۳۶۵۰۰ هکتار سامانه آبیاری نوین در سطح استان سمنان وجود دارد

میرعماداز وجود ۳۶ هزار و ۵۰۰ هکتار سامانه آبیاری نوین در سطح استان سمنان خبردادوگفت: هفت سال پیش میزان کل آبیاری نوین اجرا شده در استان ۱۳ هزار هکتار بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از سمنان، سید« حسن میرعماد» در نشست تقدیر از فعالان بخش کشاورزی استان سمنان که به صورت کشوری نیز از طریق ویدئوکنفرانس با حضور رئیس جمهور برگزار شد، با اشاره به اینکه جهاد کشاورزی نیز با اقداماتی سهم بسزایی در کاهش مصرف آب استان دارد، بیان کرد: این استان در تعهد به وزارت نیرو باید ۱۷۱ میلیون متر مکعب از مصرف آبی خود را کم کند که ما در این زمینه اقداماتی را صورت داده‌ایم.

 

رئیس جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه توسعه کشت‌های مکانیزه، نشا کاری، بذرهای کم آب بر و … در زمره اقداماتی هستند که برای کاهش مصرف آب توسط جهادی کشاورزی انجام شده و همچنان نیز ادامه دارد، افزود: با اجرای طرح‌های حوزه کشت در زمینه کشاورزی و مدیریت باغی و زراعی ۸۹ میلیون متر مکعب و با استفاده از تجهیزات آبیاری نوین ۶۸ میلیون متر مکعب آب در سطح کشاورزی استان صرفه‌جویی خواهد شد.

 

وی با تأکید براینکه جهادکشاورزی در راستای اجرای طرح‌های آبیاری نوین حتماً موضوع تأمین آب و شرایط خاک را در نظر می‌گیرد، ابراز کرد: هیچ طرح سامانه نوین آبیاری بدون آزمایش آب و خاک انجام نخواهد شد و در جایی سیستم اجرا می‌شود که آزمایش‌های آن پاسخ مثبت دهد.

 

میرعمادبا بیان اینکه با توجه به شرایط اقلیمی استان، توسعه بخش کشاورزی در سطح امکان پذیر نیست، بیان کرد: برای توسعه تولیدات کشاورزی و تأمین غذا، نیاز به ارتقای کیفی تولیدات است.

 

رئیس جهاد کشاورزی استان سمنان از انعقاد تفاهم نامه‌ای با بسیج مهندسی با موضوع محصولات اساسی کشاورزی خبردادوافزود: ۵۰ بسیجی در این طرح به کشاورزان استان در راستای ارتقای کیفی محصولات به خصوص استفاده از کشاورزی نوین کمک می‌کنند.

 

وی گفت: ۱۳۰ کارشناس پهنه در سطح استان به عنوان رابط بین جهاد، بخش تحقیقات و پژوهش و کشاورزان فعالیت دارند و امروز شاهد هستیم که هیچ مزرعه‌ای در استان بدون مدیر نیست، گفت: ارتباط مستقیم با بهره برداران از سوی کارشناسان پهنه به صورت مکرر و مستمر برقرار است همچنین طرحی موسوم به یاوران نیز در دست اجرا است که در آن کارشناسان کشاورزی به کانون‌های تولید محصولات در استان مراجعه، مسئله یابی کرده و برای حل مشکلات راه حل ارائه می‌دهند.

 

میرعماد با بیان اینکه کشاورزان استان سمنان نشان داده‌اند که می‌توان با فناوری و علم ارتقای تولید را شاهد بود، ابراز کرد: شرایط کنونی اما اینگونه است که میزان تولیدات با حداکثر ظرفیت اختلاف زیادی دارد و گاهی این تفاوت به سه الی چهار برابر میزان تولید نیز می‌رسد که نشان می‌دهد ظرفیت‌ها و توان بخش کشاورزی استان بسیار بالا است.

 

رئیس جهاد کشاورزی استان سمنان تصریح کرد: کشاورز برتر حوزه پسته استان سمنان ۱۴ هزار و ۸۳۰ کیلوگرم پسته خشک از هکتار برداشت کرده در حالی که متوسط کشوری یک هزار و ۹۰۰ کیلوگرم است همچنین در محصول سیر، کشاورز برتر استان توانسته از هکتار ۷۱ تن محصول برداشت کند در حالی که متوسط استان ۳۵ تن است و لذا این امر نشان می‌دهد که ما در زمینه تولید دارای انگیزه، توان و دانش خوبی هستیم.

کد خبر 1024754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha