمینه های مختلف پیگیری شده است، یادآور شد: رتوجه به مسائل  بهداشتی در جامعه عشایری بسیار مهم است و اگر سلامتی نباشد تولید و اقتصادی مقاومتی هم اتفاق نمی افتد، در همین راستا تفاهم نامه ای با وزارت بهداشت منعقد شده که ۸۰۰ خانه بهداشت سیار  در جامعه عشایری احداث شود که  ۴۰۰ خانه بهداست تا کنون احداث شده و  ۱۱ خانه بهداشت در استان ایلام ایجاد شده است که نوید بسیار خوبی است.

 

وی تصریح کرد: در برق رسانی به جامعه عشایری فعالیت های خوبی صورت گرفته است، در خصوص عشایری که امکان استفاده از برق ثابت دارند، امکانات و برق رسانی لازم انجام شده است، برای عشایری که  امکان استفاده از برق ثابت ندارند، ۱۳۵۰۰ پنل خورشیدی با  اعتباری بالغ بر ۱۳۵ میلیارد تومان  تهیه و توزیع می شود و برای  استان ایلام هم ۵۰۰ دستگاه اختصاص یافته است.

 

 رئیس سازمان امور عشایر ایران اظهار کرد: بیمه اجتماعی عشایری که توان ندارند درآمد مختصری دارند یکی دیگر از کارهای شاخص در حوزه امور عشایری است که بر این اساس ۱۰۰ هزار نفر از عشایر کشور تحت بیمه اجتماعی رایگان قرار می گیرند که ۴ هزار نفر از این تعداد مربوط به استان ایلام است.

 

علایی مقدم بیان کرد: در سال ۱۳۹۴ میزان تولید گوشت قرمز کشور  در جامعه  عشایری ۱۶۲ هزار تن بوده است، از سال ۹۴ تا کنون بیش از  ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ارازان قیمت اختصاص یافته است که بی نظیر بوده است و این دهه فجر امسال تولید ۲۰۰ هزار تن گوشت قرمز در کشور تحقق پیدا کرده است که هم اکنون۲۵ درصد تولید گوشت قرمز کشور در اختیار جامعه عشایری کشور است.

 

وی در پایان با اشاره به سفر انجام شده به استان ایلام، خاطرنشان کرد: در استان ایلام با مسئولان مختلف استان دیدار و گفت و گو شده و شورای عشایری استان تشکیل شده است، استان ایلام استان منحصر به فرد است که میزبان عشایری دیگر استان ها است و بیش از ۶ هزار تن گوشت تولیدی جامعه عشایری کشور در استان ایلام تولید می شود.

 

کد خبر 1023509

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha