ایمان و عقیده تحمیلی نیست

حجت الاسلام رفیعی با بیان اینکه ایمان و عقیده را نمی توان به زور به کسی تحمیل کرد گفت:حتی اگر قبول کنیم که اسلام با جنگ وارد ایران و کشورهای دیگر شده اما مسلمان ماندن مردم به انتخاب خودشان بوده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت الاسلام والمسلمین «ناصر رفیعی» شب گذشته (چهارشنبه ۲۹بهمن) در سخنرانی حرم مطهر حضرت معصومه(س) با بیان اینکه ما دو نوع جهاد در اسلام داریم گفت: نوع اول جهاد دفاعی است که باید با هر کسی که به انسان، وطن و ناموسش تجاوز کرد جهاد کند و این جهاد برای همه انسان ها از هر قوم و ملتی وجود دارد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به نوع دوم جهاد در اسلام گفت: نوع دوم جهاد ابتدایی است که چند شرط دارد که اولین شرط آن اذن امام معصوم است و هدف آن باید برای از بین بردن فتنه و احیای توحید باشد.

 

سخنران مذهبی حرم مطهر حضرت معصومه(س) ادامه داد: خداوند در آیه ۱۹۰ سوره بقره نکاتی را درباره جنگ بیان کرده است، خداوند می فرماید «و قاتلوا فی سبیل الله» یعنی برای خدا باید جنگید نه برای کشور گشایی و اهداف مادی، «الذین یقاتلونکم» یعنی جنگ باید دفاعی باشد و در برابر متجاوز باید ایستاد «ولا تعتدوا» یعنی نباید اصول اخلاقی را در جنگ نادیده گرفت.

 

حجت الاسلام رفیعی با بیان اینکه ایمان و عقیده را نمی توان به زور به کسی تحمیل کرد گفت:حتی اگر قبول کنیم که اسلام با جنگ وارد ایران و کشورهای دیگر شده اما مسلمان ماندن مردم به انتخاب خودشان بوده است.

 

وی  با اشاره به شیعه شدن مردم ایران و پیروی از اهل بیت علیهم السلام در ایران افزود: این امر به خاطر مبانی عقلی و فطری اسلام و تشیع است که مردم ایران آن را با جان و دل پذیرفتند و از آن حمایت کردند و تا امروز بر این عقیده خود مانده اند.

 

حجت الاسلام رفیعی با اشاره به آیه ۱۹۱ سوره بقره که خداوند می فرماید هرکجا آنها را یافتید بکشید و آنها را از سرزمینشان بیرون کنید، افزود: این دستور خداوند به دنبال اقدامی بود که کفار با مسلمانان کرده بودند و آنها را از مکه بیرون و خانه هایشان را تصاحب کرده بودند که خداوند وقتی مسلمانان قدرت پیدا کرده بودند به آنها این دستور را داد که همانطور که آنها با شما رفتار کردند شما نیز همانطور رفتار کنید.

 

سخنران مذهبی حرم مطهر حضرت معصومه(س) تاکید کرد: بنابراین جهاد دفاعی در زمان غیبت واجب است و جهاد ابتدایی هم نیازمند اذن معصوم است و نمی توان بدون اذن مستقیم معصوم جهاد ابتدایی را انجام داد ولی در میان علما کسانی داریم که معتقدند جهاد ابتدایی حتی در زمان غیبت امام هم جایز است .

 

کد خبر 1028754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha