تولید واکسن داخل در حجم انبوه نیاز به ایجاد کارخانه دارد

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه تولید واکسن داخلی در حجم انبوه نیاز به ایجاد کارخانه دارد، گفت: اگر بتوانیم کارخانه ای برای تولید واکسن داشته باشیم می توانیم تمامی افراد جامعه را در صورت تایید نهایی واکسن تولید داخل تا آخر تابستان واکسینه کنیم.

احسان قاضی زاده هاشمی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان در رابطه با بحث تولید واکسن داخلی گفت: تولید واکسن و هر دارویی پروتکل علمی دارد. هر جا واکسن و دارویی تولید شود که آن پروتکل رعایت شود، قابل اعتماد است چرا که طبق این پروتکل ها واکسن ابتدا باید بر روی حیوان و سپس بر روی انسان آزمایش شود و بعد از طی شئونات علمی وزارت بهداشت اجازه استفاده می دهد.

 

نایب رییس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: واکسن تولید داخل نیز برای استفاده قطعا باید شئونات علمی را طی کند و بعد از مجوز وزارت بهداشت مجوز استفاده پیدا می کند.

 

وی در مورد اینکه در صورت طی مراحل علمی واکسن تولید داخل چه زمانی لازم است تا تمامی افراد جامعه واکسینه شوند، گفت: در حال حاضر واکسن های تولید داخل در حال تست شدن هستند و تا اردیبهشت و خرداد طول می کشد که مجوزهای رسمی را دریافت کنند. در صورت دریافت مجوز نیز حجم تولید ما این قدر بالا نیست که بتوانیم افراد جامعه را در فاصله زمانی اندک واکسینه کنیم. ما معتقدیم که باید کارخانه تولید واکسن با کمک دولت ایجاد شود.

 

وی ادامه داد: دولت باید همزمان به شرکت برکت، انستیتو پاستور و رازی که در حال تولید واکسن هستند، کمک کند تا کارخانه برای تولید واکسن ایجاد کنند در حال حاضر که سیر آزمایشی را طی می کنیم و بحث نمونه ای است، تعداد واکسن ها کم است و در محیط  آزمایشگاه 300 هزار دوز در ماه تولید می شود ولی اگر می خواهیم همین را به تولید انبوه برسانیم و 60 میلیون نفر را دو دوز واکسن بزنیم باید حجم تولید ما 10 برابر شود.

 

وی با بیان اینکه ایجاد کارخانه نیاز به سرمایه گذاری دارد، گفت: شنیده ایم که شرکت برکت برای ایجاد کارخانه سرمایه گذاری کرده است ولی شرکت های رازی و انستیتو پاستور هنوز اقدامی در این راستا انجام نداده اند. ما اگر بتوانیم تولید واکسن داخل را در حجم انبوه داشته باشیم تا آخر تابستان همه افراد را می توانیم واکسینه کنیم البته به شرط آنکه کارخانه احداث کنیم ولی اگر کارخانه ای ایجاد نشود و تولیدمان در حد محدود باشد، 15 الی 16 ماه طول می کشد تا همه افراد جامعه واکسینه شوند.

کد خبر 1027591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha